Mike Fairclough není zrovna typickým ředitelem školy. Seznamuje děti s noži, stahováním kůže z králíků a střelbou ze zbraní. Jeho přístup k výuce mu už v minulosti přinesl kritiku, ale je to právě jeho neústupnost při vystupování proti lockdownům a očkování dětí proti covidu-19, co se stalo jeho největší výzvou.

Fairclough má dvacetileté zkušenosti s vedením státní školy West Rise Junior School pro děti ve věku 7 až 11 let v jihoanglickém Eastbourne. Byl také jedním z mála hlasů britského školství, který vyjádřil znepokojení nad reakcí na covidovou pandemii.

Deníku The Epoch Times řekl, že je „zdráhavým aktivistou“, nicméně cítí, že je jeho „zákonnou povinností chránit děti před újmou“.

„Vidím, že existuje potenciální ublížení, které by mohlo vzniknout v důsledku toho, že si dítě nechá dát vakcínu. Rozhodně nemáme tušení, jaká jsou dlouhodobá data o bezpečnosti (vakcín), a proto stojí za to bít na poplach.“

Fairclough nedávno napsal knihu „Rewilding Childhood“ (volně přeloženo Vraťme děti do přírody), v níž využil zkušenosti s lockdowny a vyzval rodiče, aby se připojili „ke vzpouře: osvobozující, transformativní, radostné vzpouře, která prokazatelně podporuje sebedůvěru a odolnost dětí.“

Nenásledovat slepě Čínu

Ve Spojeném království jsou dvě dávky vakcíny proti covidu-19 nabízeny téměř 5 milionům dětí ve věku od 5 do 15 let.

Fairclough byl nedávno suspendován na Twitteru za to, že napsal, že příští „premiér musí být hlasitě odhodlán chránit děti našeho národa před újmou“, a zeptal se: „Ve světle nových a objevujících se dat o poškozeních způsobených vakcínami a úmrtích na ně, jak se k tomu stavíte?“

Na rozdíl od mnoha lidí ve školství se otevřeně podělil o své názory, když řekl, že „vláda slepě následovala Čínu do destruktivních lockdownů„ a že „lockdowny našim dětem ublížily“.

Faircloughův přístup ke vzdělávání je jistě také odlišný. Ve škole West Rise se učí 362 žáků, kteří pocházejí převážně z místních obecních sídlišť, tedy z míst, která často patří k nejchudším čtvrtím Anglie.

Škola „slouží komunitě, která má poměrně vysokou sociální a ekonomickou deprivaci,“ říká a dodává, že škola má velmi úzký vztah k přírodě, vlastní farmu, lesní školu, včelařská stanoviště a děti se učí používat nože a zbraně a shánět si potravu.

Žáci se učí škubat holuby na škole Wise Rise Junior School v Eastbourne ve Spojeném království, nedatovaná fotografie. (Se svolením West Rise Junior School)

Přizpůsobiví jedinci

Fairclough učí, že je důležité, aby děti „nereagovaly jen na pokyny“. „O to mi u dětí jde. Je to tak, že děti je nejen snadné inspirovat jasně inspirativními věcmi, ale ony samy je posunují na další úroveň, takže jsou přirozeně zvídavé,“ vysvětluje pedagog.

„Existuje důvod, proč všechny tyto vlastnosti svět dospělých otupuje a tak trochu bagatelizuje, a to proto, že pokud máte děti, které se ptají, mají fantazii, riskují a nevadí jim neznámé… pak se z nich stanou dospělí se stejnými vlastnostmi. A to je pro vlády nebezpečné, protože pak lidé začnou klást otázky těm, kteří jsou u moci,“ dodává Fairclough.

Dr. Tony Hinton, konzultant NHS (systém britského zdravotnictví) v oboru ORL chirurgie, který Fairclougha podporuje a který napsal předmluvu k jeho knize, rovněž nebojácně hovoří o škodlivosti lockdownů pro děti a opakovaně prohlašuje, že děti nesmí být očkovány proti covidu.

„Myslím, že ze všech lidí, se kterými se zachází nejhůře, jsou to právě děti,“ řekl dr. Hinton deníku The Epoch Times a vyjádřil znepokojení nad tím, co se dětem za poslední dva roky stalo. Dodal, že ve své vlastní praxi zaznamenal nárůst dětí s problémy se sluchem nebo řečí.

Stejně jako Fairclough je Hinton v britské lékařské komunitě vzácným hlasem zpochybňujícím rétoriku o covidu-19. V květnu byl Hintonovi trvale zakázán přístup na jeho účet na Twitteru za zpochybňování bezpečnosti proticovidových vakcín u těhotných žen.

Pokud jde o děti vyrůstající v „kontrolujícím, strach nahánějícím světě“, Hinton uvedl, že Faircloughův přístup je cenný v tom, že „povzbuzuje děti, aby se ptaly“.

Nemají na výběr

Fairclough uvádí, že existuje mnoho učitelů a ředitelů se stejným názorem jako má on, ale mnozí z nich nemohou promluvit ze strachu, že přijdou o práci.

„Jsem na tom úplně stejně. Už dvakrát jsem byl vyšetřován za to, že jsem o tom otevřeně mluvil. V obou případech úřady stížnost stáhly,“ vypráví školský ředitel o své kritice očkování proti covidu.

„Opravdu se často bojím o své místo. Vždyť si nemůžu dovolit přijít o práci a o dům,“ říká Fairclough, který je otcem čtyř dětí, a pokračuje: „Nemám však na výběr. Zvláště proto, že jsem jediný hlas ve školství, o kterém vím,“.

Před pandemií se o Faircloughovi a škole hodně psalo v médiích, což občas vyvolalo kontroverzi, hlavně kvůli školnímu dni v přírodě, kde se děti učí střílet z brokovnic a pušek a stahovat kůži z králíků. Kritika nakonec byla užitečná v tom, že „zvedla mezinárodní podporu ze strany veřejnosti“, cítí Fairclough.

Ovšem vystupovat proti lockdownům a očkování dětí proti covidu-19 je úplně jiný level. Řekl, že byl vždy „proti establishmentu“, a ve své knize uvádí argumenty, že děti se díky představivosti učí o světě, zejména v době postpandemické.

„Myslím, že děti už mají vše, co potřebují. Jsou odolné, umí riskovat, jsou hluboce vděčné za to, co mají. Jsou spokojené s neznámem,“ míní ředitel.

„A právě to činí dospělé nešťastnými, protože mají tendenci přestat být emotivní, přestat být hraví, přestat riskovat, začnou se bát neznámého, začnou mít méně vděčnosti a začnou se učit nevidět ve věcech kouzlo a pak tuto moc odevzdají jiným lidem, včetně státu, což se stalo v posledních letech,“ líčí Fairclough.

Přeloženo z původního článku newyorské redakce.