Redakce Epoch Times

28. 11. 2021

Brno – Poslední premiérou Městského divadla Brno v roce 2021 se stane nesmrtelná česká komedie s písničkami Světáci. Nová jevištní adaptace je dílem režiséra Stanislava Slováka, dramaturga Jana Šotkovského a v neposlední řadě i hudebního skladatele Karla Cóna.

Premiéra proběhne na Činoherní scéně MdB v sobotu 11. prosince 2021 a v pátek 31. prosince 2021 jakožto součást tradiční, letos již dvacáté první Silvestrparty.

„Tak třikrát whiskey s ledem, ať trošku popojedem, a dámám Hennessy…“ To je tak, když si poctiví venkovští fasádníci, kteří přijeli pracovat na obnově hlavního města, chtějí trošku „vyhodit z kopýtka“. 

„Když Praha za noci zazáří neonem, není mi pomoci, já slyším – Pojď, honem!“ 

Po špatné zkušenosti v luxusním Embassy Baru se rozhodnou, že musí být k nerozeznání od pražských lvů salónů. Skopec, Petrtýl a Prouza si proto pořídí příslušné večerní obleky, a dokonce absolvují lekce společenské výchovy a tance u emeritního profesora Dvorského. Když pak fasádníci převlečení za gentlemany konečně okouzlí tři elegantní krásky, netuší, že ty si – podobně jako oni – na lidi velkého světa jen hrají…

Vratislav Blažek, renomovaný komediální a muzikálový scenárista (Cirkus bude, Hudba z Marsu, Tři přání, Starci na chmelu, Dáma na kolejích) napsal melancholickou taškařici o trojici venkovských balíků, kteří dojemně chtějí „jednu jedinou, ale velikou noc v podniku, kde se číšníci pohybujou ve fraku a servírujou na stříbrnejch mísách a my tam sedíme a žádnej neví, že eště vodpoledne jsme byli zmazaný až za ušima“ na přelomu let 1967 a 1968.

Od počátku na ní spolupracoval s dalším komediálním matadorem, režisérem Zdeňkem Podskalským (Kam čert nemůže, Bílá paní, Noc na Karlštejně, Drahé tety a já, Trhák). Dnes nesmrtelný snímek se ovšem začal natáčet krátce po srpnové okupaci v roce 1968. Nálada na place prý byla zpočátku velmi pochmurná a do dělání legrace se nikomu nechtělo, což se Zdeněk Podskalský snažil změnit tím, že dal hercům (zejména famóznímu fasádnickému triu Jiří Sovák – Vlastimil Brodský – Jan Libíček) velký prostor k improvizaci. Pozoruhodné však je, že výsledný tvar se nakonec nijak zvlášť neliší od výchozího Blažkova a Podskalského scénáře: improvizace tady viditelně nefungovala jako princip, ale jako žádoucí koření. Paradoxní je, že herci byli po většinu natáčení přesvědčeni, že se práce nedaří a výsledek nijak vtipný nebude.

Vše bylo naopak – výsledkem byl počin, který právem patří do síně slávy českého filmu (v tehdejších československých kinech ho viděly téměř tři milióny diváků). Dílo plné ironie i hluboce lidského humoru si s pochopením střílí z malého českého člověka a rozesmává další a další generace diváků z filmového plátna, televizních obrazovek i jevišť. Kdo z nás ostatně nepodléhá občas pokušení vypadat před ostatními noblesněji, vzdělaněji a kultivovaněji, než je tomu ve skutečnosti?

Divadelní adaptace Stanislava Slováka a Jana Šotkovského nevychází jen z filmových dialogů, ale vrací se i k původnímu Blažkovu scénáři. Děj také doplňuje novými písněmi pro vypravěčskou postavu Muže v bílém, který s laskavým nadhledem sleduje pachtění fasádnického tria a s jemnou ironií vše glosuje.

Autorem nových písní, scénické hudby i aranžmá původních filmových songů je Karel Cón, který se též ujal hudebního nastudování. Režisér Stanislav Slovák pak ke spolupráci přizval Jaroslava Milfajta (scéna), Andreu Kučerovou (kostýmy) a Martina Packa (choreografie).

V ústředních rolích se představí Petr Halberstadt (Skopec), Michal Isteník (Prouza), Jakub Uličník (Petrtýl), Markéta Sedláčková (Božka), Pavla Vitázková (Marcela), Barbora Remišová nebo Andrea Zelová (Zuzana), Ladislav Kolář nebo Lukáš Vlček (Dvorský), Drahomíra Hofmanová (Trčková) a Lukáš Janota (Muž v bílém).

Premiéry inscenace se odehrají 11. a 31. prosince 2021 na Činoherní scéně.

Zdroj: TZ, Kateřina Vižďová, tisková mluvčí MdB

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“