Oliver Mantyk

30. 1. 2025

Japonský skladatel spolupracuje s režisérem Hayao Miyazakim již více než 40 let a společně vytvořili některé z nejúchvatnějších animovaných filmů světa.

Joe Hisaishi je slavný japonský filmový a nezávislý skladatel. Jeho hudba se vyvinula z japonské elektronické hudby 70. let v symfonická a filmová mistrovská díla, za která je dnes mezinárodně uznáván.

Složil hudbu k některým z nejznámějších japonských animovaných filmů, včetně Princezny Mononoke, Laputa: Zámek v oblacích, Doručovací služby čarodějky Kiki a Naušiky z Větrného údolí.

Hisaishi, vlastním jménem Mamoru Fujisawa, se narodil 6. prosince 1950 ve městě Nakano. Hře na housle se začal věnovat už ve čtyřech letech. V roce 1969 nastoupil na Kunitachi College of Music, kde se zaměřil na hudební kompozici. Právě tam našel své základy v minimalistické hudbě a začal se věnovat tvorbě pro minimalistické hudebníky.

V 70. letech byl jeho hudební styl silně ovlivněn New Age, elektronikou a japonským popem. Tento vliv lze slyšet v kombinaci s jeho minimalistickým stylem ve filmu Naušika z Větrného údolí (1984).

Své první album MKWAJU vydal v roce 1981, druhé s názvem Information následovalo v roce 1982. Právě tehdy si také zvolil umělecké jméno Joe Hisaishi, což je japonská variace na jméno Quincyho Jonese, uznávaného amerického hudebního producenta a hudebníka.

Na národní scéně se Hisaishi prosadil na počátku 80. let díky hudbě k anime seriálům a filmům, včetně několika snímků ze série Gundam. Skutečný průlom však přišel až v okamžiku, kdy začal spolupracovat s jistým filmovým režisérem.

Spolupráce s Miyazakim

V roce 1983 začal Hisaishi spolupracovat s režisérem Hayao Miyazakim, který měl za sebou již několik anime filmů a seriálů. Miyazaki byl nadšený Hisaishiho alby a pozval ho ke spolupráci na novém filmu.

Tím filmem byla Naušika z Větrného údolí, která nejen položila základy pro vznik animačního studia Ghibli, ale také odstartovala celoživotní partnerství mezi Miyazakim a Hisaishim.

Podobně jako John Williams a Steven Spielberg, i Miyazaki a Hisaishi vytvořili ikonické duo – Hisaishi složil hudbu ke všem Miyazakiho filmům od té doby.

Hisaishiho kompozice mu vynesly sedm cen Japonské akademie za nejlepší hudbu, cenu Losangeleské asociace filmových kritiků za hudbu k filmu Zámek v oblacích (2004), Řád cti s purpurovou stuhou udělený japonskou vládou, nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší původní hudbu v roce 2023 a řadu dalších ocenění a titulů.

Naušika z Větrného údolí

Hisaishiho první spolupráce s Miyazakim byla zároveň jeho nejexperimentálnější. Hudba k filmu Naušika z Větrného údolí nese nejsilnější vliv jeho rané elektronické tvorby.

Film, uvedený v roce 1984, vypráví příběh princezny v daleké budoucnosti, kdy svět podléhá zkáze a lidstvo bojuje o přežití v krajině pohlcené toxickým lesem. Kombinuje vyspělou technologii s primitivními podmínkami, což Hisaishiho hudba dokonale vystihuje.

Soundtrack využívá různé syntezátory, indický sitár, orchestrální hudbu a klavír. Syntezátory a sitár vytvářejí dojem světa zcela odlišného od toho našeho – cizího, jedovatého prostředí.

Orchestrální pasáže podtrhují emoce příběhu a nesou je na křídlech hudby. Krásné, melancholické klavírní téma zase vyjadřuje klid a naznačuje, že i přes veškeré obtíže vždy dokážeme vytrvat.

Laputa: Zámek v oblacích

Film Laputa: Zámek v oblacích vypráví příběh mladého horníka Pazua a dívky jménem Sheeta, která vlastní tajemný kámen. Společně se snaží najít legendární Zámek v oblacích dříve než Muska, aristokrat s mocnou armádou, který chce pomocí jeho ztracené technologie ovládnout svět. Pazu a Sheeta získají na svou stranu hlučnou posádku nebeských pirátů, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, aby se dostali k pokladům ukrytým v zámku.

Hudba k tomuto filmu z roku 1986 je mezi fanoušky jednou z nejoblíbenějších. Oproti melancholickému ladění jeho předchozí tvorby zde Hisaishi přijal mnohem dobrodružnější a komediálnější tón.

Film se může pochlubit nádherným hudebním doprovodem, který využívá sbor a orchestr k podtržení hravých i dramatických okamžiků. Elektronická hudba doprovází scény zaměřené na technologie, vzducholodě a roboty. Hudba pro létající pirátské lodě obsahuje rytmické bicí, syntezátorový akordeon a orchestrální prvky.

Jedním z nejmilovanějších Hisaishiho děl je skladba Carrying You, vokální verze hlavního motivu filmu. Je to nezapomenutelná melodie, která vyjadřuje smutek nad ztrátou něčeho krásného, ale zároveň nebezpečného.

Doručovací služba čarodějky Kiki

Film Doručovací služba čarodějky Kiki (1989) vypráví příběh mladé čarodějky, která si v novém městě otevře doručovací službu. Je to příběh o dospívání a přechodu do dospělosti.

