26. 3. 2024

První údaje o vývoji prodeje e-aut v Německu po zrušení příspěvku na nákup ukazují, že tzv. obrat v dopravě nebyl pro trh plánován. Spalovací motor zůstává pro kupující automobilů první volbou, zatímco plány EU na jejich zákaz se setkávají s kroucením hlavou. Analýza.

ADAC ve svém aktuálním přehledu počtu registrací nových automobilů Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (KBA) označuje elektromobily za „problémové dítě“. S celkovým počtem 217 388 nově registrovaných vozidel v únoru 2024 dochází k mírnému nárůstu trhu s vozidly jako celku. S nárůstem o více než 11 000 vozidel ve srovnání se stejným měsícem minulého roku dochází k mírnému oživení oproti smíšenému prodeji v předchozím roce.

Ukončení výkupní prémie dále urychlilo pokles počtu e-automobilů

V porovnání s lednem se jednalo o nárůst o necelé 4 000 vozidel. Předtím došlo k drastickému poklesu z 241 883 v prosinci 2023 na 213 553 v následujícím měsíci. Po ukončení příspěvku na nákup 17. prosince se e-auta podílela na nových registracích jen malou částí.

V únoru bylo nově zaregistrováno pouze 27 500 elektromobilů, což je o 15 procentních bodů méně než ve stejném měsíci loňského roku. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech se mezi prosincem a lednem rovněž prudce snížil z 22,6 na 12,6 %. Podle KBA činil podíl elektromobilů na celkovém počtu vozidel na začátku roku necelá tři procenta.

V únoru činil podíl vozidel s čistě bateriovým pohonem na celkovém trhu 12,6 %. To řadí e-auta daleko za benzinové vozy s 35,5 % a hybridní modely s 25,2 %. Dieselové modely však navzdory vysokým daním e-automobily také překonávají. Ty tvoří 19,2 % trhu – a se 42 000 novými registracemi zaznamenaly dokonce největší nárůst o 9,7 bodu. Plug-in hybridy s podílem 6,7 % zůstávají výklenkovým produktem.

Stále častěji jde o ztrátový byznys

Zdá se, že každodenní realita trhu se stále více vzdaluje cíli německé vlády, kterým je 15 milionů registrovaných elektromobilů v Německu do roku 2030. Jasné hodnocení nálady ukazuje i zpráva listu Berliner Zeitung, který provedl průzkum mezi berlínskými prodejci automobilů.

Prodejce z Marzahn-Hellersdorfu hovoří o nízké poptávce a dlouhých prostojích elektromobilů. Jedinou výjimkou jsou modely Tesla, které oslovují především malou, bohatou cílovou skupinu. Stejně jako v minulosti nehraje elektromobil jako celek „žádnou roli“.

Jiný prodejce ve východní části Berlína popisuje, že na internetových tržištích s e-modely BMW a Mercedesu prodělal. Nedostatečná poptávka ho přesvědčila, aby se přestal ve svém prodeji výrazně zaměřovat na e-auta:

„Nemůžete se jich zbavit, je to taková ztráta.“

Berlín by byl vlastně klasickou oblastí naděje pro e-auta, ale nálada je stále mizerná

Hodnocení z Berlína se zdají být obzvlášť seriózní, protože vzdálenosti jsou ve velkoměstě obvykle kratší a nabíjecí infrastruktura neporušenější. Všeobecně uváděné důvody proti nákupu e-aut, jako je obava z dojezdu a nedostatek nabíjecích míst, jsou zde méně relevantní.

Je stále jasnější, že takzvaná dopravní revoluce, která předpokládala zákaz spalovacích modelů a elektrifikaci mobility do roku 2035, je ideologický projekt elit bez jakéhokoli opodstatnění. Trh se ubírá zcela jiným směrem a tlak na politiky, aby zákaz spalovacích motorů zrušili, roste.

Již v době, kdy se před rokem rozhodovalo o zákazu spalovacích motorů na úrovni EU, byla podle průzkumu ARD Deutschlandtrend dvoutřetinová většina proti tomuto opatření. Pouze 25 % z nich bylo pro opatření – údaje nezjistily, kolik z nich samo vlastní automobil.

Hledá již EU „cestu ven pro hrdiny“?

