Kara Blakley

10. 7. 2022

Klasická mytologie ve francouzském akademickém umění 19. století

Starověká řecká a římská mytologie ovlivňovala umělce po celém světě, ale 19 století ve Francii bylo pro tuto tvorbu zdaleka jedním z nejvýraznějších zdrojů inspirace. Umělecká tvorba ve Francii byla v tomto století nesmírně rozmanitá, projevovala se v ní řada technik a témat. Mezi nejtrvalejší styly patří akademické umění. Tento styl vznikal v rámci evropských uměleckých akademií; ve Francii je touto akademií slavná Académie des Beaux-Arts.

Tyto akademie mají v Evropě bohatou historii. Cosimo I. De’Medici – proslulý mecenáš italské renesance – založil první akademii ve Florencii v roce 1563. Od založení první akademie byla ústředním tématem mytologie a Akademie krásných umění (Académie des Beaux-Arts) dohlížela na vznik nesčetných klasických mistrovských děl. Snahou akademického umění bylo urovnat rozdíly mezi jednotlivými teoriemi, o nichž umělci diskutovali po celá staletí. Debata se soustředila na to, zda je nejdůležitějším aspektem kompozice linie a forma, nebo barva. Na půdě evropských akademií vznikla nadřazená syntéza. Starověké řecké a římské mýty poskytly umělcům nadčasový námět potřebný ke zdokonalení tohoto stylu. Mytologická témata byla zdrojem uměleckého i intelektuálního vývoje, neboť alegorie a ideály měly v akademických kruzích mimořádný význam.

Únos Psyché

Tvorba Williama-Adolpha Bouguereaua je příkladem akademického mistrovství v propojení dokonalé linie a barvy, které oživují alegorické koncepty. V posledních desetiletích se Bouguereau právem stal synonymem francouzského akademismu. Jeho obraz „Únos Psyché“ z roku 1895 oživuje antický příběh pro současného diváka. Příběh, který lze spíše přeložit jako „Vzkříšení Psyché“, pochází z díla „Metamorfózy“ Lucia Apuleia Madaurensis z 2. století. Příběh vypráví o Psyché a Amorkovi a o vítězné síle pravé lásky. Psyché, která se narodila jako smrtelnice a princezna, byla tak krásná, že se muži přestali klanět ve Venušině chrámu. Proto žárlivá bohyně přikázala svému synovi Amorkovi, aby proklál Psyché srdce šípem a přiměl ji zamilovat se do nejodpudivějšího z odporných mužů. Místo toho se však Amorek střelil sám a zamiloval se do ní. Po překonání mnoha nadpřirozených obtíží proměnil Zeus Psyché v bohyni a ona a Amor se konečně sblížili. Bouguereauův obraz zachycuje okamžik, kdy Amor odnáší svou nevěstu k nebesům; Amor září pýchou a Psyché radostí a úlevou.

Bouguereauova kompozice je příkladem elegantního akademického stylu 19. století – stylu, který překonává dobu i místo. Linie a formy jsou prodchnuty dynamikou, která postavy vizuálně pozvedá k nebesům, a zářivě fialový plášť milence spojuje. Jemnost mraků a krajina v pozadí podporují ústřední zápletku. Je pozoruhodné, že se nejedná jen o krásný obraz; autor se zde také zamýšlí nad trvalostí opravdové lásky, nesmrtelností a vztahem mezi láskou a duší. (Amor symbolizuje lásku a „psyché“ znamená řecky duše.) Umělec chce svým divákům připomenout, že když je láska čistá, zvítězí nad každou překážkou.

Bakchantka

„Bakchantka“, 1894, William-Adolphe Bouguereau. Olej na plátně; 35 × 60 palců. Soukromá sbírka. (Volné dílo)

Další mytickou postavu, kterou Bouguereau nově interpretoval na obraze, byla „Bakchantka“, obraz z roku 1894. V řecké mytologii byly bakchantky, nazývané také „menády“, následovnice boha Dionýsa (v římské tradici Bakcha). Dionýsos je bůh vína, slavností a divadla. Bouguereauova bakchantka drží nádobu s vínem a pohár a její listová koruna připomíná vinnou révu. Tradičně byly menády zobrazovány jako bláznivé společnice, které propadají euforii, extázi a nadměrné rozmařilosti. Nicméně Bouguereau tuto postavu důstojně zklidnil a ona se stala erudovaným symbolem decentnějších životních radostí. Toto ztvárnění se nepochybně líbilo jeho divákům – návštěvníkům pařížského Salonu.

