Německý ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) se v pondělí 23. září připojil k výzvám za rychlejší revizi uhlíkových norem pro automobilový průmysl. Italská vláda vyzvala k podobnému kroku již dříve.
Po schůzce s výrobci automobilů a zástupci odborů Habeck řekl, že podpoří předčasnou revizi norem EU pro emise CO2 pro osobní vozy, ke které má dojít v roce 2026. Habeck by ji rád uskutečnil již příští rok, uvedl server Euractiv.
„Přáním kulatého stolu bylo zasadit se o to, aby se tak stalo již v roce 2025. Jsem rád, že to mohu podpořit,“ uvedl Habeck na tiskové konferenci po setkání. Německý automobilový průmysl se potýká s vleklými finančními problémy souvisejícími s nezájmem veřejnosti o elektromobily a silnou čínskou konkurencí.
Přehodnocení stávajících norem by znamenalo, že evropské automobilky by nemusely od roku 2025 snížit průměrné emise nově prodávaných vozidel o 15 % ve srovnání s rokem 2021. Za nesplnění této povinnosti hrozí výrobcům mnohamiliardové pokuty.
Habeck však odmítl předložit jakékoli návrhy, jak by měla změna emisního cíle pro rok 2025 vypadat, píše Euractiv. Dle serveru také dodal, že jeho podpora neznamená, že by se cíle měly automaticky snižovat. Německý politik měl zároveň zdůraznit, že stojí za zákazem prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Bez tohoto zákazu by se podle něj nedosáhlo do roku 2050 tzv. klimatické neutrality.
„Nejvyšší politickou prioritou v Berlíně a Bruselu se teď musí stát konkurenceschopnost a přitažlivost [Evropy] jako místa pro podnikání,“ uvedl mluvčí německé průmyslové asociace VDA v prohlášení po pondělním setkání s Habeckem.
Itálie chce revizi také. Připojí se i Česko?
Italská premiérka Giorgia Meloniová a ministr pro ekonomický rozvoj Adolfo Urso navrhli začátkem září přesunout revizi emisních nařízení do prvního pololetí roku 2025. Meloniová však na rozdíl od Habecka ostře kritizovala i cíle pro rok 2035.
Plán Evropské unie ukončit v roce 2035 prodej nových automobilů emitujících oxid uhličitý podle ní ukazuje na „sebedestruktivní“ postoj Evropy k průmyslovým a environmentálním otázkám.
Euractiv uvádí, že podle zdrojů z ministerstva pro ekonomický rozvoj Urso již vedl dvoustranná jednání s automobilovými zeměmi jako jsou Španělsko, Rakousko a Česká republika, u kterých doufá, že se k italským snahám připojí.
Epoch Times kontaktoval s žádostí české ministerstvo průmyslu a obchodu. Do doby publikace článku jsme odpověď neobdrželi.
Silný spojenec?
K urgentní revizi evropské legislativy vyzvala minulý týden i Evropská asociace automobilových výrobců (ACEA) s odkazem na „hluboké změny“ v geopolitické situaci. Evropská komise však jejich požadavky odmítla s tím, že automobilky měly od roku 2019 dost času se připravit.
Jak poznamenává Euractiv, cíle pro roky 2025, 2030 a 2035 jsou součástí stejného zákona. „I kdyby Komise navrhla omezené změny jednoho z cílů, Evropský parlament a Rada národních ministrů by mohly navrhnout rozsáhlejší změny kteréhokoli z cílů,“ napsal server.
Automobilový průmysl by mohl brzy najít silného spojence v podobě Friedricha Merze, vůdce německé strany CDU, který bude v příštím roce usilovat o křeslo německého kancléře. Merz se netají svým postojem ke zrušení vozidel na fosilní paliva. „Jsme pro zrušení tohoto zákazu. Myslíme si, že je nesprávný a v případě potřeby jsme pro uspíšení revize,“ řekl Merz v pondělí podle Euractivu novinářům.
Merz rovněž uvedl, že o této otázce bude jednat s předsedkyní Komise Ursulou von der Leyenovou v Bruselu příští týden.