Rozpočet školství by mohl být v letošním roce podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) o 11 miliard korun vyšší než loni. Nyní je v porovnání s loňským rokem vyšší o osm miliard korun, další peníze se bude snažit Bek vyjednat. Navýšení o další tři miliardy je podle něj pravděpodobné, řekl to dnes na setkání k auditu vzdělávacího systému neziskové organizace EDUin. O možném navýšení rozpočtu informoval ministr již dříve. V rozpočtu regionálního školství chybí na zaplacení 2000 nepedagogů zhruba 800 milionů korun.
„Přes tu vzrušenou debatu v loňském roce, v letošním roce ve školství žádný škrt není. Ten rozpočet roste v tuhle chvílí o osm miliard, ale zřejmě poroste o 11 miliard, s velkou pravděpodobností. To znamená, dostaneme se na čísla, která ministerstvo školství prosazovalo od počátku rozpočtové debaty od května minulého roku, což nám umožní snad projít tímto letošním rokem bez větších kolizí a zároveň to otevře cestu k některým strukturálním změnám,“ řekl Bek.
Podle schváleného rozpočtu na letošní rok mělo ministerstvo školství pracovat s výdaji 269 miliard korun, v porovnání s loňským rokem o 3,9 miliardy více. Na konci ledna vláda podle Beka rozhodla o posílení rozpočtu školství o další čtyři miliardy.
Podle ministra je potřeba znovu promyslet strategii, která by propojila cíle vzdělávací politiky se systémem financování českého školství. Je podle něj potřeba lépe provázat vzdělávací cíle s mechanismem financování regionálního školství. Podle programového ředitele EDUinu Miroslava Hřebeckého je jedním z hlavních problémů vládní Strategie vzdělávací politiky 2030+ to, že neupřesňuje navázání na financování ze státního rozpočtu.
Stát podle Beka nastavil systém, ve kterém školy neřídí, jen financuje. „Přistoupili jsme na model, kde na jedné straně je kasička ministerstva školství a na druhé straně je ta fragmentovaná struktura škol. To je stav, který úplně neusnadňuje nějaké tempo změn, které by vnášely do toho systému inovace,“ řekl. Model financování podle něj vede ke zvyšování počtu malých škol, což označil za rozpor se Strategií 2030+. Podle Beka je potřeba systém přenastavit, aby podporoval realizaci vzdělávacích cílů.
Prvním krokem ke změně by podle ministra mohla být novela školského zákona, jejíž návrh dalo ministerstvo školství v pátek do připomínkového řízení. Úprava by měla umožnit regulovat v případě potřeby maximální počet hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu v dané škole. Novela by podle Beka měla umožnit regulovat plošný růst úvazků ve školách. Návrh novely rovněž počítá s možností upravit financování úvazků učitelů, školních psychologů či speciálních pedagogů v konkrétních školách či poradnách podle toho, jaké je socioekonomické zázemí dětí, jež se v dané škole učí, či kolik má škola žáků cizinců. Novela má také nastavit systémová a jednotná pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic v základních školách, jako jsou školní psychologové či speciální pedagogové.