Ondřej Horecký

3. 1. 2023

Letecká společnost Virgin Atlantic získala od britské vlády finanční prostředky na uskutečnění historického letu Londýn – New York, který má být jako první na světě poháněn speciálním palivem s nízkými emisemi vyrobeným z odpadních materiálů.

Součástí ikonického konsorcia vedeného Brity jsou kromě Virgin Atlantic také společnosti Rolls-Royce, Boeing, Imperial College London, University of Sheffield, Rocky Mountain Institute (RMI) a ICF. 

Tato událost má údajně předznamenat budoucnost nízkouhlíkového letectví, přičemž širší odvětví udržitelných leteckých paliv (SAF) může vytvořit tisíce pracovních míst ve Velké Británii a zároveň podpořit dosažení nulových emisí v letectví do roku 2050. 

V roce 2023 odstartuje z londýnského letiště Heathrow jeden z vlajkových letounů Boeing 787 společnosti Virgin Atlantic, poháněný motory Rolls-Royce Trent 1000, a uskuteční cestu na newyorské letiště Johna F. Kennedyho – cestu, kterou každý týden absolvují tisíce lidí za prací, rodinou i zábavou. Tento let však bude v mnohem neobyčejný.

Letadlo bude pohánět udržitelné letecké palivo (SAF, z ang. Sustainable Aviation Fuel). Ve srovnání s běžným fosilním leteckým palivem může SAF snížit emise uhlíku o víc než 70 %. Očekává se, že palivo pro tento let bude vyrobeno převážně z odpadních olejů a tuků, jako je například použitý kuchyňský olej. Použití stoprocentního SAF v kombinaci s odstraňováním uhlíku prostřednictvím kreditů za biouhel – materiál, který zachycuje a ukládá uhlík odebraný z atmosféry – zajistí, že let bude mít nulové emise a tím pádem nulový dopad na klima.

„Nejenže tento let vydláždí cestu budoucím generacím, ale také ukáže, jak mnoho můžeme dosáhnout, když budeme spolupracovat na společném cíli – spojí se některé z nejlepších podniků a akademiků na světě a povede to britská letecká společnost,“ uvedl Mark Harper, ministr dopravy.

SAF bude nejen klíčem k dekarbonizaci letectví, ale mohl by do roku 2040 vytvořit ve Spojeném království odvětví s ročním obratem 2,4 miliardy liber a potenciálem vytvořil do roku 2035 až 5 200 pracovních míst.

Letectví je jedním z nejobtížněji dekarbonizovatelných odvětví a bez naléhavé spolupráce by se do roku 2050 mohlo stát jedním z odvětví s nejvyššími emisemi skleníkových plynů. V zájmu řešení tohoto problému zveřejnila britská vláda v červenci 2022 strategii Jet Zero, která prosazuje SAF jako jeden z hlavních nástrojů k dosažení Jet Zero.

Udržitelné palivo prozatím nevýhodné

Využití paliva SAF se v současnosti potýká s řadou překážek, od nízké výroby až po omezení pro použití v proudových motorech. Momentální situace je taková, že v komerčních proudových motorech se smí používat maximálně 50 % SAF ve směsi s leteckým petrolejem.

Mezi další problémy, které brání většímu rozšíření SAF, patří značně vysoké náklady na výrobu, technologická rizika v komerčním měřítku a dostupnost vstupních surovin. Vláda se je snaží řešit tak, aby se Velká Británie stala světovým lídrem ve vývoji, výrobě a používání SAF.

Hodlá proto zavést mandát pro tento druh paliva, který vyžaduje, aby do roku 2030 bylo alespoň 10 % leteckého paliva vyrobeno z udržitelných zdrojů, čímž se má vytvořit bezpečná a rostoucí poptávka.

Podle serveru simpleflying.com bylo SAF v roce 2020 více než dvakrát dražší než klasické letecké palivo, což je pro letecké společnosti hlídající si náklady značně nevýhodné. S válkou na Ukrajině se nicméně zvedly také ceny leteckého paliva a přiblížily se těm za SAF.

