Brusel 4. července oznámil, že společnosti, které vyrábějí elektrická vozidla (EV) v Číně, a dovážejí je do Evropské unie, budou podléhat dodatečným clům. Rozhodnutí je závazné s okamžitou platností a bude zpočátku platit po dobu čtyř měsíců, nicméně může být prodlouženo o roky.

Výše cel se bude lišit podle výrobce. Nejvyššímu clu 37,6 % budou podléhat výrobci čínské státní automobilky SAIC Group. U firmy Geely platí clo 19,9 % a BYD dostalo clo 17,4 %. Rozhodnutí bylo zveřejněného v Úředním věstníku EU.

Opatření se dotknou i západních společností, které vyrábějí elektrovozy v Číně, jako je Tesla, která má obří montovnu v Šanghaji, nebo německá BMW. Těch se dotkne clo ve výši 21 %. Automobilky, které při vyšetřování nespolupracovaly, budou zatíženy cly ve výši 38,1 %.

Zavedení cel bylo avizováno již měsíce dopředu a je výsledkem dlouhodobého vyšetřování výkonné komise EU, která zjistila, že čínští výrobci elektromobilů těží z „neférových“ státních dotací a představují „hrozbu ekonomické újmy“ domácímu automobilovému byznysu, uvedla komise v prohlášení ze 4. července.

Některé německé automobilky vyrábějící v Číně se snažily apelovat na Evropskou komisi, aby cla nezaváděla, v obavě, že to způsobí odvetu vůči jejich vozům dováženým do Číny. Samotná čínská vláda se snažila rozhodnutí zvrátit. Komisař EU pro obchod Valdis Dombrovskis a čínský ministr obchodu Wang Wentao se poprvé setkali 22. června, aby sporné body projednali.

Prozatímní cla na čínská elektrická vozidla jsou téměř totožná s plány zveřejněnými minulý měsíc. Komise uvedla, že mírně snížila některé sazby na základě „připomínek k přesnosti výpočtů předložených zainteresovanými stranami“.

Očekává se, že probíhající vyšetřování EU týkající se elektrických vozidel vyrobených v Číně bude pokračovat ještě téměř čtyři měsíce. Po tomto období může komise navrhnout uvalení definitivních cel, která obvykle zůstávají v platnosti po dobu pěti let, pokud plán v listopadovém hlasování podpoří většina 27 členských států bloku.

Peking se snaží na Brusel tlačit pomocí odvetných kroků. „Čína používá jakékoli páky, které má, aby dotlačila EU ke zmírnění svého postoje. Zprávy o čínských dumpingových vyšetřováních vývozu vepřového masa z EU jsou jen posledním příkladem. To vše je součástí strategické soutěže,“ uvedl pro Epoch Times Erik Jones, ředitel Centra Roberta Schumana pro pokročilá studia při Evropském univerzitním institutu se sídlem v Itálii.

Jones rovněž uvedl, že odveta Pekingu by mohla jen zesílit napětí mezi ním a Bruselem, který dále pokračuje v „deriskingu“. „Každá epizoda oka za oko jen přidává k celkovému napětí ve vztahu,“ míní Jones s tím, že „tento druh dynamiky se v nadcházejících měsících a letech bude zvyšovat, nikoli snižovat“.

Rozhodnutí Bruselu přišlo poté, co americký prezident Joe Biden před listopadovými volbami oznámil uvalení 100procentního cla na elektromobily dodávané z Číny – což je čtyřnásobné zvýšení oproti předchozím 25procentním clům.

Bez ohledu na to, kdo ovládá Bílý dům, Jones se domnívá, že základní struktura vztahu mezi EU a Čínou „zůstane na stejné trajektorii, jakou vidíme dnes – směrem ke strategičtější konkurenci a k většímu ‚deriskingu‘.“

Podle něj dochází ve světě k „deglobalizaci“, byť v datech o obchodu a investicích to zatím není patrné.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Pokud bude ANO vládnout, zruší ministra pro vědu a výzkum, oznámil Havlíček. Ženíšek reaguje
Pokud bude ANO vládnout, zruší ministra pro vědu a výzkum, oznámil Havlíček. Ženíšek reaguje

Během proslovu na dnešním sněmu Akademie věd dnes místopředseda ANO Karel Havlíček zdůraznil, že pokud by v příštích volbách zvítězilo hnutí ANO a vládlo by, zruší post ministra pro vědu, výzkum a inovace.

Odchod od uhlí? Zdaleka ne! Letošek opět předčí loňský rekord
Odchod od uhlí? Zdaleka ne! Letošek opět předčí loňský rekord

Zatímco v Evropě rezonuje odchod od uhlí a dekarbonizace, asijské země se zřejmě zaslouží o to, že vývoz a využití energetického uhlí letos dosáhne nových výšin. Česko jde s těžbou dolů, zatím prakticky neexportuje.

Emoce občanů při katastrofě detailně zmapovalo Ministerstvo vnitra. Jak využívá poznatky v praxi?
Emoce občanů při katastrofě detailně zmapovalo Ministerstvo vnitra. Jak využívá poznatky v praxi?

Prezentace týmu na ministerstvu vnitra o akutní komunikaci ukazuje emoční křivku obyvatel v době krizí či katastrof. V její heroické a idylické fázi je pro stát patrně nejvýhodnější komunikovat s občany.

Po 123 letech jsme se zbavili deficitu. Argentinský prezident Milei zhodnotil rok své vlády
Po 123 letech jsme se zbavili deficitu. Argentinský prezident Milei zhodnotil rok své vlády

Argentinský prezident Javier Milei ve svém projevu k ročnímu působení v úřadu uvedl, že se jeho zemi poprvé za 123 let podařilo zbavit rozpočtového deficitu.

Začala krize Volkswagenu v Číně? Padlo rozhodnutí o uzavření první továrny
Začala krize Volkswagenu v Číně? Padlo rozhodnutí o uzavření první továrny

Jak vůbec došlo ke krizi VW? Nyní se ukázalo, že prodeje v Číně zaostávají za očekáváním. Společnost tak přichází o desítky miliard – a již zavírá svůj první závod na Dálném východě.

Zhroucení syrské vlády aneb Jak vypadá kolaps
Zhroucení syrské vlády aneb Jak vypadá kolaps

Zhroucení syrské vlády se ve světovém internetu projevilo různými způsoby. Jedním z těch nejvýraznějších byla záplava amatérských videí ze všech možných lokalit, včetně věznic a vyplundrovaných úředních objektů.

Nedostupnost kvalitní zdravotní péče stále více „děsí“ Čechy, říká průzkum
Nedostupnost kvalitní zdravotní péče stále více „děsí“ Čechy, říká průzkum

Češi mají stále větší obavy z nedostupnosti kvalitní zdravotní péče. Obavy za čtyři roky vzrostly o 12 procentních bodů, za riziko nedostupnost péče považuje 55 procent lidí.

Restaurátoři očistili plášť Prašné brány v Praze, chystají její celkovou obnovu
Restaurátoři očistili plášť Prašné brány v Praze, chystají její celkovou obnovu

Restaurátoři dokončili čištění pláště Prašné brány v Praze. Zároveň sesbírali údaje o stavu jejích jednotlivých částí, které potřebují k tomu, aby naplánovali celkovou obnovu památky.