Zatímco za první tři měsíce 2024 bylo v Česku zaregistrováno podle webu Čistá doprava pouze 1 304 nových osobních elektromobilů, další měsíce letoška, kdy jsou k dispozici dotace, už zaznamenaly daleko vyšší hodnoty.
Poté, co byl 18. března spuštěn program státní podpory pro rozvoj elektromobility pro firmy, finančních pobídek se podniky chytly a začaly nakupovat elektrické vozy ve větší míře. Národní rozvojová banka začala v dubnu vyplácet první příspěvky z 1,95 miliardy korun určených v Národním plánu obnovy na rozvoj elektromobility ve firmách.
1,65 miliardy je určeno na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu, přičemž žádosti banka přijímá až do konce září 2025. Firmy a organizace všech velikostí mohou od Národní rozvojové banky získat příspěvek až 200 tisíc korun na elektromobil, přičemž banka se jim rovněž zaručí za úvěr ve výši od 300 tisíc korun do 1,5 milionu korun.
Peníze na tyto účely dostane Česká republika z evropských fondů. Podmínkou jejich čerpání ovšem je, že podnikatelská sféra musí pořídit alespoň 4 555 elektrovozů, uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle dosavadního zájmu je vidět, že splnit tento milník nebude problém.
V období leden až srpen 2024 bylo v ČR registrováno podle Svazu dovozců automobilů 5 768 nových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 42,53 %. Čistě elektrické vozy se tak na celkovém počtu zaregistrovaných automobilů podílejí 3,75 %. Daleko populárnější jsou však hybridní vozy, které tvořily za 8 uplynulých měsíců 22,18 % prodejů.
Čtvrtletní data data webu Čistá doprava ukazují, že pokud jde o majitele nových osobních elektromobilů, v prvních šesti měsících letošního roku registrovali ze 4 162 kusů podnikatelé až 88 % z nich (pozn. data Čistá doprava a SDA je liší v jednotkách kusů). Loni se na registracích nových elektrických vozů v celkovém počtu 6 448 ks podíleli podnikatelé až z 86 procent.
Nejoblíbenější značkou je letos zatím Tesla následovaná Škodou a Volvem.
Zkušenosti z Německa ukazují, že jakmile skončí dotace na elektrické vozy, nastane propad zájmu o ně. Tamní vláda ukončila vloni dotační program na nákup elektromobilů, což se odrazilo na prodejích. Za první polovinu roku 2024 došlo k propadu prodejů bateriových vozidel o 16,4 %, zatímco v srpnu došlo k historicky největšímu poklesu o bezmála 70 % v porovnání se stejným měsícem v loňském roce.
Aby podpořila stagnující prodeje, německá vláda chce zavést alespoň daňové úlevy pro podniky, které si elektrické vozy zakoupí. Koalice schválila 4. září 2024 návrh zákona, na jehož základě by si firmy mohly odečíst až 40 % hodnoty nově zakoupených elektrických vozidel z daní v roce jejich zakoupení, informovala agentura Reuters.