Na základě rozhodnutí poslanců EU se brzy chystají četné změny pro osobní a nákladní automobily a obytné vozy. Očekávají se nové hmotnostní limity, nové horní limity pro opotřebení brzd a pneumatik a požadavky na životnost baterií.
V polovině března přijal Evropský parlament v rámci emisní normy Euro 7 nové předpisy týkající se životnosti a opotřebení pneumatik a brzd.
Takzvané požadavky na trvanlivost – tedy dodržování emisních limitů, údajů o spotřebě paliva a podobně – musí výrobci vozidel prokázat po dobu životnosti 160 000 kilometrů nebo osmi let. Kromě toho byla definována prodloužená životnost až na 200 000 kilometrů nebo 10 let.
Nové usnesení také poprvé definuje požadavky na životnost trakčních baterií pro elektromobily a plug-in hybridy. Jejich kapacita nesmí po pěti letech nebo 100 000 kilometrech klesnout pod 80 % původní hodnoty a po osmi letech nebo 160 000 kilometrech nesmí klesnout pod 72 %.
Horní hranice opotřebení pneumatik a brzd
Současně norma Euro 7 nově omezuje také částice nesouvisející s výfukovými plyny, které vznikají při opotřebení pneumatik a brzd. Zkušební metody, které se k tomu použijí, jsou převzaty z rámcových podmínek OSN. Mezní hodnoty zatím nebyly stanoveny.
Jisté je, že do roku 2035 se bude z hlediska opotřebení brzd rozlišovat mezi čistě elektrickými vozidly a ostatními typy pohonu. Od roku 2028 budou muset pneumatiky různých tříd vozidel splňovat různé požadavky na opotřebení, které budou zaváděny postupně.
Nové hmotnostní limity pro osobní automobily a obytné vozy
Změny se týkají také hmotnostních limitů pro osobní automobily. Limit pro kategorii B se zvyšuje z 3,5 tuny na 4,25 tuny pro vozidla s hybridním nebo alternativním pohonem. To se však bude týkat pouze řidičů, kteří jsou držiteli řidičského oprávnění skupiny B déle než dva roky.
Pro obytné automobily má být v budoucnu hmotnostní limit zvýšen na 4,25 tuny, a to bez ohledu na typ pohonu. Stejně jako dříve u osobních automobilů musí být majitel držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu dvou let. V této souvislosti má být skupina vozidel C1 zvýšena na 8,25 tuny, pokud má držitel 3 roky řidičské praxe.
Vzhledem k celoevropskému nedostatku profesionálních řidičů rozhodli poslanci Evropského parlamentu také o zavedení řidičského oprávnění skupin C a C1 pro nákladní vozidla s doprovodem od 17 let.
Parlament EU se však nedokázal dohodnout na závazných celoevropských pravidlech pro testování způsobilosti k řízení starších účastníků silničního provozu. Členské státy mají stále možnost vydávat vlastní pokyny.
Palubní monitorovací systémy a geofencing
Evropský parlament se tímto nařízením vyslovil také pro palubní monitorovací systémy (OBM systémy) a palubní zařízení pro sledování spotřeby paliva, emisí výfukových plynů a/nebo spotřeby energie (OBFCM zařízení). Tato zařízení mají využívat údaje generované vozidlem ke sledování dodržování předpisů EU pro vozidla s pohonem na palivo a elektromobily.
„Je vhodné předepsat instalaci takového systému a definovat technické požadavky, které musí splňovat,“ uvádí se v legislativním textu.
Poslanci chtějí zpočátku nechat na výrobcích, aby vozidla vybavili geofencingem. Geofencing znamená automatické spuštění akce při překročení virtuální hranice.
Jedním z příkladů použití geofencingu v současném nařízení je, že může zabránit provozu hybridního vozidla se spalovacím motorem (tj. přepnutí na bezemisní provoz), pokud se pohybuje v určité zeměpisné oblasti.
Automatické zastavování vozidel
V budoucnu budou vozidla se spalovacími motory a technologií geofencing označována jako „Euro 7G“. Výrobci budou muset instalovat systém varování řidiče. Ten bude řidiče informovat o téměř vybitých bateriích a zastaví vozidlo, pokud nebude dobito do pěti kilometrů od upozornění v režimu nulových emisí v oblasti geofencingu.
Z toho je zřejmé, že by v budoucnu mohly existovat oblasti, kde nebude povolen provoz spalovacích motorů.
Zelená dohoda (Green Deal) a Agenda 2030
Očekává se, že směrnice, o nichž rozhodli poslanci Evropského parlamentu, se po schválení Radou ministrů stanou právně závaznými.
Podle ADAC se očekává, že nová norma Euro 7 bude zavedena na konci roku 2026.
Výchozím bodem pro nová usnesení je evropská zelená dohoda (Green Deal), jak ji představila Evropská komise ve svém sdělení z 11. prosince 2019. V něm je stanovena strategie EU stát se nejpozději do roku 2050 „prvním klimaticky neutrálním kontinentem“.
EU se rovněž zavázala k provádění Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj, která byla přijata Valným shromážděním OSN v září 2015 a zaměřuje se na 17 cílů.
Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.