Europoslanci dnes podpořili zavedení digitálních řidičských průkazů v celé Evropské unii. Nová směrnice má také stanovit platnost oprávnění na 15 let pro osobní auta a motocykly a na pět let pro nákladní auta a autobusy. Poslanci chtějí rovněž zavést řízení pod dohledem již od 17 let, pro začínající řidiče na druhé straně počítají s přísnějšími tresty za nebezpečnou jízdu a nulovou tolerancí alkoholu a návykových látek. Konečnou podobu pravidel by po vyjednávání se zástupci členských států měl schválit až nový parlament zvolený v červnu.
Evropská komise navrhla zavedení digitálního řidičského průkazu, který by byl platný v celé EU, loni v březnu. Digitalizace by podle unijní exekutivy měla usnadnit mimo jiné například blokaci řidičského průkazu při spáchání závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. To v současnosti není ve všech zemích EU možné.
Digitální řidičský průkaz by mělo být jednodušší předložit u dopravní kontroly, ale také ho obnovit či vyměnit, protože všechno bude on-line. V Česku se již řidiči mohou od letošního roku prokazovat řidičákem v mobilu v aplikaci nazvané e-Dokladovka. Ta by měla být v budoucnu kompatibilní s evropským dokladem.
Nová pravidla dnes podpořilo 339 europslanců, proti hlasovalo 240. Kromě digitalizace dostala zelenou i nová doba platnosti průkazů. Ta by se měla sjednotit na 15 let u osobních aut a motocyklů. V současnosti je to v Česku a některých dalších unijních zemích pouze deset let.
Europoslanci chtějí také dát možnost řídit pod dohledem mladým lidem od 17 let. Všichni noví řidiči budou podle návrhu schváleného EP po dobu dvou let podléhat přísnějším pravidlům například z hlediska alkoholu. Zatímco v Česku je tolerance nulová pro všechny, řada zemí určitou hladinu v krvi povoluje, což má být pro začátečníky přísnější.
Vzhledem k nedostatku profesionálních řidičů chtějí europoslanci umožnit lidem již od 18 let řídit nákladní auto či minibus s kapacitou až 16 cestujících. Naproti tomu nesouhlasili s návrhem komise, aby se zkrátila doba platnosti řidičských průkazů u seniorů, což by je podle zákonodárců diskriminovalo a mohlo omezit možnosti jejich pohybu.