Premiér Petr Fiala (ODS), ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dnes oznámili, že budou aktivně usilovat o revizi emisních cílů pro automobily a zákazu prodeje aut se spalovacími motory v EU na úrovni ministrů i europarlamentu.
„Iniciativu pro udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu“ považuje premiér za „mimořádně důležitou“, uvedl na dnešní tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně.
„Slíbil jsem, že se důkladně podíváme na všechny aspekty Green Dealu a ty části, které jsou nerealistické, nebo které by ohrožovaly naši konkurenceschopnost a budoucí prosperitu, se budeme snažit upravit,“ sdělil premiér na tiskové konferenci s tím, že v minulém roce ODS už do EU vyslala signál v podobě dojednání měkčí normy Euro 7.
„Realita neodpovídá očekáváním, se kterými byly cíle [v EU] přijímány,“ pokračoval Fiala s tím, že jedním s příkladů je prodej elektromobilů, který pokulhává oproti předpokladům.
„Chceme, aby revize nařízení o emisních normách CO2 pro osobní automobily proběhla už v první polovině příštího roku, namísto roku 2026,“ sdělil dále na svém X.
Dodal, že pokud by emisní cíl EU platil v původní podobě, hrozí výrobcům vysoké pokuty a snížení konkurenceschopnosti automobilek v unii, což by mělo „vážný dopad na Českou republiku“, neboť automobilový průmysl „tvoří téměř 10 % našeho HDP“.
Dle premiéra se má vést racionální debata „o tempu a jednotlivých opatřeních, které v rámci Green Dealu zavádíme“.
Ministr dopravy Kupka: „Ty kroky budou směřovat jak k našim partnerům v ostatních evropských státech – k ministrům dopravy a dalším ministrům, kteří tuto oblast mají ve svém portfoliu – ale chceme postupovat ruku v ruce také v Evropském parlamentu (EP).“
„Ambasadory“ této iniciativy v EP mají být dle ministra europoslanci za ODS Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra.
Dle Kupky je změna politiky důležitá také v tom, aby automobilky nepřicházely o své výdělky, protože jinak nebudou moci investovat do vývoje „a je jasné, že bez vývoje nemáme šance udržet krok s čínskou, ale i s americkou konkurencí“.
Zdůraznil, že v rámci přehodnocení cílů EU se chtějí kromě emisních norem zaměřit také na zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory, který má platit od roku 2035, „protože potřebujeme co největší předvídatelnost pro automobilový průmysl“.
První silný hlas pro revizi cílů EU vyslala počátkem září Itálie, ke které se následně přidalo i Německo, ve kterém došlo v srpnu, po ukončení dotací, k meziročnímu propadu nákupu nových elektromobilů o 70 %. Kupka se k revizní iniciativě vyslovil minulý týden.
Na ministra dopravy navázal na dnešní tiskové konferenci prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, který detailněji pohovořil o nenaplňování předpokládaných prodejů elektromobilů, obzvláště kvůli omezování dotačních programů v jednotlivých státech a váhání „konzervativní většiny“.
Dalším problémem z pohledu automobilek dle něj je, že výrobní náklady „neklesají tak rychle, jak se čekalo“, a „jen velmi málo elektrických vozů je prodáváno se ziskem“, což není podnikatelsky udržitelné.
„Chtěl bych zdůraznit, že poměrně velké množství značek, které měly pouze elektrické vozy, v posledních letech buď zkrachovaly, anebo jsou na pokraji bankrotu. A my samozřejmě nechceme, aby se toto stalo nějaké automobilce, která vyrábí v ČR, nebo jakékoliv evropské automobilce,“ sdělil Jahn.
