30. 12. 2023

Při vzniku opery na konci 16. století se skladatelé a libretisté věnovali mýtu o Orfeovi a Eurydice. Stal se námětem první opery L’Orfeo Claudia Monteverdiho. Od té doby skladatelé jako Jacopo Peri a Christoph Willibald Gluck vytvářeli opery kolem mytologické postavy Orfea, ztělesnění samotné hudby, a tedy ideálního prostředku pro tuto novou uměleckou formu –⁠ zpívané drama.

Mýtus o Orfeovi zpracoval Franz Joseph Haydn (1732–⁠1809) ve své poslední opeře Duše filozofa aneb Orfeus a Eurydika (L’anima del Filosofo, ossia Orfeo ed Euridice), dramatické opeře o čtyřech dějstvích (opera seria, vážná opera) na italské libreto Carla Francesca Badiniho.

Poslední opera Franze Josepha Haydna nebyla provedena za jeho života, ale až později ve 20. století. Haydnův portrét, 1791. (Veřejná doména)

Anglická veřejnost skladatelův návrat velmi očekávala, tisk mu dokonce přezdíval „Orfeus svého věku“. V té době byli lidé postava Orfea fascinovala. Sám Haydn miloval Gluckova Orfea a Eurydiku, a tak bylo jen přirozené, že zkomponoval svou interpretaci orfeovského mýtu.

Haydnova opera nebyla za jeho života nikdy uvedena, protože Královské divadlo nemělo od krále a parlamentu povolení k uvádění italské opery. Haydn pokračoval v práci na díle, které nazval Orfeus pro Anglii, ale opera spatřila světlo světa až ve 20. století. V té době byly shromážděny různé dostupné partitury z mnoha evropských knihoven.

Operu poprvé uvedly v roce 1951 v Teatro della Pergola ve Florencii v Itálii a roli Eurydiky nezpíval nikdo jiný než Maria Callas. V roce 1967 se opera dočkala první britské inscenace ve skotském Edinburghu, v níž se představila Joan Sutherlandová. Od té doby byla tato opera opakovaně nahrávána a uváděna.

Maria Callas na jevišti pařížské opery 16. května 1964 při poslední zkoušce hry „La Norma.“ (AFP přes Getty Images)

Klasická vize

Haydn představil novou vizi mýtu v Duše filosofa, přičemž se úzce držel původního příběhu a klasické tradice.

Haydn se přímo inspiroval Ovidiovou Proměnou (8 n. l.). Duše filosofa začíná osamělou Eurydikou v lese. Je rozrušená, protože miluje hudebníka Orfea, ale její otec Kreón ji zasnoubil s včelařem Aristeem. Chór po vzoru řecké tragédie radí Eurydice, aby opustila les, protože se objeví divocí pastýři, kteří ji chtějí obětovat Furiím. Orfeus ji zachrání, pastýře okouzlí svou hudbou a sbor oslavuje vítězství umění nad barbarstvím.

Kréon věří, že osud zasáhl, a dovolí mladému páru, aby se vzali. Když však oslavují svůj svazek, uslyší Orfeus podezřelý zvuk a nechá Eurydiku samotnou, kde ji začnou pronásledovat Aristeovi stoupenci. Při pokusu o útěk ji uštkne had a zabije ji.

„Mýtus o Eurydice a Orfeovi“, kolem 1475-1480, Jacopo del Sellaio. (Veřejná doména) 

Ve 3. dějství hledá Orfeus radu u Sibyly, slavné věštkyně v klasické mytologické literatuře. Ta mu poradí, aby zachoval klid, a oba se vydají do podsvětí. Pluto, bůh podsvětí, umožní Orfeovi vstup do podsvětí a dovolí mu vzít Eurydiku zpět na zem, protože jej okouzlilo jeho hudební nadání a dojala jeho láska.

Orfeus se však na svou milou nesmí podívat, dokud nedorazí na pozemský svět. Bohužel se na Eurydiku ohlédne, a tak ji navždy ztratí. Sibyla ho opustí, a když pláče, přiblíží se k němu skupina bakchantek (stoupenkyň Bakcha, boha vína a rozkoše). Snaží se ho zlákat, aby se zřekl smutku a vyhledal rozkoš, ale on odmítá. Bakchantky donutí Orfea vypít otrávený nápoj a on umírá. Když Bakchantky odcházejí, rozpoutá se bouře a ony se utopí.

Haydnova verze

Haydnova verze sice není tak romantická jako jiné operní verze, ale nejvíce odpovídá klasickému mýtu. Duše filosofa kráčí temnějšími cestami, kde jsou kladeny otázky, na něž nemusí být nutně odpovědi, a kde se odehrávají dramatické události, nad nimiž mají hlavní hrdinové jen velmi malou kontrolu.

