Evropská komise dnes oznámila konečnou výši cel na dovoz elektrických vozidel vyrobených v Číně. Muskova Tesla vyšla ze všech výrobců nejlépe, hradit bude pouze devítiprocentní cla.
Revize dříve oznámených tarifů přichází v rámci dlouhodobého vyšetřování výkonné komise EU, která zjistila, že čínští výrobci elektromobilů těží z „neférových“ státních dotací a představují „hrozbu ekonomické újmy“ pro domácí automobilový průmysl.
Úprava tarifů vychází z výměny informací se zainteresovanými stranami po oznámení dodatečných cel 4. července 2024 a také z dokončení „řady investigativních kroků, které nebyly v prozatimní fázi dokončeny“, píše komise v tiskové zprávě.
Poslední návrh komise na výši celních tarifů zní:
Tesla: 9 % (předtím 21 %)
BYD: 17,0 % (předtím 17,4 %)
Geely: 19,3 % (předtím 19,9 %)
SAIC: 36,3 % (předtím 37,6 %)
Ostatní společnosti, které při vyšetřování spolupracují s komisí mají novou sazbu 21,3 % (předtím 21 %). Sem patří i evropské automobilky jako Volkswagen nebo BMW, které vyrábí elektrické vozy s čínskými partnery v Číně. Firmy, které při vyšetřování nespolupracují, dostanou clo ve výši 36,3% (předtím 38,1 %).
Přesto ani tato čísla nejsou konečná, jde pouze o návrh. Zainteresované subjekty mohou dále podávat své námitky, přičemž pokračují také jednání mezi EU a Čínou. Dodatečná cla se týkají pouze osobních elektrických vozů vyrobených v Číně a přičítají se ke standardním 10 procentům pro dovoz automobilů do EU, poznamenává Reuters.
Nízká sazba pro Teslu vyplývá z názoru vyšetřovatelů, že firma nedostává od čínského státu významnější finance. „Jsme poměrně pevně přesvědčeni, že máme přesný obrázek dotací, které Tesla v Číně dostává,“ uvedl jeden z členů Evropské komise pro server Politico pod podmínkou anonymity, protože není oprávněn hovořit pro veřejnost.
Podle Politico se Muskovi podařilo vyhnout obvyklému modelu povinného joint-venture s čínským partnerem a anonymní úředník komise prozradil, že Tesla má jednoduchou strukturu a jasné finanční zdroje mimo Čínu.
Poté, co komise zohlední připomínky zúčastněných stran, předloží své konečné rozhodnutí členským státům, které budou hlasovat pro přijetí či odmítnutí navrhovaných cel. Hlasování bude mít závazný účinek. Pokud se ochranná opatření opravdu implementují, v platnosti budou po dobu 5 let s možností prodloužení.