Chcete-li bojovat proti změně klimatu, jednou z možností je platit novinářům za šíření informací a zároveň je školit v environmentální ideologii. Dalším způsobem je propagovat výrobky, které jdou ruku v ruce s přechodem na obnovitelné zdroje energie, aby ekologické společnosti mohly profitovat z takzvané „morální příležitosti“.
Takový je přístup organizace 1Earth Fund, která nabízí kurzy, certifikáty a granty novinářům zaměřeným na klima, aby bili na poplach, pokud jde o fosilní paliva, a zároveň propagovali ekologická energetická řešení. Organizaci založil Roy Richards mladší, jehož rodinná firma Southwire prodává produkty a služby v oblasti zelené energie.
Vzdělávací platforma 1Earth Fund zahrnuje „mistrovské lekce“ v jedenácti videích s tituly jako „Klimatické změny a extrémní počasí“, „Řešení klimatu: čisté energie“ a „Jazyk klimatických změn a komunikační strategie“. Reportéři, kteří absolvují alespoň osm videoprogramů a zúčastní se vzdělávací akce i osobně, získají certifikát klimatického reportéra.
Program cílí zejména na konzervativnější státy v USA a zahrnuje kurzy jako „Dopady změny klimatu na jihovýchodě“ a „Klimatická řešení na jihovýchodě; odčerpávání Georgie“. „Odčerpávání Georgie“ (Drawdown Georgia), kterému Richards spolupředsedá, je „různorodé a inkluzivní hnutí, jehož cílem je pozvednout a oslavit náš pokrok na pěti frontách: doprava, budovy a materiály, potraviny a zemědělství, elektřina a propady půdy“.
Southwire, společnost se sídlem v Georgii, kterou v roce 1937 založil Richardův otec Roy Richards starší, nabízí produkty a služby pro elektrickou infrastrukturu a také pro dopravní a stavební průmysl. Zatímco mnoho progresivních a konzervativních organizací nabízí novinářům ideologické vzdělávací programy, 1Earth Fund je jedinečný v tom, že vyrábí i produkty, které jsou propagovány jako řešení.
Brian Balfour, viceprezident pro výzkum v Nadaci Johna Locka v Severní Karolíně, nazval program 1Earth Fund „propagací převlečenou za zpravodajství“ a uvedl, že články, které financuje, jsou „sympaticky laděné a téměř propagační vůči obnovitelným zdrojům energie“.
1Earth Fund nabízí reportérům a mediálním společnostem granty až do výše 200 000 dolarů na zpravodajství, které je „vhodné pro široké publikum v purpurových státech*“ a „může být vedeno v Georgii, Severní a Jižní Karolíně“. Mezi členy a příjemce podpory 1Earth Fund patří Pulitzerovo centrum, The New York Times, The Boston Globe, The Chicago Tribune, Miami Herald, Savannah Morning News, The Tampa Bay Times a Orlando Sentinel.
* pozn. překladatele – purpurový stát v USA je takový, kde jsou vyrovnané voličské tábory obou hlavních politických stran (demokratů a republikánů)
V rozhovoru na YouTube Richards vysvětlil, jak se společnost Southwire změnila z firmy, která se v 80. letech minulého století potýkala s problémy a „drápala se zpět z téměř bankrotové situace, měla jen velmi nízké marže, byla sotva zisková“ a byla řízena „s velkou neúctou k životnímu prostředí“.
„Regulační orgány byly špatné, orgány ochrany životního prostředí byly špatné,“ řekl Richards. Od té doby však podle něj společnost Southwire pochopila, že spolupráce s vládou má smysl, a „tak zcela propadla myšlence péče o životní prostředí a udržitelnosti“. Společnost Southwire spolupracuje v boji proti změně klimatu také s dalšími progresivními společnostmi v Georgii, jako je Coca Cola a Delta Airlines. Kromě jiného i prostřednictvím skupin, jako je Drawdown Georgia, která je založena na úmluvě mezi jejími+ členy s cílem „snížit emise CO2“, řekl Richards.
Přechod z používání fosilních paliv, například nahrazováním benzinových automobilů elektromobily, často zvyšuje nároky na elektrickou síť, což vyžaduje značné nové investice do výroby, přenosu a skladování energie.
Zásahy americké vlády na tamním trhu s energií přesahují rámec regulace a zahrnují také vysoké dotace na výrobu větrné a solární energie, jakož i na nákup elektrických vozidel a výstavbu nabíjecích stanic.
Společnosti 1Earth Fund a Southwire neodpověděly na žádosti o komentář k tomuto článku.
Překlad a redakční úprava původního článku: J. S.