Pátý měsíc je obvykle vnímán jako „máj, lásky čas“. Češi jsou jedním z mála národů, jenž má svá vlastní pojmenování pro měsíce v roce, kdežto většina následuje zažité původní latinské názvy.
Konkrétně máj na květen přejmenoval spisovatel Josef Jungmann, který v roce 1805 překládal knihu z francouzského jazyka, a tehdy měsíc nazval květnem.
Název se ujal, protože v máji „všechno, všechno kvetlo, ale pravšechno“, jak popisoval Josef Karafiát ve své pohádce o broučcích.
V lidové slovesnosti přetrvává název máj, jak se můžeme přesvědčit podle veršů a přísloví:
„Až přijde máj, vyžene kozy v háj.“
„Májová vlažička – naroste travička, májový deštíček – poroste chlebíček.“
Ano, podle pranostiky už není „březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem“, ale máj už skýtá opravdovou jarní proměnu, tráva roste – a tak můžeme pást domácí zvířectvo v háječku.
Jak se v Čechách říkávalo: „Šel Janeček na kopeček, hnal před sebou pět oveček a šestého berana se zlatýma rohama.“
Na Chodsku se zpívalo:
„Žene ovčák k háji, hraje si na varhany, hraje na varhany.
Ovčičky za ním dú, cimbaličky štimujú, cimbálky štimujú.“
Na pastvě dříve bývali pasáčci a pasačky celý den, a tak hráli různé hry, při kterých se zpívalo, například měli hru „na mostek“, hru „na Hélu“ – Héla Héla, paní naše… Nebo hru „na královnu“: dvě řady děvčat se postavily proti sobě, chytly se za ruce a střídavě kráčejí řada proti řadě a po úklonu se vracejí na místo. Střídavě zpívají obě řady tak, že následující sloka navazuje na předešlou bez oddechu: „Poslala nás královna, hoja, džunda, hoja!“
Na jaře se hrávaly i jiné hry, jako třeba hra na zlatou bránu nebo na paní Růžovou.
Děti někdy chytily slunéčko sedmitečné, které nazývaly různými jmény, jako například beruška, verunka, majdalenka, panbožkova kravička apod. – a ptávaly se broučka:
„Sluníčko, sluníčko, kam poletíš?
Do nebíčka nebo do peklíčka?“
První máj, májky a letnice
Po svatém Jiří (24. dubna) se otevírá a zahřívá země, nastává opravdový rozkvět přírody. Na 1. května se oslavují dva svátky současně, svátek práce i svátek všech zamilovaných. K. H. Mácha nám to připomíná svou proslulou básní Máj: „Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas, hrdliččin zval ku lásce hlas….“
Milenci chodívají v Praze na Petřín položit květinu k pomníku K. H. Máchy, romantického básníka, nebo se všichni zamilovaní mají alespoň políbit pod rozkvetlou třešní.
Mládež na vsi podle zvyklostí stavěla májky, což byly vysoké stromy, měly být zelené a koruna ozdobená pentlemi, většinou symbolicky červenými. Někdy májku slavnostně pokáceli, někde jim stála celé léto. K žertíkům patřilo pokácet cizí májku a uloupit z ní pentli, což byla pro vesnici jakoby prestižní záležitost.
K obyčejům náleželo také otevírání studánek a obcházení královniček. K letnicovým svátkům se vázaly dívčí průvody, které pocházejí ještě z dob pohanských, kdy se na rozhraní jara a léta oslavovala dívčí něžnost a krása a současně dívky při obřadních tancích nosily zelené ratolesti jako symbol plodnosti a darů přírody.
K letnicím patřil také nejhonosnější zvyk, jízda králů. Je zapsaný dokonce na seznam Mistrovských děl ústního a nehmotného dědictví lidstva UNESCO. Podnes se dochoval na Slovácku a na Hané.
Kteří svatí provázejí rozkvetlým a barvami hýřícím květnem
Hned 1. máje se podle církve slaví vzor Josefa Dělníka, se kterým nějaký čas spolupracoval sám Ježíš, a tak společně posvětili „dělnou práci denní i řemeslnou“.
3. května následuje svátek Filipa a Jakuba. Jak uvádí stránky catholica.cz, „po seslání Ducha svatého Filip kázal v Malé Asii a život skončil ukamenováním na kříži v Hieropoli“.
