Bryan Jung

12. 10. 2022

Tím, jak se Evropa připravuje na topnou sezónu bez ruských dodávek energie, začíná docházet k nedostatku lodí pro přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) a přepravní sazby dosahují rekordních hodnot, uvádí zpráva agentury Bloomberg.

Evropské země již platí za čekání lodí naložených LNG, které stojí u pobřeží, protože skladovací zařízení na pevnině jsou plná. Dochází tak k obavám, že odběratelé nebudou mít dostatek lodí schopných přepravovat palivo od vývozců.

Poptávka po LNG v Evropě za prvních osm měsíců roku 2022 vzrostla o 65 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021, uvedla Mezinárodní energetická agentura (IEA) ve své zprávě o trhu s plynem za třetí čtvrtletí, kterou zveřejnila 3. října.

Dodávky plynu se nyní zajišťují u dodavatelů ze Spojených států, Nigérie a Kataru.

Poptávka po LNG a ceny přeprav

Podle serveru OilPrice.com dovezla EU v červnu poprvé v historii více plynu ze Spojených států než z Ruska poté, co Moskva v důsledku sankcí snížila svůj vývoz do Evropy.

Podle agentury Reuters směřovalo v září do Evropy až 70 % veškerého vývozu zemního plynu z USA, zatímco v srpnu to bylo 63 %.

V přípravě na topnou sezónu si ale začínají pronajímat přepravní lodě na LNG i státy v severovýchodní Asii a Jižní Americe, což zvyšuje poptávkový tlak.

Závislé na dovozu LNG v sezóně jsou i státy Nové Anglie (6 států severovýchodních USA), které jsou nuceny konkurovat evropským odběratelům, uvedla společnost Seeking Alpha.

Náklady na pronájem lodi přepravující LNG v Atlantském oceánu dosáhly 11. října rekordních 397 500 USD za den, uvedla agentura Bloomberg. Ve srovnání s přepravní sazbou z roku 2021 ve výši 91 000 USD za den se jedná o nárůst o 337 %, uvedla společnost Spark Commodities.

Očekává se, že vzhledem k situaci ceny porostou i nadále.

Globální nedostatek lodní dopravy

Závod o nákup LNG a pronájem lodí na jeho přepravu by mohl způsobit další velký nedostatek na trhu s energiemi, tvrdí analytici a obchodníci.

Vývozci LNG v Asii nyní kvůli nedostatku lodní dopravy prodávají plyn s podmínkou přímého odběru ze svých přístavů, namísto standardní nabídky zahrnující i přepravu.

Odběratelé, kteří nemají k dispozici přepravní lodě pro LNG, jsou nuceni platit extrémně vysoké sazby za přepravu paliva, nebo v některých případech nemohou sehnat vůbec žádné lodě.

Podle obchodníků s LNG zůstává do konce roku k pronájmu jen málo lodí, a ty, které jsou ještě k dispozici, si účtují astronomické sazby.

Obchodníci uvádějí, že hlavní energetické společnosti, které obvykle pronajímají svá plavidla jiným kupcům, se k tomu kroku v tomto čtvrtletí zdráhají, protože se obávají, že s blížící se zimou zůstanou bez lodí.

Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.

Přečtěte si také

Tichý úpadek průmyslu v Německu pokračuje
Tichý úpadek průmyslu v Německu pokračuje

V loňském roce zažilo Německo skutečný průmyslový kolaps. Aritmeticky řečeno, každé tři minuty byl uzavřen jeden podnik. Jen malá část podniků podala návrh na insolvenci. Odumírání podniků již dlouho nahlodává jádro ekonomiky.

Javier Milei v Praze: Svoboda je klíč
Javier Milei v Praze: Svoboda je klíč

V Žofínském paláci v Praze dnes vystoupila celebrita světové politiky, ekonom a prezident Argentiny Javier Milei, který se s přítomnými podělil v několika desítkách minut o své myšlenky.

Bouřkový pilot-fotograf zachytil dechberoucí snímky nejintenzivnějších bouří z výšky 12 000 metrů
Bouřkový pilot-fotograf zachytil dechberoucí snímky nejintenzivnějších bouří z výšky 12 000 metrů

Bouřkový pilot-fotograf Santiago Borja, zachytil z výšky 12 000 metrů sérii dechberoucích snímků nejintenzivnějších bouří.

Assange se dohodl s úřady USA na přiznání a bude volný, píší agentury
Assange se dohodl s úřady USA na přiznání a bude volný, píší agentury

Zakladatel serveru WikiLeaks Julian Assange se dohodl s americkou justicí a hodlá se přiznat k porušení zákona o ochraně tajných informací.

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA zvažuje návrat ke „spalovákům“
Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA zvažuje návrat ke „spalovákům“

Téměř polovina amerických řidičů elektromobilů zvažuje přechod zpět ke spalovacím motorům, zjistil spotřebitelský průzkum. Celosvětově je toto číslo nižší, přesto o návratu k benzínu a naftě uvažuje skoro třetina dotázaných.