V reakci na nedávnou iniciativu spolku Aliance pro rodinu nazvanou Bek to school Ministerstvo školství vysvětluje, jak mají být podle něj v praxi použity nové Rámcové vzdělávací programy, které poprvé zahrnují i nové genderové teorie. Konzervativní spolek se totiž obává, že nové programy povedou k propagaci změny pohlaví mezi nezletilými dětmi.
„Nám připadá velmi nevhodné, aby se ministerstvo angažovalo ve změně pohlaví žáků v pubertálním věku, protože jsou velmi zranitelní. V tomto období se každý z nás v pubertě hledal a je to skutečně věc jenom těch dětí a jejich rodičů, škola do toho nemá zasahovat,“ uvedl Jan Gregor ze spolku Aliance pro rodinu minulý týden na happeningu před Ministerstvem školství.
Na žádost deníku Epoch Times o komentář odpověděla mluvčí ministerstva Tereza Fojtová, že „škola nemá dětem vnucovat žádnou ideologii, poskytovat návody k politickému rozhodování, zasahovat do jejich intimní sféry či sexuální orientace a ani připravovaná revize Rámcových vzdělávacích programů nic podobného neobsahuje“.
Podle ministerstva mají nové vzdělávací programy poskytovat „možnost“ diskutovat se žáky o tom, že „do utváření lidské identity vstupují nejen biologické zákonitosti, ale i kulturní zvyklosti“.
Ještě během diskusí o nových úpravách ve vzdělávacích programech se objevila řada komentářů, které upozorňovaly, že programy kromě „možnosti“, o které nyní hovoří tisková mluvčí, uvádějí k této problematice také tvrzení a směřují žáky k vymezenému pochopení.
„Žák se seznamuje s tématem pohlaví a genderu v dějinách… očekávaný výsledek učení by měl žáka směrovat k poznání, že tzv. sociální, resp. genderový řád je utvářen a vynucován autoritami,“ stálo v návrhu programů a v doplněném znění nadále stojí.
Tato myšlenka je některými kritiky považována za součást marxistické ideologie, která prohlašuje, že „přirozenost neexistuje“, a která je vnímána jako podporující argument pro provádění chirurgických změn pohlaví u nezletilých dětí.
To je jedním z důvodů citovaného prohlášení Aliance pro rodinu, které mluvčí ministerstva označila za „nepravdivé“. Podle ní programy školy nemotivují k „zasahování do intimní sféry či sexuální orientace“ žáků.
Kontext „genderového řádu“ zmiňovaného ve vzdělávacích programech se však netýká pouze žen a mužů a jejich rolí ve společnosti, ale také homosexuality, lesbismu, transgenderu a queer (LGBTQ+).
Tisková mluvčí ministerstva, které v současné době vede Mikuláš Bek (STAN), sdělila Epoch Times, že „na tvorbě tohoto programu se podíleli zkušení pedagogové s letitou praxí, kteří pečlivě zohlednili potřeby současného vzdělávání“.
Podle Jana Gregora z Aliance pro rodinu se na vytváření programů podílely také společnosti Nadace Open Society Fund založené na počátku 90. let Georgem Sorosem, Česká společnost pro inkluzivní vzdělávání, která se nedávno přejmenovala na Society for All, a další.
Ve své analýze citoval „hlavní architektku wellbeingu“ ze Society for All, v jejíž metodice mělo stát: „Aktivity ve třídě mohou žákům pomoci prozkoumat vlastní genderovou identitu, zpochybnit stereotypy a naučit je, aby si vážili rozmanitosti a rozdílů a respektovali je.“