Před necelými dvěma měsíci oznámila automobilka Audi spadající pod koncern Voklswagen, že zvažuje uzavření závodu v Bruselu. Nyní se začíná hovořit o něčem nevídaném – o možném zavírání závodů na domácí půdě v Německu.
Situace v největší evropské automobilce Volkswagen je zřejmě dramatická. Společnost v rámci hledání úspor nevyloučila zavírání závodů a propouštění. Oznámení padlo po pondělní poradě vedení a způsobilo zděšení mezi zaměstnanci firmy. Součástí úsporných opatření má být i ukončení dohody s odbory o zajištění pracovních míst do roku 2029. Odbory mají významný vliv v dozorčí radě koncernu.
Představenstvo automobilky volá po komplexní restrukturalizaci stěžejních značek. „V současné situaci již nelze bez rychlých protiopatření vyloučit uzavírání továren pro výrobu vozidel a součástek,“ uvedla společnost. Podle vedení už nebude k dosažení cílených úspor stačit ani dosavadní snižování počtu pracovních míst prostřednictvím částečných úvazků a výplat odstupného.
Stěžejní značka Volkswagen se léta potýká s vysokými náklady a v návratnosti je daleko za dceřinými společnostmi jako Škoda, Seat a Audi. Obrat by měl přinést úsporný program spuštěný v roce 2023, který má do roku 2026 zlepšit výdělky o deset miliard eur. O 20 % se mají snížit mimo jiné i personální náklady v administrativě.
Volkswagen ještě nikdy ve své historii neuzavřel závod v Německu. Po celém světě zaměstnává koncern kolem 650 tisíc lidí. Předsedkyně podnikové rady zastupující odbory Daniela Cavallová uvedla, že zaměstnanci budou proti plánům vedení „tvrdě bojovat“.
Společnost zatím neuvedla, kolika z přibližně 120 tisíc německých pracovních pozic by se propouštění týkalo ani o které lokality by se jednalo. Kromě hlavního závodu ve Wolfsburgu má VW továrny v Hannoveru, Emdenu, Osnabrücku, Braunschweigu, Salzgitteru, Kasselu, Zwickau, Drážďanech a Chemnitzu.
Dceřiná společnost Audi v červenci oznámila, že zvažuje uzavření závodu v belgickém Bruselu, kde se vyrábí luxusní elektrické modely Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron.
Cavallová podle Bloomberg uvedla, že firma zvažuje uzavření minimálně jedné větší továrny na automobily a jednoho závodu na výrobu součástek, jakož i zrušení mzdových dohod.
Dolnosaský premiér Stephan Weil, který sedí v dozorčí radě Volkswagenu, vyzval automobilku, aby se uzavření provozoven vyvarovala a hledala místo toho jiné alternativy.
Náklady stoupají, zisky klesají
Generální ředitel Oliver Blume zdůvodnil restrukturalizační plány zhoršující se ekonomickou situací. „Evropský automobilový průmysl je ve velmi náročné a vážné situaci. Ekonomické prostředí se opět zhoršilo,“ uvedl v tiskovém prohlášení.
Bloomberg poznamává, že německý koncern čelí vyšším nákladům na logistiku, energie i práci, přičemž zdaleka nedosahuje výrobních kapacit, kterými disponuje. Vloni Volkswagen vyrobil zhruba devět milionů vozů, ovšem celková kapacita činí 14 milionů.
Koncernu, který roky spoléhal na silný čínský trh, se nepodařilo v Číně prorazit se svými elektrickými vozy. Místo toho levné čínské značky elektromobilů drtí evropské výrobce přímo na jejich domácí půdě a ti jim nejsou schopni konkurovat.
„Šéfové německých automobilek roztleskávali před několika lety pokrok, když se EU vydala na cestu zadusit spalovací motor, tedy jednu z mála zbývajících konkurenčních výhod našeho kontinentu. Dnes si (pochopitelně) stěžují, když zjišťují, že rušit fungující byznys model a nahrazovat ho nefunkčním, a to navíc uprostřed stagnace ekonomiky, jejich firmy přivádí do hlubokých potíží,“ uvedl na svém profilu na X analytik J&T Banky Pavel Ryska.