Kalliopé vyučuje Orfea

„Kalliopé vyučuje Orfea“, 1865, autor Auguste Alexandre Hirsch. Olej na plátně; 39,3 × 40,9 palce. Muzeum umění a archeologie Périgord v Périgueux, Francie. (Volné dílo)

Auguste Alexandre Hirsch obdobně vycházel z řeckých mýtů, aby oslavil prosté a vznešené radosti života. Jeho nejslavnější obraz, mistrovské dílo „Kalliopé vyučuje Orfea“ z roku 1865, je oslavou hudby a věčné síly umění. Malba zobrazuje Kalliopé, múzu epické poezie, která učí svého syna Orfea hrát na lyru; právě lyra je společným symbolem této dvojice matky a syna. Orfeus byl považován za největšího básníka a hudebníka starověkého Řecka. Jeho jedinečný zpěv dokázal zkrotit zvířata a oživit stromy a skály. V rohu kompozice Hirsch namaloval malého bažanta, který je pozoruje, čímž naznačil Orfeovo nadání. Při zobrazování svých postav se Hirsch kromě námětu opíral také o své akademické vzdělání. Kalliopé a Orfeus jsou naturalistické, zidealizované postavy s dokonalou a zářící pokožkou. Jejich příbuzenské pouto podtrhují shodné červené pláště. Přestože je dvojice pohlcena svou činností, jejich pohyb nepřebíjí kontemplativní malbu. Francouzští akademičtí umělci se často inspirovali soudobým romantickým stylem – stylem, který se vyznačuje energií a dynamikou. Akademici však byli ve svém zobrazování činnosti spíše zdrženlivější.

Jaro

„Jaro“, 1873, Pierre-Auguste Cot. Olej na plátně; 84 × 50 palců. Metropolitní muzeum umění, New York. (Volné dílo)

Tato harmonická vyváženost mezi pohybem a klidem se projevuje také na obraze Pierra-Augusta Cota „Jaro“ z roku 1873. Cot, žák Bouguereaua a Alexandra Cabanela, se ve svém nejvýznamnějším díle alegoricky zamýšlí nad mládím, první láskou a novými začátky. Dva mladí milenci se láskyplně objímají na houpačce. Jsou zahaleni do svěžího a rozkvetlého prostředí, které symbolizuje příslib příchodu jara a svěžest nové lásky. Obě postavy mají na sobě oděvy v klasickém stylu, které scéně dodávají punc věčnosti. Tato nadčasovost byla důležitým principem akademického umění, neboť umělci věřili, že nejdůležitější principy a hodnoty jsou univerzální a měly by přesahovat čas a prostor.

Přestože úspěchy francouzského akademického umění 19. století občas zastínily jiné směry, nové generace diváků a návštěvníků muzeí nyní začínají oceňovat význam – a krásu – tohoto stylu. Francouzští akademičtí umělci byli mistry svého oboru a nacházeli inovativní způsoby syntézy formy a barvy. Jejich ztvárnění antické mytologie bylo svěží a zároveň klasické. Zatímco milovníci pokračují v objevování francouzského umění 19. století, zůstává akademické hnutí základním uměleckým stylem, který stojí za pozornost.

Z původního článku newyorské redakce deníku The Epoch Times přeložila: J.B.

Přečtěte si také

Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu
Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu

Jak řešit otázku nelegální migrace? Jak odradit nezvladatelné množství běženců? S neschopností EU dohodnout se na funkčním přístupu přicházejí jednotlivé země bloku s vlastními řešeními, která by mohla sloužit jako příklad účinné migrační politiky. Podíváme se na situaci v Dánsku a Maďarsku.

Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren
Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren

Podle zprávy časopisu Cicero nové vládní dokumenty ukazují, že zelení odpůrci jaderné energie na německých ministerstvech překrucovali doporučení odborníků ve prospěch odstavení jaderných elektráren.

Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány
Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány

„Ministerstvo zdravotnictví varuje před transplantačním turismem do Číny, kromě zdravotního rizika můžete dostat orgán násilně odebraný vězni,“ uvádí na svém X účtu náměstek ministra zdravotnictví.

Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte
Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte

Vliv ESG proniká už i do sféry hypoték pro fyzické osoby.

Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv
Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv

Když dnes dostal Biden otázku, zda bude s Trumpem debatovat, odpověděl: "Budu, někde. Nevím, kdy, ale rád s ním budu debatovat."