Itálie se musí rozloučit s jednou ze svých ikon – legendární tříkolkou Ape od firmy Piaggio. Ape, což v italštině znamená včela, se už nebude vyrábět v Toskánsku, ale pouze v Indii. Nové modely proto budou dostupné pouze v Asii a Africe.
Tříkolové vozítko se vyrábělo v italském městě Pontedera poblíž Pisy od roku 1948. Teď však výrobce Piaggio přesouvá produkci kompletně do Indie, kde už v současnosti probíhá část produkce. Vyrábí se tam například elektrický model nebo verze na zemní plyn.
Důvodem jsou nižší náklady a přijatelnější bezpečnostní a emisní předpisy, uvedla tisková agentura ANSA. Právě kvůli přísným standardům EU už se nebude moci tříkolka v Evropě prodávat. Továrna v Pontedeře bude přeměněna na výrobu elektrické verze malého nákladního automobilu Porter. O práci by neměli přijít žádní zaměstnanci, víc než tisícovka z nich však dostala od 2. prosince tři týdny neplaceného volna, píše server avvenire.it.
Podle odborů sjede poslední kus „včely“ z výrobní linky na konci letošního roku. Prodej prostřednictvím dealerů však bude ještě nějakou dobu pokračovat, než se vyprázdní sklady závodu.
Jedinečný design Ape vytvořil inženýr Corradino D’Ascanio, který je také otcem dalšího ikonického vozidla, skútru Vespa založeného na myšlence průmyslníka Enrica Piaggia.
Do určité míry je tříkolka symbolem Itálie dřívějších dnů. Dodnes ji můžete občas vidět v italských městech, kde slouží jako pojízdná prodejna kávy, zmrzliny nebo pečiva, častěji se s ní setkáte na jihu Itálie a ve venkovských oblastech, kde slouží i jako taxi pro turisty. Tříkolka je dostupná i v České republice. Oblíbená je zejména u náctiletých chlapců, protože ji lze řídit už od 15 let.
Konec slavného vozítka nesou někteří s nelibostí. Oblastní tajemník odborů UIIM Samuele Nacci prohlásil, že s dnešními předpisy EU se nedá v Itálii pořádně vyrábět. „Možná některé zákony byly zavedeny trochu uspěchaně. Vypadá to, že o ochranu životního prostředí se stará jen Evropa, zbytku světa je to jedno,“ řekl podle serveru avvenire.it.
V článku byly použity informace z německé edice Epoch Times.