Uvalit nebo neuvalit cla na elektrické vozy z Číny? I o tom se bavili 25. srpna v diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a europoslanec Filip Turek (Přísaha).
Zatímco lidovecký ministr si myslí, že bez omezení přívalu levných čínských elektromobilů by automobilový průmysl v Evropě zkrachoval, Turek namítá, že cla nic neřeší.
„Hasíme požár, který jsme sami zapálili,“ uvedl v pořadu a dodal, že cla mohou pomoci na chvilku, ale principiálně je proti protekcionismu. Číňané nás ve vývoji i zajištění strategických surovin dávno předehnali, domnívá se europoslanec a upozorňuje, že evropské automobilky, včetně Škoda Auto, stejně dovážejí bateriové články z Číny.
Zatímco v Číně je podle něj poptávka po elektrických vozidlech velká, v USA a v Evropě jsou spíše na okraji zájmu. Podle něj by proto EU měla nechat elektromobilový průmysl Číně a soustředit se na spalovací motory.
Hladík naopak míní, že trh je třeba chránit před dumpingovými praktikami Číny. „Potřebujeme využít toho, co v Evropě máme, technologické know-how, technologický náskok, vědu, výzkum a vhodné investice,“ řekl politik.
Turek se domnívá, že pro ČR je daleko podstatnější „zrušit euro 7, zrušit zákaz spalovacích motorů“. Evropská komise chce, aby se po roce 2035 nová auta na fosilní paliva již neprodávala a nevyráběla, i když proti tomu panuje odpor části Evropského parlamentu. Turek uvedl, že s kolegy poslanci pracují na zrušení zákazu.
Podporou Green Dealu a elektromobility podle něj „jen podporujeme Čínu“, která dominuje ve výrobě fotovoltaických systémů, větrných turbín i elektromobilů.
O tom, jaký typ vozidla lidé používají pro přepravu, by si měl podle něj rozhodnout sám trh, ne regulace seshora. „Pokud budeme výrobcům a spotřebitelům říkat, co si mají kupovat, tak jako země zkrachujeme,“ pronesl Turek.
„Trh si to vyřeší sám, protože nikdo si tu nebude kupovat elektromobily, pokud nebude dotován a pokud nebudeme z peněz nás všech dotovat nesmyslné sítě pro elektromobily a pokud tu budeme propagovat výrobu aut z čínských komponentů,“ pokračoval europoslanec.
Sám elektrické vozy nezavrhuje, pro městský provoz mohou být vhodné, ale „nepřipadá mi racionální tady mluvit o nákladní dopravě“, reagoval na vize ministra Hladíka, že nákladní doprava bude jezdit na vodík, baterie nebo jiné alternativní pohony.
Provozovatelé nákladních vozidel podle něj o tyto nové technologie nestojí, protože se ani po letech testování neosvědčily.