Jakub mladší, syn Kleofášův, byl příbuzným Ježíše, životem i ve svém listě učil, že „víra bez skutků je mrtvá“. Oba svatí mučedníci společně jsou patrony kloboučníků, kramářů, koželuhů a cukrářů.
4. květen má svátek Florián, jenž podle catholica.cz pocházel z Norika (dnešní Rakousko) a původně byl důstojníkem římské armády. Když chtěl osvobodit uvězněné křesťany, sám skončil u soudu, kde neohroženě prohlásil: „Sloužíce u vojska klaněl jsem se Bohu skrytě. Poslechnu ve věcech vojenských, ale jako křesťan se nedám nikým přinutit, abych zapřel Krista a klaněl se mrtvým modlám.“
Svatý Florián, patron hasičů. (Adam Brenner, volné dílo)
Svatý Florián se stal patronem především hasičů, dále i hrnčířů, kovářů, kominíků, sládků, bednářů zedníků, horníků.
Na 8. den května připadá svátek jednoho z tzv. „zmrzlých mužů“, svatého Bonifáce IV., který byl synem lékaře Jana z Valerie v Abruzzách a vychován byl v římském benediktinském klášteře. Byl zvolen papežem a na Petrův stolec nastoupil 15. 9. 608. Jako papež žil velmi skromně a v dobročinnosti. V době jeho působení probíhal čas mnoha utrpení.
Pankrác a Servác podle pranostik napovídají, že na jejich svátky se ochladí a mohou přijít i ranní mrazíky.
30. května je vzpomenuta svatá Zdislava, patronka rodin a českého národa. Zdislava byla šlechtického původu, avšak žila prostě a „prokazovala dobrodiní chudým i nemocným“. Sama byla matkou čtyř dětí. Podle catholica.cz svým životem ukázala, že „život navenek všední lze prožívat ve sjednocení s Kristem nevšedně hluboce, radostně a krásně“.
Co uslyšíme v jarním zpěvu
Kromě pasení domácích zvířat lidé také chodili do jarního lesa pracovat nebo sbírat klestí na otop.
A tam si všímali, jak ptáci zpívají, a měli na jejich prozpěvování různé říkačky:
„Vrtej kolo, vrtej kolo, pojedeme pro volovo,
z rokle ven!“ volá drozd.
Holub doupňák volá: „Můj buk, můj buk!“
Kos volá: „Pepíku, Pepíku, copak dělá babka?
Sedí na pekelci, strouhá sobě jabka.“
Z Plzeňska je asi nejznámější melodická písnička o kukačce:
„Žežuličko, kde jsi byla, žes tak dlouho nekukala? Kuku! Kuku! Kuku!
Seděla jsem na jedličce, volala jsem na myslivce: Kuku! Kuku! Kuku!“
Na Moravě se zpívalo:
„Vdávalo se motovidlo, bralo sobě staré bidlo.
Všecko ptactvo si pozvalo, jen na sovu zapomnělo…“ atd.
Podle Moraváků, když vlaštovička sedí na drátě, švitoří:
„Drli, drli, už jsem to peříčko zdrhli,
půjdeme si na kopeček hrááát!“
Ve Slezsku měli pranostiku:
„Když ráno žáby zvučně skřehotají,
rychlý déšť, přívaly znamenají.“
A tak místní věděli, že ten den to bez pláštěnky nepůjde…
Když byl deštivý den, na Podblanicku vznikla písnička:
„Pršelo, bylo tma, žežulička zmokla, nemohla doletět k milému pod okna…“
Současně hospodáři věděli, že „v máji nemá pastýřovi oschnout hůl“. Déšť byl vítán jako zdroj vláhy a dobré úrody.
V máji se chodívalo na náboženské poutě, poutníci někdy putovali i několik dní a cestou zpívali:
„Už jdou děvčátka z Lomečku, už jdou děvčata z Lomce:
mají červený čepení, mají zelený věnce.“ (z Táborska)
Růže zdobí květnovou zahrádku. (Z. Danková / ET ČR)
Koncem května máme již po májkách, po poutích, jarmarcích a pasteveckých hrách. Přijde červen, měsíc, který uvede léto se spoustou lučních květů a lidé se připravují na senoseče.