Firma Twitter oznámila, že testuje funkci, která umožní lidem nahlašovat tweety, o nichž si myslí, že jsou zavádějící. Zástupci Twitteru dále uvedli, že takto získané podněty jim pomohou rozšířit a urychlit „práci s dezinformacemi v širším měřítku“.
Společnost v sérii tweetů informovala, že nová funkce se testuje od 17. srpna ve Spojených státech, Jižní Koreji a Austrálii.
„Posuzujeme, zda je to efektivní přístup, takže začínáme v malém,“ uvedli zástupci Twitteru a v pozdějším tweetu dodali: „… v této experimentální fázi se plánujeme poučit na malém, geograficky rozmanitém souboru regionů, než vše globálně rozšíříme do dalších oblastí!“
Testovaný nástroj funguje tak, že když vybraní uživatelé kliknou na možnost „Nahlásit tweet“, budou moci označit tweet heslem „Tohle je zavádějící“. Twitter pak dotyčné lidi požádá, aby poskytli další informace o problému, který nahlašují.
Společnost dodala, že nemusí přijmout opatření na základě každého hlášení a nebude reagovat na každý označený tweet, ale příspěvky uživatelů jí údajně „pomohou identifikovat trendy“, aby tak mohla „zlepšit rychlost a rozsah“ své „širší práce s dezinformacemi“.
Není překvapením, že pilotní program již vyvolal kontroverzi, přičemž někteří uživatelé Twitteru přišli s kritickými reakcemi. Vyjadřovali například obavy z toho, že neexistují pevná měřítka toho, co představuje „zavádějící informace“, dále zmiňovali možnost, že funkce bude zneužita „k umlčení všeho, co neodpovídá mainstreamovému narativu“, či dávali najevo strach, že se uživatelé snáze nechají „převálcovat nenávistnými skupinami“.
Někteří uživatelé naopak byli z nové funkce nadšeni, jiní vyzývali k zavedení funkce i v dalších regionech a další zveřejňovali snímky obrazovky s oznámeními Twitteru, která jim potvrzovala, že úspěšně označili příspěvek jako „zavádějící“.
Není to poprvé, co Twitter experimentuje s nástroji pro označování dezinformací, které ovládají samotní uživatelé. V lednu společnost spustila pilotní program nazvaný Birdwatch, v jehož rámci schválení přispěvatelé přidávali k příspěvkům, které považovali za zavádějící, poznámky viditelné pro veřejnost. Twitter to nazval „komunitním přístupem k dezinformacím“.
Viceprezident Twitteru pro produkty Keith Coleman tehdy v příspěvku na blogu napsal, že nová strategie Birdwatch „má potenciál rychle reagovat na šíření zavádějících informací a přidávat kontext, kterému lidé důvěřují a který považují za cenný“.
V červnu Twitter funkci Birdwatch posílil a oznámil, že poznámky zviditelní účastníkům pilotního projektu, kteří budou mít možnost ohodnotit, zda je zpětná vazba užitečná.
Nová iniciativa Twitteru je další snahou v rámci širšího úsilí sociálních sítí bojovat proti tomu, co považují za dezinformace. Zatímco někteří lidé tyto snahy chválí, na obou stranách politického spektra se tato iniciativa setkává také s kritikou. Někteří na levé straně spektra tvrdí, že společnosti provozující sociální média nedělají dost pro to, aby omezily šíření nevhodného obsahu, a někteří zastánci pravice tvrdí, že tyto snahy jsou zástěrkou pro cenzuru konzervativních projevů a vychylují debatu ve prospěch progresivních názorů a politiky.
Přeloženo z původního článku newyorské redakce.