Volkswagenu, druhému největšímu automobilovému koncernu na světě co do prodaných vozů, se nedaří. Značka má již delší období problém s nízkou ziskovostí. Vedení společnosti minulý týden oznámilo, že se zaměstnanci vypoví dohodu o záruce zaměstnání do roku 2029 a možná zavře některé domácí závody.

Poprvé v historii by v Německu mohlo dojít k zavírání továren na automobily a jejich součástky s cílem snížit výrobní kapacitu a náklady. Podle analytiků automobilového průmyslu stojí za problémy Volkswagenu příliš velký důraz na výrobu elektrických vozů, přičemž poptávka po nich je daleko menší, než se čekalo.

Se svým pohledem na současnou náladu v podniku se našim kolegům v německých Epoch Times svěřil pod podmínkou anonymity dlouholetý zaměstnanec Volkswagenu ve Zwickau.

V závodě VW ve Zwickau bylo v roce 2023 vyrobeno 247 000 elektromobilů. Patří mezi ně modely ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a SEAT CUPRA Born. Kromě toho bylo vyrobeno 12 000 karoserií pro Lamborghini Urus a Bentley Bentayga.

Na tovární ploše o rozloze 180 hektarů pracuje kolem 10 350 zaměstnanců. Se svými dvěma dalšími závody v Drážďanech a Saské Kamenici (Chemnitz) je Volkswagen největším zaměstnavatelem v Sasku.

Co bude dál?

Když vedení představovalo zacílení na elektromobily, většina pracovníků se dle insidera ptala: „Proč máme vyrábět čistě elektrická auta?“ Někteří zaměstnanci v té době měli dle něj vážné obavy: „Tohle nikdy nemůže dobře fungovat.“

Poukázal na paradox, že na manažerském parkovišti stojí jen hrstka elektromobilů. „Nemáme ani dost lidí ve vedení, kteří by byli tak nadšení myšlenkou, že elektromobily jsou budoucností, že by ty elektrické vozy sami řídili,“ posteskl si pracovník.

Nálada mezi zaměstnanci je nyní částečně napjatá, podotýká. Někteří se ptají: „Co bude dál?“, protože nevidí žádnou budoucnost a musí platit hypotéky. Nervozita panuje i mezi brigádníky, kteří celou dobu doufali, že jich se zrušení dohody mezi kmenovými zaměstnanci a managementem nedotkne.

Jenže teď si uvědomují, že „samozřejmě půjdou jako první“, říká muž a dodává, že v jeho závodě ve Zwickau tvoří brigádníci 10 až 15 procent pracovních sil. On sám je klidný. Nevěří, že Volkswagen továrnu ve Zwickau zavře, alespoň ne „ze dne na den“. Podle něj půjde o postupnou minimalizaci personálu. Každý podle něj má dost času si říct: „Dobře, půjdu si hledat novou práci.“

Zakázky na roky dopředu

V sekci, kde převážně pracuje a kde se vyrábí modely Lamborghini a Bentley, mají objednávky až do roku 2027/2028. Je proto přesvědčen, že dokud budou z pásu vyjíždět nové modely, snižování počtu zaměstnanců se jejich závodu nedotkne. „A současná jednání a plány se tímto směrem ubírají,“ říká zaměstnanec.

Jiná situace je tam, kde se staví pouze elektromobily, ať už jde o ID. řady od Volkswagenu nebo Audi Q4 e-tron. „Toto jsou modely, které jsou spojeny se současným negativním vývojem a jejichž prodejní čísla enormně klesají,“ vysvětluje.

Podle jeho názoru nebude trvat dlouho a tyto modely se již nebudou vyrábět na dvě směny jako v současnosti, ale pouze na jednu. „Čísla budou určitě dále klesat, protože poptávka na trhu to prostě nedovoluje,“ říká muž.

Domnívá se však, že vykreslování současné situace, zejména ve veřejnoprávním vysílání, je příliš negativní. „Zpočátku bude snadné zrušit pracovní místa tím, že jednoduše neobsadíte pozice mnoha lidí, kteří brzy odejdou do důchodu,“ myslí si a dodává: „A až se objeví nové modely Bentley a Lamborghini ve Zwickau, bude potřeba opět více zaměstnanců a pracovníci z oddělení elektromobilů sem můžou být přesunuti.“

Proč není poptávka po elektromobilech

Anonymní informátor se domnívá, že důvody nízké poptávky po elektromobilech tkví v nedostatečné dobíjecí infrastruktuře a ve vysoké ceně, zejména potom, co vláda zrušila dotace na nákup elektrických vozů.

„Otázkou je také výdrž baterie. Co když chci elektromobil po čtyřech nebo pěti letech prodat? Pak už baterie není nová a má jen určitý zbývající dojezd,“ líčí nevýhody pracovník.

U elektromobilů oceňuje vlastnosti motoru. „Je to úplně jiný způsob nástupu výkonu, protože vysoký točivý moment je k dispozici trvale a okamžitě,“ pochvaluje protlačovanou technologii. Že by ale byla nějak „zelená“ nebo společensky odpovědná, si nemyslí. „Děti v Africe kopou díry, aby získaly ty suroviny, které jsou k tomu potřeba,“ kritizuje.

„Kromě toho velká elektrická vozidla s výkonnými bateriemi musí ujet 166 000 kilometrů, než dosáhnou CO₂ neutrality, a to s životností baterie osm let. To je pro běžného spotřebitele velmi zřídka dosažitelné. A pak je tu otázka, odkud se bere elektřina k nabíjení baterií?“ komentuje.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

„Ostrov pracujících a nemocných starců uprostřed Evropy“. Schillerová je proti zvyšování důchodového věku
„Ostrov pracujících a nemocných starců uprostřed Evropy“. Schillerová je proti zvyšování důchodového věku

Podle Schillerové by zvýšení důchodového věku finanční situaci republiky nepomohlo, protože velká část starší populace by nebyla schopna efektivně pracovat. Odvolává se na zprávu ministerstva zdravotnictví.

Otevření Globálního centra vládních technologií Světového ekonomického fóra v Berlíně
Otevření Globálního centra vládních technologií Světového ekonomického fóra v Berlíně

Globální vládní technologické centrum (GGTC) si klade za cíl urychlit digitální transformaci veřejné správy na celém světě.

Hnutí Patrioti pro Evropu posílilo o dva europoslance
Hnutí Patrioti pro Evropu posílilo o dva europoslance

K politické frakci Evropského parlamentu se včera přidali dva polští europoslanci. Počet členů frakce se tak zvedl na 86.

Jak by se měly USA a západní země bránit hybridní válce s Čínou?
Jak by se měly USA a západní země bránit hybridní válce s Čínou?

Jak by se měla Amerika bránit hybridním formám války, kterou proti ní Čína vede?

Průzkumníci oceánů objevili tisíce metrů pod hladinou podmořskou horu, kterou obývá vzácná chobotnice Casper
Průzkumníci oceánů objevili tisíce metrů pod hladinou podmořskou horu, kterou obývá vzácná chobotnice Casper

Dálkově řízený hlubinný robot objevil háje houbových zahrad a prastarých korálů ponořených tisíce metrů pod hladinou...