Michal Cabejšek

29. 1. 2024

Ministerstvo dopravy plánuje podpořit „popularitu“ elektromobility výstavbou tisíce nových nabíjecích elektrostanic, a to prostřednictvím dotací ve výši 1,2 miliardy korun. Navazuje tak na nedávno vyhlášený program na podporu dotací pro podnikatele na pořízení elektromobilů vypsaný Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Výzva ministerstva dopravy na dotace prostřednictvím dotačního programu OPD3 z půlky ledna má ohledně výstavby nových dobíjecích stanic spíše dlouhodobější cíle: „Národní akční plán čisté mobility předpokládá, že by do roku 2030 mělo být postaveno cca 19 až 35 tisíc dobíjecích bodů, a to podle toho, zda bude v ČR jen 200 tisíc elektromobilů nebo až půl milionu,“ uvedl pro Epoch Times Jan Jakovljevič z tiskového oddělení ministerstva.

Množství nových dobíjecích stanic, které mohou mít více dobíjecích bodů (což umožňuje současné nabíjení více vozidel), se bude dle ministerstva odvíjet i od toho, o jaké typy stanic se bude jednat – tedy zda běžné/rezidentní nebo na rychlé dobíjení.

„Výstavba této infrastruktury vždy nějaký čas probíhá a ideální by tak bylo, aby tempo rozvoje dobíjecí infrastruktury vždy o něco předbíhalo tempo rozvoje trhu s elektromobily,“ vysvětluje dále Jakovljevič. Výzvy k evropským dotacím z Fondu soudržnosti na podporu rozvoje dobíjecí infrastruktury budou pro žadatele otevřeny do půlky dubna.

Stát v rámci programu počítá s celkovou podporou ve výši 6 miliard korun a část z těchto prostředků se již použila k vybudování více než 2 000 nabíjecích bodů. V současnosti se dle statistik Centra dopravního výzkumu (CDV) v Česku nachází přes 2 300 dobíjecích stanic a přes 4 300 dobíjecích bodů.

Například společnost ČEZ plánuje svoji současnou síť 660 stojanů letos rozšířit o přibližně další stovku. Další dotace se však týkají i vodíkových stanic, do jejichž výstavby se již investovalo přes 300 milionů korun.

Dle směrnice EU o rozvoji infrastruktury u alternativních pohonů (AFIR) má být do roku 2026 každých šedesát kilometrů dostupná stanice na elektronabíjení o výkonu 400 kilowattů. 

Dotace na elektroauta

Nově budou moci žádat o dotaci na elektromobil i podnikatelé, do výše až 300 tisíc korun, z celkové dotace ve výši 1,65 miliardy korun v programu „Záruka Elektromobilita – I. výzva“, která poběží do 9. 2025. Tento program pro podnikatele vyčleňuje i celkem 300 milionů korun na pořízení nabíjecích stanic.

Cílem výzvy je dle ministerstva rozvoj a rozšíření bezemisní mobility v souladu se zásadními strategickými dokumenty EU a ČR. Jde údajně například o Národní akční plán čisté mobility nebo Zelenou dohodu pro Evropu, v rámci které se Česko v roce 2020 zavázalo dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů do roku 2050.

O dotaci bude možné pravděpodobně žádat od půlky března a je určena malým, středním a velkým podnikům a bude poskytována prostřednictvím Národní rozvojové banky a leasingových společností.

„Zvolili jsme nejlepší vhodný způsob financování, který neobsahuje žádné limitující podmínky a díky přítomnosti úvěru cílí na ty, kteří si elektromobil nemohou sami dovolit,“ uvedl vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha.

V současnosti je dle údajů CDV na našem území registrováno přes dvanáct tisíc částečně (PHEV) či plně (BEV) elektrických vozidel. Aby mohlo Česko prostředky z EU na podporu elektromobility čerpat, odhaduje se, že podnikatelé musí pořídit alespoň něco přes 4 500 elektrovozů.

Vláda dále schválila investiční pobídku za 528,6 milionů korun na rozšíření výroby komponent do elektromobilů pro firmu Vitesco Technologies Czech Republic, ostravského výrobce moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci.

„Společnost plánuje rozšířit výrobu o nové hi-tech výrobky, které jsou klíčové pro novou generaci čistě bateriových elektrických aut. Díky jejich použití budou vozidla efektivněji využívat energii a zvýší tak svůj dojezd. Jde o důležitou investici, která posílí naši pozici v automobilovém průmyslu,“ uzavírá ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Související témata

Přečtěte si také

Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu
Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu

Jak řešit otázku nelegální migrace? Jak odradit nezvladatelné množství běženců? S neschopností EU dohodnout se na funkčním přístupu přicházejí jednotlivé země bloku s vlastními řešeními, která by mohla sloužit jako příklad účinné migrační politiky. Podíváme se na situaci v Dánsku a Maďarsku.

Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren
Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren

Podle zprávy časopisu Cicero nové vládní dokumenty ukazují, že zelení odpůrci jaderné energie na německých ministerstvech překrucovali doporučení odborníků ve prospěch odstavení jaderných elektráren.

Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány
Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány

„Ministerstvo zdravotnictví varuje před transplantačním turismem do Číny, kromě zdravotního rizika můžete dostat orgán násilně odebraný vězni,“ uvádí na svém X účtu náměstek ministra zdravotnictví.

Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte
Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte

Vliv ESG proniká už i do sféry hypoték pro fyzické osoby.

Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv
Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv

Když dnes dostal Biden otázku, zda bude s Trumpem debatovat, odpověděl: "Budu, někde. Nevím, kdy, ale rád s ním budu debatovat."