Nová evropská legislativa si v rámci „boje s emisemi“ hodlá tentokrát posvítit na nákladní vozy a autobusy. Evropský parlament ve středu schválil předběžný návrh zákona, který drasticky sníží počet nových těžkých vozidel jezdících na naftu.
Zákon stanoví, že se do roku 2040 musí snížit průměrné emise nových nákladních vozidel o 90 % oproti roku 2019. Snižování má být postupné podle následujícího plánu:
- o 45 % do roku 2030
- o 65 % od roku 2035
- o 90 % od roku 2040
Co to znamená v praxi? Brusel donutí firmy a podnikatele, aby kupovali kamiony a jiná nákladní vozidla jako popelářské vozy, sklápěče, domíchávače betonu atd. s elektrickým pohonem nebo pohonem na vodík, zatímco naftová těžkotonážní vozidla budou dramaticky redukována. Cíl z dílny greendealových tvůrců je velmi ambiciózní, vždyť ještě vloni tvořily dieselové vozy 96 % všech prodejů nových nákladních vozidel.
Městské autobusy mají pravidla ještě přísnější. Od roku 2035 už se nesmí prodávat žádná nová vozidla s naftovým pohonem.
Těžkotonážní vozidla vypouštějí podle EU 25 % skleníkových plynů v silniční dopravě. Na celkových emisích skleníkových plynů se pak podílejí šesti procenty. „Přechod na nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi je nejen klíčový pro splnění našich klimatických cílů, ale také zásadní hnací silou pro čistší vzduch v našich městech,“ uvedl v prohlášení podle Euractivu hlavní parlamentní vyjednavač legislativy Bas Eickhout (Zelení/EFA).
Pro zákon v prvním čtení hlasovalo 341 europoslanců, 268 hlasů bylo proti a 14 zákonodárců se zdrželo hlasování. Podporu našel především mezi Zelenými a levicovými uskupeními, zatímco většina frakcí napravo od středu hlasovali proti novým pravidlům.
Daň na naftu a benzín
Na nátlak německého ministra dopravy Volkera Wissinga byla do právního textu zapracována také možnost prodeje nových nákladních vozidel po roce 2040, pokud budou jezdit na biopaliva a syntetická paliva, která jsou klimaticky neutrální.
Výrobci nákladních vozidel údajně stanovení pevných emisních cílů podporují, píše Euractiv. Martin Lundstedt, generální ředitel Volvo Group, označil minulý týden nová pravidla za „obtížná, leč proveditelná“.
V rozhovoru zmínil, že výrobci jsou připraveni vozidla s nulovými emisemi vyrábět, ale bez „pobídek“ pro firmy a potřebné infrastruktury to nepůjde. Podnikatelé přirozeně nebudou mít zájem, tak jako se lidé nehrnou do koupi osobních elektromobilů.
EU již chystá zákon, který zavazuje členské státy k vybudování dobíjecích stanic pro nákladní vozidla každých 60 kilometrů a čerpacích stanic na vodík každých 200 kilometrů na všech velkých silnicích v EU do roku 2030.
Kromě toho komisaři chystají uvalení tzv. „uhlíkové daně“ na benzín, naftu a všechna další fosilní paliva. Tak jako v současnosti velcí znečišťovatelé jako elektrárny a některé továrny platí tzv. emisní povolenky za určité množství vypouštěného CO2, i dodavatelé fosilních paliv budou muset podle plánů Bruselu platit od roku 2027 tento desátek, který přirozeně přenesou na své zákazníky. To znamená, že majitelé vozidel se spalovacími motory zaplatí u pump víc. A teprve to bude hlavní motivací pro podniky i občany přejít na elektromobily a další „zelené“ způsoby pohonu.