Ariane Triebswetter

30. 12. 2023

Při vzniku opery na konci 16. století se skladatelé a libretisté věnovali mýtu o Orfeovi a Eurydice. Stal se námětem první opery L’Orfeo Claudia Monteverdiho. Od té doby skladatelé jako Jacopo Peri a Christoph Willibald Gluck vytvářeli opery kolem mytologické postavy Orfea, ztělesnění samotné hudby, a tedy ideálního prostředku pro tuto novou uměleckou formu –⁠ zpívané drama.

Mýtus o Orfeovi zpracoval Franz Joseph Haydn (1732–⁠1809) ve své poslední opeře Duše filozofa aneb Orfeus a Eurydika (L’anima del Filosofo, ossia Orfeo ed Euridice), dramatické opeře o čtyřech dějstvích (opera seria, vážná opera) na italské libreto Carla Francesca Badiniho.

Poslední opera Franze Josepha Haydna nebyla provedena za jeho života, ale až později ve 20. století. Haydnův portrét, 1791. (Veřejná doména)

Anglická veřejnost skladatelův návrat velmi očekávala, tisk mu dokonce přezdíval „Orfeus svého věku“. V té době byli lidé postava Orfea fascinovala. Sám Haydn miloval Gluckova Orfea a Eurydiku, a tak bylo jen přirozené, že zkomponoval svou interpretaci orfeovského mýtu.

Haydnova opera nebyla za jeho života nikdy uvedena, protože Královské divadlo nemělo od krále a parlamentu povolení k uvádění italské opery. Haydn pokračoval v práci na díle, které nazval Orfeus pro Anglii, ale opera spatřila světlo světa až ve 20. století. V té době byly shromážděny různé dostupné partitury z mnoha evropských knihoven.

Operu poprvé uvedly v roce 1951 v Teatro della Pergola ve Florencii v Itálii a roli Eurydiky nezpíval nikdo jiný než Maria Callas. V roce 1967 se opera dočkala první britské inscenace ve skotském Edinburghu, v níž se představila Joan Sutherlandová. Od té doby byla tato opera opakovaně nahrávána a uváděna.

Maria Callas na jevišti pařížské opery 16. května 1964 při poslední zkoušce hry „La Norma.“ (AFP přes Getty Images)

Klasická vize

Haydn představil novou vizi mýtu v Duše filosofa, přičemž se úzce držel původního příběhu a klasické tradice.

Haydn se přímo inspiroval Ovidiovou Proměnou (8 n. l.). Duše filosofa začíná osamělou Eurydikou v lese. Je rozrušená, protože miluje hudebníka Orfea, ale její otec Kreón ji zasnoubil s včelařem Aristeem. Chór po vzoru řecké tragédie radí Eurydice, aby opustila les, protože se objeví divocí pastýři, kteří ji chtějí obětovat Furiím. Orfeus ji zachrání, pastýře okouzlí svou hudbou a sbor oslavuje vítězství umění nad barbarstvím.

Kréon věří, že osud zasáhl, a dovolí mladému páru, aby se vzali. Když však oslavují svůj svazek, uslyší Orfeus podezřelý zvuk a nechá Eurydiku samotnou, kde ji začnou pronásledovat Aristeovi stoupenci. Při pokusu o útěk ji uštkne had a zabije ji.

„Mýtus o Eurydice a Orfeovi“, kolem 1475-1480, Jacopo del Sellaio. (Veřejná doména) 

Ve 3. dějství hledá Orfeus radu u Sibyly, slavné věštkyně v klasické mytologické literatuře. Ta mu poradí, aby zachoval klid, a oba se vydají do podsvětí. Pluto, bůh podsvětí, umožní Orfeovi vstup do podsvětí a dovolí mu vzít Eurydiku zpět na zem, protože jej okouzlilo jeho hudební nadání a dojala jeho láska.

Orfeus se však na svou milou nesmí podívat, dokud nedorazí na pozemský svět. Bohužel se na Eurydiku ohlédne, a tak ji navždy ztratí. Sibyla ho opustí, a když pláče, přiblíží se k němu skupina bakchantek (stoupenkyň Bakcha, boha vína a rozkoše). Snaží se ho zlákat, aby se zřekl smutku a vyhledal rozkoš, ale on odmítá. Bakchantky donutí Orfea vypít otrávený nápoj a on umírá. Když Bakchantky odcházejí, rozpoutá se bouře a ony se utopí.

