Automobilka Ford utrpěla ve své divizi elektrických vozidel (EV) ztráty přes 4 miliardy dolarů. Omezuje proto investice do elektromobilů, redukuje výrobu a přehodnocuje své cíle.
Přestože Model e, elektrodivize společnosti, zaznamenal v loňském roce 12-procentní nárůst příjmů, podle zprávy automobilky zveřejněné 6. února zaznamenalo toto oddělení čistou ztrátu 4,7 miliardy dolarů.
Model e byl jedinou ze tří divizí Fordu, která zaznamenala čistou ztrátu. Dvě další divize zaměřené na plynová a hybridní vozidla, jakož i komerční zákazníky zaznamenaly čistý zisk přesahující 14,68 miliardy USD. Uprostřed ztrát v elektromobilitě se Ford rozhodl omezit investice v tomto sektoru.
„Odložili jsme naši druhou JV [joint venture] továrnu na baterie, zredukovali jsme velikost naší nové továrny na výrobu LFP [fosforečnanu lithnoželezitého] v Michiganu a nepůjdeme do JV továrny na baterie v Turecku,“ uvedl finanční ředitel Fordu John Lawler během brífinku o ziscích.
Lawler připustil, že největším problémem, kterému čelí elektrické vozidlo Ford první generace, je to, že „spadly výnosy“. Podle něj elektromobily nejsou „optimalizovány z hlediska nákladů“.
Za každý Ford Lightning EV, který společnost prodá, „můžeme prodat 12 vozidel ICE (se spalovacím motorem, pozn. red.),“ zdůraznil šéf financí u Fordu a dodal: „Víme, že tento byznys s elektrickými vozidly musí stát sám o sobě a být ziskový, protože víme, že konkurence tam je,“ řekl.
Na otázku, zda se společnost stále drží svého cíle osmiprocentního podílu EV na celkové výrobě do roku 2026, Lawler prognózu zamítl. „Myslím, že je jasné, vzhledem k dynamice na trhu a způsobu, jakým se horní křivka výrazně snížila od doby, kdy jsme to zveřejnili, že těch osm procent není v časovém období do 2026 na pořadu… Nemyslím si, že by někdo věřil, že se můžeme do roku ‘26 přehoupnout odsud do osmi procent,“ konstatoval.
Problémový trh s elektromobily
Prohlášení Lawlera přichází v době, kdy Ford nedávno oznámil, že přesune zhruba 700 svých zaměstnanců z montážní linky F-150 Lightning EV v Michiganu do jiného závodu, aby uspokojil poptávku po populárních modelech Bronco a Bronco Raptor a zcela nových Ranger a Ranger. Raptor. Všechny tyto modely jsou naftové.
Ford v listopadu 2023 oznámil, že snižuje investice do elektromobilů o 12 miliard dolarů. General Motors a Honda již oznámily, že ruší plán v hodnotě 5 miliard dolarů na společný vývoj elektromobilů, přičemž GM zpomaluje strategii elektrifikace společnosti.
Průzkum společnosti Gallup v loňském roce ukázal, že většina Američanů se nechystá EV kupovat. Mezi respondenty průzkumu pouze 12 procent uvedlo, že „vážně zvažují“ koupi elektromobilu, zatímco 43 procent uvedlo, že takový nákup v budoucnu „možná zváží“. 41 procent uvedlo, že si elektromobil nekoupí.
Myšlenka, že elektromobily pomáhají řešit problém změny klimatu, „není Američany všeobecně přijímána“, poznamenal Gallup. „Zatímco asi čtyři z 10 dospělých v USA si myslí, že používání EV pomáhá řešit změnu klimatu „ve velké míře“ (12 %) nebo „ucházející míře“ (27 %), zhruba šest z 10 věří, že to pomáhá „jen málo“ (35 % ) nebo „vůbec“ (26 %).“
Článek byl původně vydán americkou redakcí Epoch Times. Text byl českou redakcí editován a zkrácen.