Tím, jak se Evropa připravuje na topnou sezónu bez ruských dodávek energie, začíná docházet k nedostatku lodí pro přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) a přepravní sazby dosahují rekordních hodnot, uvádí zpráva agentury Bloomberg.
Evropské země již platí za čekání lodí naložených LNG, které stojí u pobřeží, protože skladovací zařízení na pevnině jsou plná. Dochází tak k obavám, že odběratelé nebudou mít dostatek lodí schopných přepravovat palivo od vývozců.
Poptávka po LNG v Evropě za prvních osm měsíců roku 2022 vzrostla o 65 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021, uvedla Mezinárodní energetická agentura (IEA) ve své zprávě o trhu s plynem za třetí čtvrtletí, kterou zveřejnila 3. října.
Dodávky plynu se nyní zajišťují u dodavatelů ze Spojených států, Nigérie a Kataru.
Poptávka po LNG a ceny přeprav
Podle serveru OilPrice.com dovezla EU v červnu poprvé v historii více plynu ze Spojených států než z Ruska poté, co Moskva v důsledku sankcí snížila svůj vývoz do Evropy.
Podle agentury Reuters směřovalo v září do Evropy až 70 % veškerého vývozu zemního plynu z USA, zatímco v srpnu to bylo 63 %.
V přípravě na topnou sezónu si ale začínají pronajímat přepravní lodě na LNG i státy v severovýchodní Asii a Jižní Americe, což zvyšuje poptávkový tlak.
Závislé na dovozu LNG v sezóně jsou i státy Nové Anglie (6 států severovýchodních USA), které jsou nuceny konkurovat evropským odběratelům, uvedla společnost Seeking Alpha.
Náklady na pronájem lodi přepravující LNG v Atlantském oceánu dosáhly 11. října rekordních 397 500 USD za den, uvedla agentura Bloomberg. Ve srovnání s přepravní sazbou z roku 2021 ve výši 91 000 USD za den se jedná o nárůst o 337 %, uvedla společnost Spark Commodities.
Očekává se, že vzhledem k situaci ceny porostou i nadále.
Globální nedostatek lodní dopravy
Závod o nákup LNG a pronájem lodí na jeho přepravu by mohl způsobit další velký nedostatek na trhu s energiemi, tvrdí analytici a obchodníci.
Vývozci LNG v Asii nyní kvůli nedostatku lodní dopravy prodávají plyn s podmínkou přímého odběru ze svých přístavů, namísto standardní nabídky zahrnující i přepravu.
Odběratelé, kteří nemají k dispozici přepravní lodě pro LNG, jsou nuceni platit extrémně vysoké sazby za přepravu paliva, nebo v některých případech nemohou sehnat vůbec žádné lodě.
Podle obchodníků s LNG zůstává do konce roku k pronájmu jen málo lodí, a ty, které jsou ještě k dispozici, si účtují astronomické sazby.
Obchodníci uvádějí, že hlavní energetické společnosti, které obvykle pronajímají svá plavidla jiným kupcům, se k tomu kroku v tomto čtvrtletí zdráhají, protože se obávají, že s blížící se zimou zůstanou bez lodí.
Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.