Studie probíhala v USA a má tedy vypovídající hodnotu o americkém trhu s elektromobily.
Podle nové studie, která poukazuje na to, že před rozhodnutím o koupi vozidla je vhodné zvážit skutečné náklady na jeho provoz, stojí nabíjení většiny elektromobilů, SUV a nákladních vozidel více než pohonné hmoty jejich protějšků se spalovacími motory.
Pořízení vozidla je po koupi domu pravděpodobně tou největší investicí každého člověka. Vzhledem k rostoucí nabídce elektromobilů mají spotřebitelé z čeho vybírat – tedy do doby, než v některých státech v příštích letech vejdou v platnost zákazy koupi vozidla se spalovacím motorem.
Zatímco mnozí zastánci elektromobilů uvádějí cenovou dostupnost provozních nákladů jako argument pro odklon od osobních a nákladních vozidel se spalovacími motory, nová studie společnosti Anderson Economic Group (AEG) provedená v USA tento argument popírá.
Z analýzy nákladů na tankování vozidel provedené společností AEG vyplývá, že u naprosté většiny benzinových vozů a SUV prodávaných ve Spojených státech jsou náklady na tankování nižší než u jejich elektrických protějšků.
„Vzhledem k rostoucím cenám elektřiny a klesajícím cenám plynu je provoz většiny tradičních vozidel na benzín levnější než u jejich protějšků na elektrický pohon,“ píše poradenská skupina ve studii.
Detaily
Ačkoli se rozdíly v jednotlivých segmentech liší a závisí na tom, zda se nabíjí doma nebo v komerční sféře, výsledky v USA jasně potvrzují, že provoz elektrických vozidel je zkrátka dražší.
Například v segmentu Entry (kam patří vozy jako Chevy Bolt a Honda Civic) stojí palivo modelu s benzinovým motorem v průměru 9,78 USD na 160 km. Oproti tomu u průměrného elektromobilu ve stejném segmentu zaplatíte 12,55 USD na 160 km – ale pouze v případě, že se nabíjí většinou doma. Pokud se nabíjí z větší části komerčně, náklady se vyšplhají na 15,97 USD na 160 km.
Stejná situace je i v případě vozů střední třídy (kam patří Chevy Malibu a Honda Accord). Vůz se spalovacím motorem v této kategorii natankuje v průměru za 11,08 USD na 160 km, zatímco dobití elektromobilu stojí 12,62 USD při dobíjení převážně doma a 16,10 USD při dobíjení převážně v komerční sféře.
Ve skutečnosti je elektřina levnější pouze v luxusní třídě, kde špičkové vozidlo s pohonem na elektřinu, jako je Tesla Model X, stojí v průměru 13,50 USD za nabití na 160 km ve srovnání s BMW řady 5, pro které stojí benzín v průměru 17,56 USD za 160 km. Tato výhoda ve prospěch elektromobilů však opět platí pouze pro nabíjení převážně v domácnostech.
„Tyto výsledky zdůrazňují, že před rozhodnutím o nákupu je důležité zvážit skutečné náklady,“ uvedla poradenská společnost ve studii. „Patří mezi ně znalost toho, jak často cestujete mimo domov, jaká je vaše schopnost instalovat domácí nabíječku a spoléhat se na ni, jaké jsou náklady a dostupnost komerčního nabíjení a jaké silniční daně jsou ve vašem státě účtovány řidičům elektromobilů.“
Výsledky navazují na dřívější studii stejné skupiny z ledna 2023, která zjistila, že díky rostoucím nákladům na energii a klesajícím cenám benzinu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 jsou náklady na nabíjení elektromobilů poprvé za 18 měsíců vyšší než náklady na pohon vozidel na benzin.
Překlad a redakční zkrácení původní zprávy americké redakce: Kateřina Kudláčková