Brusel plánuje donutit čínské společnosti podnikající v Evropě, aby převáděly duševní vlastnictví na evropské firmy výměnou za dotace z EU. Jde o podobnou praktiku, jakou čínský režim již dávno používá u zahraničních firem vyrábějících v Číně.
Nová kritéria budou údajně vyžadovat, aby čínské společnosti měly továrny v Evropě a sdílely s nimi technologické know-how. Má jít primárně o tzv. čisté technologie, v první fázi vývoj baterií pro elektrická vozidla.
Evropské komise hodlá v prosinci vyzvat k podávání žádostí o dotace ve výši 1 miliardy eur na vývoj baterií s tím, že dotační program se může v budoucnu dotknout i dalších bezemisních technologií.
S informací přišel deník Financial Times s odvoláním na dva nejmenované vysoce postavené úředníky EU. Ti měli uvést, že kritéria se ještě mohou před výběrovým řízením změnit.
Čínská vláda rovněž nutí zahraniční investory, aby výměnou za přístup na čínský trh předali technologické know-how a návrhy svému čínskému partnerovi, čínské pobočce nebo kontraktorovi.
Nové opatření tak má být součástí tvrdšího postoje Evropy vůči Číně, která starý kontinent zaplavuje levným a méně ekologickým zbožím, ať už se jedná o elektromobily, baterie, solární panely nebo komponenty pro větrné elektrárny.
Minulý měsíc Evropská komise potvrdila cla na elektrická vozidla dovážená z Číny ve výši až 45 % pro některé výrobce oproti stávajícím 10 procentům. Na různé výrobce se vztahuje různá výše určena dle systému několika parametrů.
V září Brusel zavedl také přísnější podmínky pro žadatele o dotace na zelený vodík, kdy stanovil, že pouze 25 procent dílů v elektrolyzérech používaných k výrobě vodíku může pocházet z Číny.
Financial Times tvrdí, že lidé blízcí nově zvolenému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi uvedli, že bude vyvíjet tlak na EU, aby následovala jeho příklad a postavila další bariéry čínskému zboží a investicím.
Pokud Trump opravdu zavede 60procentní clo na čínské dovozy, Peking se pravděpodobně pokusí přesměrovat svou nadprodukci do jiných regionů, včetně EU.
„Pokud chceme hrát spolu s Trumpem u některých z jeho agend, musíme se rozhodnout, co uděláme s Čínou ,“ řekl údajně vysoce postavený diplomat EU pro finanční deník.
Elisabetta Cornagová, vedoucí výzkumná pracovnice think-tanku Center for European Reform, uvedla pro Financial Times, že se Komise snaží přijít s celou řadů nápadů, jak posílit ochranu trhu „proti možné záplavě nebo přesměrování čínských obchodních toků do Evropy“.
Zvýšený dohled nad čínskými importy již přiměl společnosti jako čínský CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily, aby v Evropě zakládaly gigatovárny, konkrétně v Maďarsku a Německu. Envision Energy se sídlem v Šanghaji investuje stovky milionů eur do provozů ve Španělsku a Francii.
Anonymní zdroj uvedl pro Financial Times, že čínské ministerstvo obchodu na schůzce za zavřenými dveřmi na začátku tohoto roku varovalo domácí výrobce automobilů před velkými investicemi v Evropě a doporučilo jim, aby zřídili výrobní linky na kontinentu pouze pro finální montáž. Jako důvod čínští diplomaté údajně uvedli politickou nejistotu v Bruselu.
Evropská komise se k celé věci pro deník nevyjádřila.