Každý desátý mladý Čech má podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) sklon k pití energetických nápojů v rizikovém množství. Nadměrný příjem energie je spojený s rizikem rozvoje mnoha nemocí. Stimulanty jako kofein mohou přinést narušení zdravého spánku, úzkosti, podrážděnost, celkové změny chování. A v krajním případě i poruchy srdečního rytmu. Dětský organismus je na kofein i cílenou reklamu navíc více citlivý, informoval dnes SZÚ v tiskové zprávě.
Stále větší oblibu tohoto typu nápojů mladými potvrdila i Mezinárodní výzkumná studie o zdraví a životním stylu dětí a školáků. „Zároveň se na trhu objevují i nápoje se stále vyššími obsahy kofeinu a stimulantů. Cítíme tedy jako nutné varovat, že tyto nápoje nejsou rozhodně prospěšné. A v případě překročení limitů pro konzumaci mohou zdraví dětí doslova poškozovat,“ uvedla ředitelka SZÚ Barbora Macková.
Množství kofeinu ve dvou běžných plechovkách energetického nápoje překračuje maximum doporučené Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (EFSA) pro děti a adolescenty. Problémem je i velmi vysoký obsah cukrů. „Výrazně nadměrná konzumace energetických nápojů může u mladých osob způsobovat akutní zdravotní problémy. Například nepravidelný srdeční rytmus, dechové obtíže, úzkost nebo nevolnost,“ popsala nutriční epidemioložka SZÚ Eliška Selinger.
Nadměrný příjem cukru
Nadměrný příjem cukru přispívá ke vzniku zubního kazu a také k rozvoji nadváhy a obezity a s nimi spojenými onemocněními. Mezi jinými například nemoci srdce, cukrovka nebo některé druhy rakoviny. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) je tolerovatelný příjem přidaného cukru, kromě toho obsaženého v ovoci, mléku či zelenině, 25 gramů. V nápojích lidé často zkonzumují přidaného cukru vysoké množství.
Za zcela bezproblémová nepovažují odborníci ani umělá sladidla, kterými výrobci v nápojích někdy cukr nahrazují. Sladidla jsou látky, které simulují sladkou chuť, ovšem bez obsahu kalorií. „Navíc některé upozorňují na možné negativní zdravotní dopady, a to i v množství, které se běžně vyskytuje v produktech,“ doplnila Selinger.
Kofeinu je ve čtvrtlitrové plechovce 80 až 150 miligramů, hrnek kávy obsahuje zhruba 60 až 90 miligramů a hrnek černého čaje asi 50 miligramů. „Kofein mnozí vyhledávají, protože zvyšuje pozornost a redukuje potřebu spánku. Spánek je ale pro vyvíjející se dětský nebo dospívající organismus důležitý,“ uvedla ředitelka Macková. Dále říká, že narušení zdravého spánku může mít negativní dopady na fyzické i duševní zdraví dětí a dospívajících.
Negativní projevy
„K negativním projevům nadměrného příjmu kofeinu tak patří třeba úzkosti, podrážděnost, celkové změny chování a zažívací potíže. Také ale bolesti na hrudi, pocitově výrazné bušení srdce, vysoký krevní tlak a v krajním případě i poruchy srdečního rytmu,“ dodala.
EFSA pro dospělé považuje za bezpečnou jednorázovou dávku asi 200 miligramů, tedy zhruba tři miligramy na kilogram váhy. Už poloviční dávka ale může narušit spánek, pokud je konzumovaná před spaním. Za celý den by neměla dávka překročit 400 miligramů nebo 5,7 miligramu na kilogram váhy. U těhotných je dávka poloviční, u dětí nevýše tři miligramy na kilogram. Například třináctileté dítě vážící 45 kilogramů by nemělo vypít více než 135 miligramů, šedesátikilový adolescent přes 180 miligramů.
Problematické či minimálně zbytečné pro zdravého člověka mnohou být podle odborníků i další přidávané vitaminy a minerální látky. Zejména u některých látek jako například u vitamínů A nebo D pak v případě nadměrného příjmu hrozí i předávkování.
„Mnohé nápoje jsou také marketingově prezentovány jako zdravé varianty, i přestože jejich složení tomu zcela neodpovídá. Zároveň barevné a vizuálně lákavé obaly přitahují dospívající a děti, zejména pokud tyto vídají v reklamách v televizi, ale i na internetu, například skrze své oblíbené influencery. Dopady marketingových aktivit na děti jsou tak výraznější než u dospělých, což potvrzují i odborné studie. Mnozí mladí se dokonce domnívají, že tyto nápoje jsou bezpečné, protože by se jinak neprodávaly. Zdá se tedy, že dospívající a děti mohou rizika spojená s vyšší konzumací těchto nápojů výrazně podceňovat,“ popsala vliv reklamy Selinger.