Haydnova verze

Haydnova verze sice není tak romantická jako jiné operní verze, ale nejvíce odpovídá klasickému mýtu. Duše filosofa kráčí temnějšími cestami, kde jsou kladeny otázky, na něž nemusí být nutně odpovědi, a kde se odehrávají dramatické události, nad nimiž mají hlavní hrdinové jen velmi malou kontrolu.

Opera zachovává hlavní postavy mýtu: Orfeus (Orfeo, tenor), Eurydika (Euridika, soprán nebo mezzosoprán), Kréon (Kreon, bas), Pluto (Plútón, bas) a Sibyla (Genio, soprán). Opera také maximálně využívá sílu sboru k vyplnění mezer ve vyprávění.

Složité drama

Duše filosofa zobrazuje vnitřní boj filosofa mezi rozumem a vášní, s důrazem na duchovní a osobní stránku.

Ačkoli je zasnoubená s Aristeem, mužem řemesel (v mýtu také menším božstvem), Eurydika miluje Orfea, muže umění. Eurydika je bohužel zraněna Orfeem, který se zdá být přitahován spíše hudbou než jí. Když však Orfeus, který dokázal svou hudbou zkrotit zvířata i lidi, ztratí Eurydiku, nemůže ho utěšit ani umění, ani filozofie.

Dnes se na Duši filozofa vzpomíná spíše pro její krásnou partituru než pro libreto. Árie patří k nejkrásnějším skladbám, které Haydn pro hlas zkomponoval, s bohatě zdobnými úseky. Pozoruhodným příkladem je árie Eurydičina úmrtí: Celá má touha (Del mio core). Stejně silná je i sborová tvorba doprovázená velkým orchestrem, která připomíná sbor v Mozartově Kouzelné flétně.

„Orfeus vede Eurydiku z podsvětí,“ 1861, Camille Corot. (Veřejná doména) 

I když opera nebyla za jeho života nikdy uvedena, Haydn ji zařadil do seznamu svých děl, čímž chtěl říci, že jeho převyprávění mýtu o Orfeovi je hodno jeho zářivé kariéry. Někteří kritici naříkají nad nedostatečnou divadelní kvalitou Haydnova operního repertoáru, ale Duše filozofa vyniká jako výjimka svou neuvěřitelnou dramatičností, doplněnou skvostnou hudbou.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.

Související články

Přečtěte si také

Median: ANO by v dubnu vyhrálo s 32,5 pct, druhá ODS a třetí shodně SPD a Piráti
Median: ANO by v dubnu vyhrálo s 32,5 pct, druhá ODS a třetí shodně SPD a Piráti

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo hnutí ANO s 32,5 procenta, druhá ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně po deseti procentech a hnutí STAN by získalo osm procent hlasů.

Vstup do Evropské unie byl pro ČR výhrou, i když není dokonalá, řekl dnes Pavel
Vstup do Evropské unie byl pro ČR výhrou, i když není dokonalá, řekl dnes Pavel

Ocenil ji zejména jako nástroj pro mírové soužití. Také připomněl, že umožňuje volně cestovat, pracovat a studovat v jiných zemích EU.

„Migrace jako zbraň“ – organizované úsilí odehrávající se hluboko v panamské džungli
„Migrace jako zbraň“ – organizované úsilí odehrávající se hluboko v panamské džungli

Masové ilegální přistěhovalectví je využíváno k „politickému, kulturnímu, ekonomickému a dokonce i geografickému zničení Spojených států amerických“, říká odborník na komunismus.

Britská policie začala zatýkat migranty pro první vlnu deportací do Rwandy
Britská policie začala zatýkat migranty pro první vlnu deportací do Rwandy

Britská policie dnes začala se zadržováním migrantů, kteří do Británie přišli nelegálně a byli vybráni do první vlny deportací do Rwandy.

Květen nebo máj – hlavně když kvete a prší
Květen nebo máj – hlavně když kvete a prší

Objevte kouzlo máje, lásky času. Český měsíc květen má svou vlastní historii a původně se jmenoval máj.