Město, kde Kiki žije, je inspirováno severní Evropou a Pobaltím. Miyazakiho tým navštívil region, zejména historické švédské město Visby, aby našel inspiraci.

Hisaishi v tomto soundtracku a dalších následujících filmech upustil od syntezátorové hudby. Akordeony a mandolíny oživují atmosféru města. Svěží, živá a tematická hudba evokuje vůni čerstvých mořských plodů s citronem na pobřeží malebného města.

Tento soundtrack ukázal Hisaishiho mistrovství v evropském hudebním stylu. Evropský vliv je patrný i v jeho pozdějších dílech, například ve filmech Zámek v oblacích a Porco Rosso (1992).

Princezna Mononoke

Ve slavném filmu Princezna Mononoke (1997) se prokletý princ snaží zastavit válku mezi lesními duchy a rozšiřující se industrializací člověka. Děj se odehrává ve fantastickém Japonsku během období Muromači (1336–1573) a jde o nejtemnější Miyazakiho film, plný závažných témat a násilí.

Hisaishiho hudba tomuto příběhu plně odpovídá. Je dramatická, podmanivá, ale také melancholická a teskná. Hlavní hudební motiv je mistrovský – majestátní, krásný a zároveň vážný. Dokonale vykresluje svět obrovských lesů a soupeřících království.

I když Hisaishi stále využívá převážně západní orchestr, dodává hudbě výrazně japonský nádech. Japonský buben taiko a další bicí nástroje, zejména v bojových scénách, přinášejí do hudebního doprovodu jedinečnou intenzitu, jakou v jiných filmových soundtrackech najdeme jen zřídka.

Další projekty

Hisaishi má také dlouhodobou spolupráci s režisérem Takeshim Kitanem.

Mnoho jeho soundtracků pro Studio Ghibli bylo vydáno i v samostatných symfonických verzích s upravenými pasážemi pro lepší zážitek z poslechu.

Hisaishi složil hudbu k dvanácti filmům Studia Ghibli a dalším japonským, čínským a korejským televizním seriálům, filmům a videohrám. Vydal také několik alb klasické hudby.

ete

Přečtěte si také

Jak se USAID a její obří rozpočet staly cílem reformy

Jaké argumenty mají oba tábory? A jaký se dá očekávat další vývoj?

Americké firmy podpořily ČR ve snaze o nulové limity vývozu čipů pro AI, uvedl Lipavský

Přední americké technologické firmy podpořily Česko ve snaze o nulová omezení vývozu čipů pro umělou inteligenci.

Logo China Railway Express, jednotky čínské státní společnosti China Railway Corporation, na přepravních kontejnerech v železničním depu v Londýně 18. ledna 2017 po příjezdu nákladního vlaku z Yiwu ve východočínské provincii Zhejiang. (Niklas Halle'n / AFP via Getty Images)
Divadlo pro Západ? Rusko zadržuje železniční náklad z Číny a podněcuje spekulace o obcházení sankcí

Jeden z analytiků se domnívá, že Rusové a Číňané zřejmě hrají divadlo pro mezinárodní společenství. Rusko od konce října 2024 zadržuje čínské železniční nákladní zásilky na trase Čínsko-evropského železničního expresu (China–Europe Railway Express), přičemž podle nedávných zpráv čínských médií byly zadrženy tisíce kontejnerů. Pozorovatelé tvrdí, že situace souvisí se sankcemi Západu proti Rusku a že v ní hraje roli […]

Imunolog RNDr. Karel Drbal, Ph.D.
Nevíme, kolik spike proteinu v těle mRNA vakcína vytvoří, riskujeme autoimunitní onemocnění, říká imunolog Drbal

Když se mRNA z vakcíny dostane do buňky, začne buňka spike protein produkovat. Problém nastane ve chvíli, kdy imunitní systém začne napadat i samotné „buňky, které ukáží ten protein na svém povrchu“.

Čtenost tištěných médií klesá i nadále, prodaný náklad „velikánů“ pak ještě rychleji

MEDIA PROJEKT představil ve čtvrtek výsledky celostátního výzkumu čtenosti periodického tisku, který ukazuje na pokračování pozvolného poklesu. Prodaný náklad vybraných novin a časopisů klesl ještě markantněji.

Diamant vytvořený v laboratoři v New Yorku, 7. května 2015. (Timothy A. Clary / AFP via Getty Images)
Diamantový kartel propadá panice

V posledních letech se na trhu s diamanty děje něco zvláštního. V období inflace, kdy jiné komodity považované za „uchovatele hodnoty“, jako zlato a stříbro, rostou na ceně, ceny diamantů se propadají. Od března 2022, kdy dosáhly svého maxima, se index cen diamantů snížil o více než 40 %. Za stejné tříleté období ceny zlata a stříbra vzrostly o 42, resp. 25 %.

Výhřez meziobratlové ploténky: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy

Výhřez meziobratlové ploténky může způsobit bolest a omezení pohybu. Zjistěte jeho příčiny, příznaky, léčbu a tipy na prevenci.

Když mysl nedokáže pustit

Když se mysl upne na myšlenku a odmítá ji pustit, může to ovlivnit vaše vztahy i pohodu. Naučte se rozpoznat příznaky upnutí mysli, pochopit jeho příčiny a osvojit si techniky, které vám ji pomohou uvolnit.

Zpátky k plastovým brčkům, zavelel Trump. Papírová se podle něj neosvědčila

Americký prezident Donald Trump chce prosadit návrat k plastovým brčkům místo těch papírových, která se ve Spojených státech z ekologických důvodů začala nahrazovat v posledních letech.