Let Virgin Atlantic na stoprocentní SAF nebude úplně první. V listopadu 2022 uskutečnila britská RAF experimentální let na 100 % SAF s ikonickým letounem Voyager.

Rachael Everardová, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Rolls-Royce, uvedla: „Pro celý letecký průmysl to představuje neuvěřitelný milník na cestě k nulovým emisím uhlíku. Jsme neuvěřitelně hrdí na to, že naše motory Trent 1000 budou pohánět vůbec první let přes Atlantik, který bude využívat 100% udržitelné letecké palivo (SAF). SAF bude hrát tak důležitou roli při dekarbonizaci zejména dálkových letů a je klíčovým prvkem naší strategie udržitelnosti. Motory Trent 1000 již mohou na komerčních letech létat s 50% směsí SAF a do konce roku 2023 prokážeme, že celá naše řada motorů Trent a motorů pro obchodní letectví je kompatibilní se stoprocentním SAF.“

Uskutečnění transatlantického letu pomůže shromáždit data potřebná k podpoře probíhajících i budoucích prací na testování a certifikaci vyšších směsí SAF a jejich dopadů na životní prostředí bez emisí CO2 a zároveň prozkoumá, jak mohou zlepšení provozní účinnosti, optimalizace letů a odstraňování uhlíku přispět k dosažení nulových čistých letů – nejen ve Spojeném království, ale i v celosvětovém leteckém průmyslu. 

Na vývoji leteckých motorů schopných fungovat na SAF pracuje nejenom Rolls-Royce. Společnost CFM, která vyrábí například motory pro Airbus, vyvíjí stroje, které dokáží běžet na 50% směsi SAF s výhledovým plánem zvýšit do roku 2030 procento udržitelného paliva až na plných sto procent.  

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Odborníci poukazují na selhání New York Times ve zpravodajství o Izraeli
Odborníci poukazují na selhání New York Times ve zpravodajství o Izraeli

Dlouhodobá neobjektivita novin při informování o Izraeli a židovských otázkách se podle odborníků zhoršila s přílivem mladých uvědomělých „woke“...

Nové vzdělávací programy vytvářejí aktivisté a neziskovky financované miliardáři a bankou
Nové vzdělávací programy vytvářejí aktivisté a neziskovky financované miliardáři a bankou

Co se tedy mají žáci naučit a kdo revizi vzdělávacích programů dlouhodobě připravoval? Bylo to ministerstvo školství nebo již moc výkonnou ovládají neziskovky? Kdo to všechno platí? Na tyto otázky odpovídám v následující analýze.

„Hlavy z písku ven!“ Archa 21 otevírá post-covidový diskurz
„Hlavy z písku ven!“ Archa 21 otevírá post-covidový diskurz

Tým Archy 21 pořádal setkání známých osobností a veřejnosti, které má být „první z řady akcí k občanskému poučení a posílení z covidové krize“. Řečníci zavzpomínali na tehdejší události...

Zásobování energií budoucnosti: Jaderná fúze dosahuje teplot slunečního jádra
Zásobování energií budoucnosti: Jaderná fúze dosahuje teplot slunečního jádra

Jaderná fúze je považována za ideální způsob výroby energie, ale navzdory velkému počtu výzkumných projektů se zdá, že její realizace je vzdálena ještě 50 let. Současný průlom je také charakterizován tím, že „je před námi ještě hodně práce“.

„Alarmující“. Nikotin užívá polovina mladých do 24 let. Roste obliba elektronických cigaret a nikotinových sáčků
„Alarmující“. Nikotin užívá polovina mladých do 24 let. Roste obliba elektronických cigaret a nikotinových sáčků

Nikotin užívá třetina Čechů starších 15 let, přičemž mezi mladými ve věku 15–24 let jde o 50 procent osob. Stabilně roste také oblíbenost ochucených elektronických cigaret a nikotinových sáčků. Vyplývá to z průzkumu NAUTA, který každoročně uveřejňuje Státní zdravotní ústav.