Nissan bije na poplach: japonská automobilka musí přiznat, že se dopustila chyb v odhadu vývoje trhu. Zejména elektromobily z Číny stály Nissan značný podíl na trhu. Záchrana by však mohla přijít z domovské země.
Zavedená japonská automobilka Nissan čelí existenční krizi. Rok 2025 by mohl být pro koncern rozhodujícím rokem, v němž se ukáže, zda přestane známá značka do budoucna existovat, či nikoli.
„Máme 12 nebo 14 měsíců na přežití. Bude to těžké,“ řekl podle Financial Times jeden z vedoucích pracovníků Nissanu.
Finanční ředitel společnosti Stephen Ma již z potenciálně potápějící se lodi vyskočil. Před téměř 1,5 rokem opustil Nissan také Ashwani Gupta, bývalý provozní ředitel. Je tedy pouze na generálním řediteli skupiny Makoto Uchidovi, aby provedl nápravu kurzu, než se loď potopí, píše automobilový novinář Stephen Ottley v torquecafe.
Zbývá pouze 12 až 14 měsíců
Skupina nyní zahájila program snižování nákladů. Podle oborového portálu Automobil Produktion již výrobce zrušil 9 000 pracovních míst z celkového počtu více než 134 000 po celém světě a snížil výrobní kapacitu až o 25 %. V rámci záchrany značky se plánuje také kompletní revize výrobků.
Stejně jako mnoho dalších výrobců automobilů se i Nissan potýká s prodejními problémy. Za posledních deset let se prodejní čísla výrazně snížila, zejména na důležitých trzích v USA a Číně.
V Austrálii se prodeje od roku 2013 snížily téměř o polovinu. Z dřívějších přibližně 77 000 nových vozů jich loni bylo jen něco málo přes 39 000. Letos se očekává opětovný nárůst prodejů na přibližně 45 000 vozů.
Příčina na čínském trhu s elektronikou?
Proč se ale společnost, která existuje od roku 1933, dostala do krize právě nyní? Obchodní časopis Forbes to vysvětlil zastavenými budoucími plány skupiny v oblasti elektrifikace. V produktové řadě Nissanu jsou na mezinárodním trhu k dispozici pouze dva elektrické modely. A ty by nemusely u zákazníků nutně zabodovat.
Kořen problémů však spočívá v obrovské mase levných elektromobilů z Číny, které zaplavují mezinárodní trh. Ty stojí Nissan značný podíl na trhu.
Podle Daily Mail generální ředitel Uchida řekl: „Poučili jsme se a nedokázali držet krok s dobou. Nemohli jsme předvídat, že hybridní elektromobily a plug-in hybridy budou tak populární.“ Nissan nakonec reagoval na novou konkurenci příliš pomalu a investoval do špatných produktů.
Speciálně vyvinutý hybridní pohon e-Power byl zákazníky v Japonsku dobře přijat. Tato stěžejní technologie v oblasti elektrifikace společnosti Nissan však dosud nebyla uvedena na trh například v USA, a proto tam zatím nemohla generovat zisky.
Finanční ztráty
Výrazný pokles tržeb způsobil masivní pokles provozního zisku. Ve třetím čtvrtletí letošního roku klesl oproti předchozímu čtvrtletí o 85 %. Podle časopisu Automobil Produktion již Nissan snížil svou prognózu letošního firemního zisku z 500 miliard jenů na 150 miliard jenů (přibližně 945 milionů eur).
Finanční ztráta společnosti Nissan činí přibližně 9,3 miliardy jenů (58,6 milionu eur). To vyvolalo paniku mezi různými zainteresovanými stranami, jako jsou akcionáři, zaměstnanci a dodavatelé. Objevily se výzvy k řešení, které by zaručilo budoucnost společnosti.
Podle listu DailyMail hrozí, že do roku 2026 dosáhne společnost dosud nejvyššího zadlužení, které odpovídá 5,3 miliardy eur.
Záchrana od Hondy?
Aby toho nebylo pro Nissan málo, jeho kooperační partner Renault se rozhodl snížit své investice do společnosti. Francouzská skupina prodala akcie Nissanu.
Existuje však naděje: možný bankrot Nissanu by mohla odvrátit Honda, další japonská automobilka. Podle zpráv se již jedná o možné fúzi obou dálněvýchodních společností. Ty již spolupracují při vývoji elektromobilů a softwaru.
Hovoří se také o tom, že Honda odkoupí část akcií prodaných Renaultem. To by mohlo poněkud stabilizovat finanční situaci Nissanu.
Na německém automobilovém trhu dokáže Nissan nadchnout zákazníky především modelem Qashqai. Podle údajů Statista zaznamenalo kompaktní SUV v loňském roce 15 843 nových registrací, což z něj činí nejoblíbenější model japonského výrobce v této zemi.
Za ním následoval Nissan Juke s 5 069 novými registracemi. Poprvé od roku 2016 se Nissanu podařilo zvýšit počet nových registrací v Německu. Podíl Nissanu na všech registracích nových vozů v roce 2023 činil přibližně 1,1 %.
–etg–