Nedávno ustavený vládní Odbor strategické komunikace státu (Stratkom) smazal několik příspěvků na sociálních sítích, které v rámci své činnosti vyrobil a publikoval v kampani nazvané „dobré zprávy o Česku a jeho lidech na každý adventní den”.
Odbor, který vznikl 1. července 2024 a do nějž byla převedena blíže nespecifikovaná část předchozího Oddělení strategické komunikace, dodnes nemá na webu Vlády ČR zveřejněné jméno ředitele, nicméně známo je, že koordinátorem strategické komunikace státu je bývalý příslušník speciálních sil a velitel vojenské policie plukovník Otakar Foltýn. „Agendou odboru a náplní činnosti jeho zaměstnanců je analytická činnost, technickoprovozní činnosti, plánování, příprava a koordinace informačních sdělení včetně kreativní tvorby,“ uvádí Úřad vlády.
Nedávno Stratkom publikoval na sociálních sítích minimálně 3 příspěvky, které byly z neznámého důvodu smazány. Požádali jsme Stratkom o komentář, do doby publikování jsme ale nedostali odpověď (v případě pozdějšího vyjádření budeme zprávu aktualizovat).
Níže nabízíme jejich zaarchivované náhledy a kritické komentáře.
„Pamatujete si, jak se odbor Stratkomu teprve před několika měsíci zaváděl? Bylo nám řečeno, že jde o naprosto nezbytnou část naší obranyschopnosti proti nepříteli a že bez něj nás Rusko převálcuje,“ píše ředitel Institutu H21 Adam Růžička. „Jak konkrétně nám výstup jako ten dnešní pomáhá?“
Růžička tímto komentoval příspěvek o „Popelce“, který v rámci „dobrých zpráv o Česku a jeho lidech na každý adventní den“ upozorňoval na to, že podle statistik je Česká republika hluboko pod evropským průměrem, co se podílu žen ve vedení firem týče.
Z profilu Stratkomu zmizel také příspěvek o „Švejkovi“ ve formě krátkého kresleného videa, které představuje literární postavu Josefa Švejka, jak si u piva čte učebnici francouzštiny a doprovází video následujícím textem:
„Až 46 % Čechů zajde alespoň občas do hospody. Pro většinu z nich není příliš důležité být přitažlivý a jen velmi málo z nich mluví francouzsky,“ uvádí post s oficiálním logem Úřadu vlády.
Požádali jsme Odbor strategické komunikace státu o vysvětlení smyslu těchto sdělení.
Poslední pohádková postava, kterou Odbor strategické komunikace státu použil v již smazané kampani byl „Český Honza“. Pohádkovou postavu vládní úřad přeformátoval do postavy studenta, který „poznal cizinu a to z něj udělalo otevřeného člověka, který dává peníze na charitu,“ komentoval post zástupce šéfredaktora Parlamentních listů Jakub Vosáhlo. „Adventní poučení zní, že jít na zkušenou do světa se vyplatí všem.“
„Víc než 300 000 Čechů studovalo v zahraničí. Současně jsou to lidé, kteří chtějí dobře vychovat své děti, jsou otevření, chtějí odvádět dobrou práci a dávají peníze na charitu. Holt, jít na zkušenou do světa se vyplatí všem,“ zněl oficiální text Stratkomu.
„Už bezmála půlroku mám dojem, že odbor neví, co dělá a co dělat má. Navíc je zjevné, že strategičtí komunikátoři často zaměňují svůj vlastní světonázor za jakési všeobecné dobro, jež je třeba za veřejné peníze vytrubovat do světa,“ dodává k postu Stratkomu Adam Růžička.
Odbor strategické komunikace státu (Stratkom)
V organizační struktuře zveřejněné na stránkách Úřadu vlády není dosud jméno ani kontaktní údaje ředitele Odboru strategické komunikace státu.
Úřad v minulosti vytvářel kampaně „Moje vlajka“ nebo „#můj68“.
Vláda poskytla informace o nákladech na platy zaměstnanců Stratkomu v roce 2022 a v roce 2023 na žádost Angeliky Bazalové.
„Počet zaměstnanců Odboru strategické komunikace se dále rozrostl z původně plánovaných 13 na 17 plus zatím neobsazená pozice vedoucího. Kromě dvanácti referentů a dvou vedoucích odbor v tuto chvíli zaměstnává také tři poradce,“ uvádí Bazalová.
V září 2024 podle vlády pracovalo v Odboru strategické komunikace státu celkem 17 interních zaměstnanců. „U části se jedná o zkrácený pracovní úvazek nebo o doplňkovou formu pracovněprávního vztahu. Mzdové náklady za měsíc září činily 808 633 Kč, z toho 240 000 Kč připadá na vedoucí zaměstnance,“ uvádí Bazalová. Vedoucí zaměstnanci berou plat zhruba 80 tisíc a 14 referentů v průměru 40 tisíc korun měsíčně.
„Výběrové řízení není v případě pracovních míst povinné. Zaměstnanci jsou vybíráni na základě kvalifikačních předpokladů a dalších požadavků zaměřených na odbornost a erudici v oboru. Všichni zaměstnanci Oddělení strategické komunikace byli zaměstnáni na plný úvazek,“ uvádí vláda.
Poslankyně Taťána Malá (ANO) minulý měsíc interpelovala v souvislosti se Stratkomem premiéra Petra Fialu (ODS). Citovala výzkum SANEP, dle kterého má 57 % občanů pocit, že za současné vlády se do společnosti vrací cenzura, což spojuje s osobou Foltýna. Ptala se premiéra na vyhodnocování práce Foltýna a na další podrobnosti o Stratkomu. Fiala průzkum zpochybnil relevantnost průzkumu jako „míchání hrušek s jablkama“, odmítl tvrzení, že v Česku je státní cenzura a pohovořil o některých detailech odboru.