Opera zachovává hlavní postavy mýtu: Orfeus (Orfeo, tenor), Eurydika (Euridika, soprán nebo mezzosoprán), Kréon (Kreon, bas), Pluto (Plútón, bas) a Sibyla (Genio, soprán). Opera také maximálně využívá sílu sboru k vyplnění mezer ve vyprávění.

Složité drama

Duše filosofa zobrazuje vnitřní boj filosofa mezi rozumem a vášní, s důrazem na duchovní a osobní stránku.

Ačkoli je zasnoubená s Aristeem, mužem řemesel (v mýtu také menším božstvem), Eurydika miluje Orfea, muže umění. Eurydika je bohužel zraněna Orfeem, který se zdá být přitahován spíše hudbou než jí. Když však Orfeus, který dokázal svou hudbou zkrotit zvířata i lidi, ztratí Eurydiku, nemůže ho utěšit ani umění, ani filozofie.

Dnes se na Duši filozofa vzpomíná spíše pro její krásnou partituru než pro libreto. Árie patří k nejkrásnějším skladbám, které Haydn pro hlas zkomponoval, s bohatě zdobnými úseky. Pozoruhodným příkladem je árie Eurydičina úmrtí: Celá má touha (Del mio core). Stejně silná je i sborová tvorba doprovázená velkým orchestrem, která připomíná sbor v Mozartově Kouzelné flétně.

„Orfeus vede Eurydiku z podsvětí,“ 1861, Camille Corot. (Veřejná doména) 

I když opera nebyla za jeho života nikdy uvedena, Haydn ji zařadil do seznamu svých děl, čímž chtěl říci, že jeho převyprávění mýtu o Orfeovi je hodno jeho zářivé kariéry. Někteří kritici naříkají nad nedostatečnou divadelní kvalitou Haydnova operního repertoáru, ale Duše filozofa vyniká jako výjimka svou neuvěřitelnou dramatičností, doplněnou skvostnou hudbou.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.

Související články

Přečtěte si také

Srdce Francie: Příběh pařížské katedrály Notre-Dame
Srdce Francie: Příběh pařížské katedrály Notre-Dame

Katedrála postavená tak, aby nasměrovala zrak lidstva k nebi a k věčnosti, znovu otevírá své brány.

Asadův režim padl, opozice slibuje vybudovat novou a mírumilovnou Sýrii
Asadův režim padl, opozice slibuje vybudovat novou a mírumilovnou Sýrii

Povstalci i exilová opozice dnes nad ránem ohlásili konec režimu syrského autoritářského prezidenta Bašára Asada, který zemi vládl 24 let. Rebelové podle agentury Reuters vyzvali uprchlé Syřany k návratu do vlasti a slibují budování nové Sýrie, která se stane mírumilovným místem. Syrský premiér Muhammad Ghazí Džalálí oznámil, že je připraven na předání moci a na spolupráci s novým vedením země.

Je druhá adventní neděle, do Štědrého dne zbývají dva týdny
Je druhá adventní neděle, do Štědrého dne zbývají dva týdny

Dnes je druhá adventní neděle, přezdívaná bronzová, do Štědrého dne zbývají dva týdny. Na adventním věnci tak lidé podle tradice rozsvítí druhou ze čtyř svíček.

Den v obrazech: Znovuotevření katedrály, Trilaterální jednání na poslední chvíli a Vánoční přehlídka corgiů
Den v obrazech: Znovuotevření katedrály, Trilaterální jednání na poslední chvíli a Vánoční přehlídka corgiů

Světové události dne 7. prosince zaznamenané objektivem fotoaparátu.

Jak si začít budovat dlouhodobé zásoby potravin – radí prepper a otec 11 dětí
Jak si začít budovat dlouhodobé zásoby potravin – radí prepper a otec 11 dětí

Pro podnikatele a farmáře třetí generace Davida Stelzera je dobře zásobená potravinová spíž základem pro život v hojnosti. Podělil se s námi o své zásadní rady.

Konec věku scientismu
Konec věku scientismu

Veřejnost je nově skeptická k celé řadě věcí, jejichž kritici byli ještě nedávno považováni za bláznivé podivíny. Šílenství kolem schopnosti vlády kontrolovat klima se setkává s novým odporem. Vlády a společnosti, které zavedly povinné očkování, čelí na základě soudních rozhodnutí vysokým pokutám.

Einstein a jeho housle: Harmonie vědy a hudby
Einstein a jeho housle: Harmonie vědy a hudby

Albert Einstein spojoval vědu a hudbu, které považoval za harmonické. Hraní na housle mu pomáhalo přemýšlet a nacházet inspiraci. Jeho vášeň pro Mozarta a Bacha odrážela řád vesmíru, který hledal i ve svých teoriích.

Jak se žije v podzemí Las Vegas plného bezdomovců
Jak se žije v podzemí Las Vegas plného bezdomovců

Rozsáhlá síť tunelů pod městem hříchu poskytuje nebezpečné útočiště více než tisícovce bezdomovců. Strávili jsme několik dnů s lidmi, kteří jim pomáhají.