ČTK

14. 2. 2024

Aktualizace článku v 15:30.

Vláda dnes schválila zvýšení mýtného zhruba o 15 procent od 1. března i s chybou, kterou ve výpočtu udělali úředníci ministerstva dopravy. Opravené sazby začnou platit od 25. března, lišit se budou o haléře, uvedl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pro většinu nákladních vozidel podle něj bude mýtné i po 25. březnu stejné jako od začátku měsíce, dopad chyby na rozpočet také očekává minimální. Dopravci kvůli změnám očekávají bezprostřední zdražení dopravy.

„Více než 80 procent vozidel bude mít stejnou výši mýta od 1. března jako od 25. března,“ řekl Kupka novinářům před jednáním kabinetu. Změna se bude týkat zejména starších nákladních vozidel s menším počtem náprav, záležet bude také na jejich hmotnosti.

Vláda dnes schvalovala sazby platné od 1. března i od 25. března, aby pravidla byla předem jasná a dopravci se na ně mohli připravit, uvedl Kupka. Upravit sazby rovnou od 1. března na správné hodnoty nebylo možné, protože je nešlo v tak krátkém čase zapracovat do systému výběru mýta, řekl.

Sdružení tuzemských silničních dopravců Česmad Bohemia zatím ke změnám uvedlo, že budou znamenat bezprostřední zdražení dopravy. Obsáhleji se pak k novince vyjádří zřejmě odpoledne.

Změna mýtného vychází z evropské směrnice, která zavádí v dopravě poplatek za emise oxidu uhličitého. V meziresortním připomínkovém řízení úředníci zjistili, že některé hodnoty nastaveného mýtného neodpovídají směrnici. Kupka pak úředníkům odpovědným za chybu uložil finanční trest a vedoucího příslušného útvaru zbavil funkce. Ministerstvo následně tabulku mýtných tříd upravilo, v nové podobě bude platná od 25. března, na kdy je stanovena účinnost evropské směrnice.

Změna sazeb mýtného podle Kupky nepřinese dopravcům žádné významné administrativní problémy. Dopad na výběr mýtného bude podle něj minimální.

Přečtěte si také

Opouštíme kvalitní technologie, a přitom přicházíme o investice do nových, říká manažer Škodovky
Opouštíme kvalitní technologie, a přitom přicházíme o investice do nových, říká manažer Škodovky

Hlavní důvod, proč u nás Volkswagen nepostaví gigatovárnu na baterie, je násobně dražší elektřina ve srovnání se Severní Amerikou. Na úterní senátní konferenci „Green Deal s rozumem“ to uvedl ředitel vnějších vztahů Škoda Auto...

Účinnost vakcíny proti covidu-19 byla ve studiích nadhodnocena v důsledku efektu HVE, říkají experti
Účinnost vakcíny proti covidu-19 byla ve studiích nadhodnocena v důsledku efektu HVE, říkají experti

Na mezinárodním zdravotním portálu vyšla českým expertům studie, v níž docházejí k závěru, že účinnost vakcíny proti covidu-19 je v observačních studiích „nadhodnocena“ v důsledku tzv. efektu zdravého očkovaného.

Vlna žalob na předsedkyni Evropské komise von der Leyenovou
Vlna žalob na předsedkyni Evropské komise von der Leyenovou

Jde o miliardový obchod s vakcínami, který byl uzavřen prostřednictvím textové zprávy se šéfem společnosti Pfizer Albertem Bourlou. Mluvčí von der Leyenové jsou zdrženliví.

Brusel se pokusil zrušit sjezd evropských konzervativců. Způsobilo to politický skandál
Brusel se pokusil zrušit sjezd evropských konzervativců. Způsobilo to politický skandál

Konference Národní konzervatismus, která probíhá 16. a 17. dubna v Bruselu, přežila tři pokusy o zrušení. Na poslední místo přijela policie, aby akci uzavřela. Organizátorů se zastal belgický i britský premiér...

Vrcholoví manažeři jsou v Česku nedostatkovým zbožím, říkají headhunterské agentury
Vrcholoví manažeři jsou v Česku nedostatkovým zbožím, říkají headhunterské agentury

Česko patří za posledních několik let mezi země s nízkou nezaměstnaností. Najít vhodného kandidáta pro obsazení manažerské pozice trvá podle personálních agentur někdy i měsíce. Překážkou je nízká kvalifikace i neochota nést zodpovědnost za chod firmy.