Skupina, která stojí za studií, jež zjistila nárůst údajných „dezinformací o změně klimatu“ na Twitteru, financovala také soukromou vyšetřovací firmu Fusion GPS, která stojí za vyvráceným Steeleovým spisem, a také další skupinu, která je dle zpráv napojena na volební dezinformační kampaň.

Nezisková organizace Advance Democracy, v jejímž čele stojí bývalý zaměstnanec Demokratické strany Daniel Jones, se v úterý exkluzivně s USA Today podělil o studii, která konstatuje, že příspěvky typu „klimatický podvod“ či „klimatický hoax“ vzrostly v roce 2022 o více než 300 procent.

Advance Democracy financovala skupiny, které stály za nyní vyvrácenými tvrzeními týkajícími se prezidentských voleb v roce 2016, a také skupinu údajně spojenou s dezinformační kampaní ve zvláštních senátních volbách v Alabamě v roce 2017.

Tato nezisková organizace v roce 2020 zaplatila 140 000 dolarů společnosti Bean LLC, mateřské společnosti Fusion GPS, za „výzkumné poradenské“ služby. Společnost Fusion GPS si najala právní firma Perkins Coie se silnými vazbami na demokraty, kterou si najala kampaň Clintonové a Demokratický národní výbor, aby provedla opoziční výzkum Trumpovy kampaně mezi dubnem a říjnem 2016; veřejné daňové přiznání odhaluje, že společnost Fusion GPS najmula Christophera Steela, aby pro ni vypracoval opoziční výzkum Trumpovy kampaně.

Mnohá tvrzení ze Steeleova spisu byla následně vyvrácena a ukázala se jako nepravdivá.

Jak vyplývá z přezkumu daňových přiznání, který provedl Washington Examiner, Advance Democracy „nalila“ do mateřské společnosti Fusion nebo přímo do Fusion GPS během let 2017 – 2019 částku 6 051 251 dolarů.

Kromě toho Advance Democracy podle veřejných daňových přiznání zaplatila 540 000 dolarů výzkumné firmě Yonder; Yonder byla dříve známá jako New Knowledge, informovala již dříve Daily Caller News Foundation. Generální ředitel New Knowledge Jonathon Morgan se údajně podílel na dezinformační operaci během mimořádných senátních voleb v Alabamě v roce 2017 mezi Dougem Jonesem a Royem Moorem, údajně proto, aby studoval, jak fungovaly ruské dezinformační kampaně během voleb v roce 2016, uvedl deník The New York Times.

Kampaň však měla podle NYT pomoci Dougu Jonesovi a snažila se Moora spojit s tisíci falešnými ruskými účty.

„Zorganizovali jsme propracovanou operaci ‚pod falešnou vlajkou‘, která podsouvala myšlenku, že Mooreovu kampaň na sociálních sítích posílil ruský botnet,“ uvádí se podle NYT v interní zprávě.

Společnost New Knowledge prý také stála za zprávou, kterou si vyžádal senátní zpravodajský výbor, který vyšetřoval ruský vliv na volby v roce 2016. Výbor poté vydal zprávu o ruském vměšování do voleb, která výzkum společnosti New Knowledge hojně citovala.

Advance Democracy již dříve poskytla zprávy o online dezinformacích a dezinformacích dalším zpravodajským serverům, včetně PoliticoThe Washington Post, se zaměřením na volební dezinformace a údajné hrozby pro demokracii.

Studie Advance Democracy, kterou není možné na jejich webových stránkách dohledat, tvrdila, že většina tweetů obsahujících údajné dezinformace o změně klimatu nebyla Twitterem označena. Skupina rovněž tvrdila, že „dezinformace o změně klimatu“ se šíří i na jiných platformách sociálních médií.

„Advance Democracy zjistila, že téměř ve všech případech se šíření obsahu popírajícího změnu klimatu v uplynulém roce zvýšilo, a to v mnoha případech dramaticky,“ uvedl Jones pro USA Today.

Advance Democracy na žádost Daily Caller News Foundation o komentář nereagovala.

Veškerý obsah vytvořený nadací Daily Caller News Foundation, která je nezávislou a nestranickou zpravodajskou službou, je bezplatně k dispozici všem legitimním vydavatelům zpráv, otevřeným širokému publiku. V případě jakýchkoli dotazů týkajících se našich směrnic nebo spolupráce s námi se obraťte na adresu licensing@dailycallernewsfoundation.org.

Překlad původního článku: J. S.