Japonský skladatel spolupracuje s režisérem Hayao Miyazakim již více než 40 let a společně vytvořili některé z nejúchvatnějších animovaných filmů světa.
Joe Hisaishi je slavný japonský filmový a nezávislý skladatel. Jeho hudba se vyvinula z japonské elektronické hudby 70. let v symfonická a filmová mistrovská díla, za která je dnes mezinárodně uznáván.
Složil hudbu k některým z nejznámějších japonských animovaných filmů, včetně Princezny Mononoke, Laputa: Zámek v oblacích, Doručovací služby čarodějky Kiki a Naušiky z Větrného údolí.
Hisaishi, vlastním jménem Mamoru Fujisawa, se narodil 6. prosince 1950 ve městě Nakano. Hře na housle se začal věnovat už ve čtyřech letech. V roce 1969 nastoupil na Kunitachi College of Music, kde se zaměřil na hudební kompozici. Právě tam našel své základy v minimalistické hudbě a začal se věnovat tvorbě pro minimalistické hudebníky.
V 70. letech byl jeho hudební styl silně ovlivněn New Age, elektronikou a japonským popem. Tento vliv lze slyšet v kombinaci s jeho minimalistickým stylem ve filmu Naušika z Větrného údolí (1984).
Své první album MKWAJU vydal v roce 1981, druhé s názvem Information následovalo v roce 1982. Právě tehdy si také zvolil umělecké jméno Joe Hisaishi, což je japonská variace na jméno Quincyho Jonese, uznávaného amerického hudebního producenta a hudebníka.
Na národní scéně se Hisaishi prosadil na počátku 80. let díky hudbě k anime seriálům a filmům, včetně několika snímků ze série Gundam. Skutečný průlom však přišel až v okamžiku, kdy začal spolupracovat s jistým filmovým režisérem.
Spolupráce s Miyazakim
V roce 1983 začal Hisaishi spolupracovat s režisérem Hayao Miyazakim, který měl za sebou již několik anime filmů a seriálů. Miyazaki byl nadšený Hisaishiho alby a pozval ho ke spolupráci na novém filmu.
Tím filmem byla Naušika z Větrného údolí, která nejen položila základy pro vznik animačního studia Ghibli, ale také odstartovala celoživotní partnerství mezi Miyazakim a Hisaishim.
Podobně jako John Williams a Steven Spielberg, i Miyazaki a Hisaishi vytvořili ikonické duo – Hisaishi složil hudbu ke všem Miyazakiho filmům od té doby.
Hisaishiho kompozice mu vynesly sedm cen Japonské akademie za nejlepší hudbu, cenu Losangeleské asociace filmových kritiků za hudbu k filmu Zámek v oblacích (2004), Řád cti s purpurovou stuhou udělený japonskou vládou, nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší původní hudbu v roce 2023 a řadu dalších ocenění a titulů.
Naušika z Větrného údolí
Hisaishiho první spolupráce s Miyazakim byla zároveň jeho nejexperimentálnější. Hudba k filmu Naušika z Větrného údolí nese nejsilnější vliv jeho rané elektronické tvorby.
Film, uvedený v roce 1984, vypráví příběh princezny v daleké budoucnosti, kdy svět podléhá zkáze a lidstvo bojuje o přežití v krajině pohlcené toxickým lesem. Kombinuje vyspělou technologii s primitivními podmínkami, což Hisaishiho hudba dokonale vystihuje.
Soundtrack využívá různé syntezátory, indický sitár, orchestrální hudbu a klavír. Syntezátory a sitár vytvářejí dojem světa zcela odlišného od toho našeho – cizího, jedovatého prostředí.
Orchestrální pasáže podtrhují emoce příběhu a nesou je na křídlech hudby. Krásné, melancholické klavírní téma zase vyjadřuje klid a naznačuje, že i přes veškeré obtíže vždy dokážeme vytrvat.
Laputa: Zámek v oblacích
Film Laputa: Zámek v oblacích vypráví příběh mladého horníka Pazua a dívky jménem Sheeta, která vlastní tajemný kámen. Společně se snaží najít legendární Zámek v oblacích dříve než Muska, aristokrat s mocnou armádou, který chce pomocí jeho ztracené technologie ovládnout svět. Pazu a Sheeta získají na svou stranu hlučnou posádku nebeských pirátů, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, aby se dostali k pokladům ukrytým v zámku.
Hudba k tomuto filmu z roku 1986 je mezi fanoušky jednou z nejoblíbenějších. Oproti melancholickému ladění jeho předchozí tvorby zde Hisaishi přijal mnohem dobrodružnější a komediálnější tón.
Film se může pochlubit nádherným hudebním doprovodem, který využívá sbor a orchestr k podtržení hravých i dramatických okamžiků. Elektronická hudba doprovází scény zaměřené na technologie, vzducholodě a roboty. Hudba pro létající pirátské lodě obsahuje rytmické bicí, syntezátorový akordeon a orchestrální prvky.
Jedním z nejmilovanějších Hisaishiho děl je skladba Carrying You, vokální verze hlavního motivu filmu. Je to nezapomenutelná melodie, která vyjadřuje smutek nad ztrátou něčeho krásného, ale zároveň nebezpečného.
Doručovací služba čarodějky Kiki
Film Doručovací služba čarodějky Kiki (1989) vypráví příběh mladé čarodějky, která si v novém městě otevře doručovací službu. Je to příběh o dospívání a přechodu do dospělosti.
Město, kde Kiki žije, je inspirováno severní Evropou a Pobaltím. Miyazakiho tým navštívil region, zejména historické švédské město Visby, aby našel inspiraci.
Hisaishi v tomto soundtracku a dalších následujících filmech upustil od syntezátorové hudby. Akordeony a mandolíny oživují atmosféru města. Svěží, živá a tematická hudba evokuje vůni čerstvých mořských plodů s citronem na pobřeží malebného města.
Tento soundtrack ukázal Hisaishiho mistrovství v evropském hudebním stylu. Evropský vliv je patrný i v jeho pozdějších dílech, například ve filmech Zámek v oblacích a Porco Rosso (1992).
Princezna Mononoke
Ve slavném filmu Princezna Mononoke (1997) se prokletý princ snaží zastavit válku mezi lesními duchy a rozšiřující se industrializací člověka. Děj se odehrává ve fantastickém Japonsku během období Muromači (1336–1573) a jde o nejtemnější Miyazakiho film, plný závažných témat a násilí.
Hisaishiho hudba tomuto příběhu plně odpovídá. Je dramatická, podmanivá, ale také melancholická a teskná. Hlavní hudební motiv je mistrovský – majestátní, krásný a zároveň vážný. Dokonale vykresluje svět obrovských lesů a soupeřících království.
I když Hisaishi stále využívá převážně západní orchestr, dodává hudbě výrazně japonský nádech. Japonský buben taiko a další bicí nástroje, zejména v bojových scénách, přinášejí do hudebního doprovodu jedinečnou intenzitu, jakou v jiných filmových soundtrackech najdeme jen zřídka.
Další projekty
Hisaishi má také dlouhodobou spolupráci s režisérem Takeshim Kitanem.
Mnoho jeho soundtracků pro Studio Ghibli bylo vydáno i v samostatných symfonických verzích s upravenými pasážemi pro lepší zážitek z poslechu.
Hisaishi složil hudbu k dvanácti filmům Studia Ghibli a dalším japonským, čínským a korejským televizním seriálům, filmům a videohrám. Vydal také několik alb klasické hudby.
–ete–