Ondřej Horecký

17. 4. 2024

Hlavní důvod, proč u nás automobilka Volkswagen odmítla postavit gigatovárnu na baterie, je násobně dražší elektřina ve srovnání se Severní Amerikou. Na úterní senátní konferenci „Green Deal s rozumem“ to uvedl ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera.

Podle něj opouštíme kvalitní technologie, v nichž jsme dobří, jako například spalovací motory, ale přitom přicházíme o investice do nových technologií právě kvůli vysokým cenám elektřiny.

Německý koncern oznámil začátkem listopadu 2023, že své rozhodnutí o vybudování obří továrny na baterie do elektrovozů odkládá na neurčito.

„Největší důvod, proč Volkswagen odmítl a oddálil rozhodnutí o gigafactory v České republice, bylo to, že je tady elektřina na úrovni troj-, čtyřnásobku Kanady nebo Spojených států. A ve chvíli, kdy máte vybudovat nějaký energeticky náročný podnik s perspektivou dvacet, třicet let a víte, že jste na trojnásobku elektřiny, s tím se nedá konkurovat,“ prohlásil Kadera.

Česko by podle něj mělo hledat způsoby, jak elektřinu zlevnit, a přilákat tak výrobní společnosti i výzkum. „Bez levnější elektřiny se obávám, že nepřijde žádná nová zelená investice v automobilovém průmyslu. A když nebude nová investice, nebude přidaná hodnota, nebude výzkum a vývoj,“ uvedl manažer.

Přiznal, že Green Deal „zdražuje do určité míry všechno, co se kolem nás děje“, a polyká veřejné peníze, ale potvrdil, že dekarbonizace je to, o co automobilky stojí, jen s vyváženějším přístupem.

Postěžoval si také, že evropské automobilky jsou na rozdíl od konkurentů v Číně nuceny investovat na příliš mnoha frontách. Zároveň s vývojem elektromobilů musí investovat ještě do plnění neustále se zpřísňujících norem u spalovacích motorů (opotřebení brzd, prachové částice, kybernetická bezpečnost atd.).

„Máme těch investičních kolejí příliš mnoho,“ řekl a dodal, že Evropa nemá zajištěn ani dostatek dostupných drahých kovů potřebných k výrobě baterií pro elektromobily. Tyto vzácné kovy se těží mimo Evropu, přičemž velkou část trhu ovládá Čína, která již nyní válcuje evropské automobilky nízkými cenami svých elektrovozů.

Související články

Přečtěte si také

Studentské eurovolby vyhrála koalice Spolu před Přísahou s Motoristy a Piráty
Studentské eurovolby vyhrála koalice Spolu před Přísahou s Motoristy a Piráty

Studentské volby do Evropského parlamentu letos vyhrála koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) s 15,2 procenta hlasů.

Fiala: Palestinu nemá smysl uznat, když není jasné, kdo ji představuje
Fiala: Palestinu nemá smysl uznat, když není jasné, kdo ji představuje

Palestinu nemá smysl uznat jako stát, když není jasné, kdo a na jakém území ji představuje, řekl dnes premiér Petr Fiala.

Žádný chytrý telefon do 12 let, žádné sociální sítě do 15 let: Francouzi chtějí přísnější regulaci
Žádný chytrý telefon do 12 let, žádné sociální sítě do 15 let: Francouzi chtějí přísnější regulaci

Podle průzkumu se mnoho Francouzů obává dopadu sociálních sítí a chce přísnější regulaci. Šéf vlády Macron je také pro celoevropské stanovení věkové hranice pro dosažení plnoletosti v oblasti digitálních technologií na 15 let.

Čínská armáda uvedla, že zahájila manévry kolem Tchaj-wanu
Čínská armáda uvedla, že zahájila manévry kolem Tchaj-wanu

Čínská armáda dnes v okolí Tchaj-wanu zahájila cvičení, do kterého zapojila různé druhy vojsk.

Někdejší Trumpova rivalka v boji o stranickou nominaci řekla, že ho bude volit
Někdejší Trumpova rivalka v boji o stranickou nominaci řekla, že ho bude volit

Nikki Haleyová, která se do března ucházela o republikánskou nominaci do listopadových prezidentských voleb, dnes řekla, že svůj hlas dá Donaldu Trumpovi.