Ondřej Horecký

13. 4. 2024

Nová evropská legislativa si v rámci „boje s emisemi“ hodlá tentokrát posvítit na nákladní vozy a autobusy. Evropský parlament ve středu schválil předběžný návrh zákona, který drasticky sníží počet nových těžkých vozidel jezdících na naftu.

Zákon stanoví, že se do roku 2040 musí snížit průměrné emise nových nákladních vozidel o 90 % oproti roku 2019. Snižování má být postupné podle následujícího plánu:

  • o 45 % do roku 2030
  • o 65 % od roku 2035
  • o 90 % od roku 2040

Co to znamená v praxi? Brusel donutí firmy a podnikatele, aby kupovali kamiony a jiná nákladní vozidla jako popelářské vozy, sklápěče, domíchávače betonu atd. s elektrickým pohonem nebo pohonem na vodík, zatímco naftová těžkotonážní vozidla budou dramaticky redukována. Cíl z dílny greendealových tvůrců je velmi ambiciózní, vždyť ještě vloni tvořily dieselové vozy 96 % všech prodejů nových nákladních vozidel.

Městské autobusy mají pravidla ještě přísnější. Od roku 2035 už se nesmí prodávat žádná nová vozidla s naftovým pohonem.

Těžkotonážní vozidla vypouštějí podle EU 25 % skleníkových plynů v silniční dopravě. Na celkových emisích skleníkových plynů se pak podílejí šesti procenty. „Přechod na nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi je nejen klíčový pro splnění našich klimatických cílů, ale také zásadní hnací silou pro čistší vzduch v našich městech,“ uvedl v prohlášení podle Euractivu hlavní parlamentní vyjednavač legislativy Bas Eickhout (Zelení/EFA).

Pro zákon v prvním čtení hlasovalo 341 europoslanců, 268 hlasů bylo proti a 14 zákonodárců se zdrželo hlasování. Podporu našel především mezi Zelenými a levicovými uskupeními, zatímco většina frakcí napravo od středu hlasovali proti novým pravidlům.

Daň na naftu a benzín

Na nátlak německého ministra dopravy Volkera Wissinga byla do právního textu zapracována také možnost prodeje nových nákladních vozidel po roce 2040, pokud budou jezdit na biopaliva a syntetická paliva, která jsou klimaticky neutrální.

Výrobci nákladních vozidel údajně stanovení pevných emisních cílů podporují, píše Euractiv. Martin Lundstedt, generální ředitel Volvo Group, označil minulý týden nová pravidla za „obtížná, leč proveditelná“.

V rozhovoru zmínil, že výrobci jsou připraveni vozidla s nulovými emisemi vyrábět, ale bez „pobídek“ pro firmy a potřebné infrastruktury to nepůjde. Podnikatelé přirozeně nebudou mít zájem, tak jako se lidé nehrnou do koupi osobních elektromobilů.

EU již chystá zákon, který zavazuje členské státy k vybudování dobíjecích stanic pro nákladní vozidla každých 60 kilometrů a čerpacích stanic na vodík každých 200 kilometrů na všech velkých silnicích v EU do roku 2030.

Kromě toho komisaři chystají uvalení tzv. „uhlíkové daně“ na benzín, naftu a všechna další fosilní paliva. Tak jako v současnosti velcí znečišťovatelé jako elektrárny a některé továrny platí tzv. emisní povolenky za určité množství vypouštěného CO2, i dodavatelé fosilních paliv budou muset podle plánů Bruselu platit od roku 2027 tento desátek, který přirozeně přenesou na své zákazníky. To znamená, že majitelé vozidel se spalovacími motory zaplatí u pump víc. A teprve to bude hlavní motivací pro podniky i občany přejít na elektromobily a další „zelené“ způsoby pohonu.

Související články

Přečtěte si také

„Když se volené elity v Bruselu dopouštějí cenzury, je to problém.“ Kandidáti do europarlamentu hodnotili nové unijní zákony DSA a EMFA
„Když se volené elity v Bruselu dopouštějí cenzury, je to problém.“ Kandidáti do europarlamentu hodnotili nové unijní zákony DSA a EMFA

„Úplný kreténismus“, „kdo hlídá vaše hlídače?“, „všimněte si, že ty zákony se vždy hezky jmenují“ – účastníci konference pořádané Společností na obranu svobody projevu hodnotili nové unijní zákony a prezentovali své postoje ke svobodě slova.

Premiér Fiala hájil korespondenční volbu z ciziny, odmítl výtky o účelovosti
Premiér Fiala hájil korespondenční volbu z ciziny, odmítl výtky o účelovosti

Premiér Petr Fiala (ODS) hájil ve Sněmovně zavedení možnosti korespondenční volby pro Čechy žijící v cizině.

Europarlamentní frakce Identita a demokracie vyloučila Alternativu pro Německo
Europarlamentní frakce Identita a demokracie vyloučila Alternativu pro Německo

Europarlamentní frakce Identita a demokracie (ID) dnes s okamžitou platností vyloučila Alternativu pro Německo (AfD) ze svých řad

Jsme znechucení, říká o zastavení stavby D49 starosta Holešova
Jsme znechucení, říká o zastavení stavby D49 starosta Holešova

Její stavba se táhne už dlouhých 15 let, ovšem k velké nelibosti místních se letošní otevření dálnice D49 může opět odložit. Ekologičtí aktivisté totiž uspěli se svou stížností u soudu...

Pro splnění dekarbonizačních plánů musí Evropa  zdvojnásobit investice do elektrických sítí, uvádí studie
Pro splnění dekarbonizačních plánů musí Evropa zdvojnásobit investice do elektrických sítí, uvádí studie

Evropské elektrické sítě je třeba urychleně modernizovat a navýšit investice, jinak Evropě hrozí, že nedosáhne svých klimatických cílů, upozorňují...