Nejen v průmyslu, kde šéf BMW Oliver Zipse varuje před zákazem spalovacích motorů a generální ředitel Mercedesu Ola Källenius chce nechat rozhodnout trh, je stále více slyšet vzkaz kupujících. Také v politice se stále více šíří šok z reality a v Evropské lidové straně (EPP) se stále častěji ozývají hlasy pro zrušení zákazu spalovacích motorů.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová chce, aby byl tento stav vyhodnocen v roce 2026. Iniciovala také přezkoumání skutečné ekologické stopy elektromobilů. Političtí pozorovatelé v tom vidí snahu vyjít z experimentu obratu v dopravě nařízeného proti trhu, aniž by se ztratila tvář.

Prodejci automobilů již dříve považovali zákaz spalovacích motorů za katastrofální chybu. Nechtějí spoléhat ani na možné východisko v podobě e-paliv, které prosadil spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Jeden z prodejců v rozhovoru pro Berliner Zeitung považuje zákaz spalovacích motorů za „sešrotování našich klíčových kompetencí“.

Podobný názor zastávají i odborníci. Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou světovou špičkou v oblasti spalovacích technologií, jsou na trhu elektronických automobilů drceni americkým dodavatelem Tesla a levným čínským dovozem. Analytici navíc předpovídají, že v důsledku revoluce v dopravě, jak ji plánuje EU, dojde ke ztrátě až 160 000 pracovních míst.

Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Na tajné schůzi nařídil Si Ťin-pching novou strategii globálního útoku na Falun Gong
Na tajné schůzi nařídil Si Ťin-pching novou strategii globálního útoku na Falun Gong

Američtí zákonodárci odsuzují novou nadnárodní represivní kampaň proti Falun Gongu, která šíří dezinformace v západních médiích a kooptuje americký právní systém.

Opravdu čeká jadernou energii ve světě renesance?
Opravdu čeká jadernou energii ve světě renesance?

Šéf Mezinárodní agentury pro atomovou energii (IAEA) Rafael Grossi shrnul vývoj jádra ve světě a vyhlídky do budoucna.

Základní průvodce tinnitem: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy
Základní průvodce tinnitem: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Tinnitus postihuje miliony lidí po celém světě a způsobuje vnímání zvuků bez vnějšího zdroje. Přinášíme přehled příčin, typů, možností léčby i přirozených přístupů ke zmírnění tohoto nepříjemného stavu.

Evropský průmysl se hroutí, a vy přešlapujete. Evropští oceláři volají po okamžité akci
Evropský průmysl se hroutí, a vy přešlapujete. Evropští oceláři volají po okamžité akci

Evropský ocelářský průmysl se nachází v kritické situaci a hrozí mu nezvratný úpadek, pokud EU a členské státy nepřijmou okamžitá opatření k zajištění jeho budoucnosti a ekologické transformace, upozorňuje Evropská asociace výrobců oceli (Eurofer).

Šedý kůň a aljašský pes si vytvořili okamžité pouto a zazářili v úžasném zasněženém focení
Šedý kůň a aljašský pes si vytvořili okamžité pouto a zazářili v úžasném zasněženém focení

Šedý kůň a aljašský malamut si při prvním setkání vytvořili nečekané pouto. Jejich přátelství zachytila fotografka Svetlana Pisarevová v nádherném zasněženém focení, které okouzlilo svět.

Bílý dům o tajemných dronech: Mnohé z nich jsou legálně provozovaná pilotovaná letadla. FBI pátrá dál
Bílý dům o tajemných dronech: Mnohé z nich jsou legálně provozovaná pilotovaná letadla. FBI pátrá dál

Vyšetřování zatím nenašlo žádné známky škodlivé činnosti nebo zlého úmyslu, uvedl mluvčí Bílého domu pro národní bezpečnost.

„Kočičí odysea“: Úžasné animované rodinné dobrodružství
„Kočičí odysea“: Úžasné animované rodinné dobrodružství

Film „Kočičí odysea“ s vynikajícím hodnocením je unikátní animované dobrodružství bez dialogů a písní o přežití a spojení zvířat v postapokalyptickém světě. Užijte si ho se svými dětmi v kinech od 2. ledna 2025.

Německem zmítá skandál kolem miliardových podvodů s emisními povolenkami. Účet zaplatili řidiči
Německem zmítá skandál kolem miliardových podvodů s emisními povolenkami. Účet zaplatili řidiči

Německem otřásá gigantický podvod ve jméně ochrany klimatu. Řidiči aut zaplatili téměř miliardu eur (cca 25 miliard korun) za projekty, z nichž některé neexistovaly. Odhalení vrhá světlo na pochybné struktury v obchodování s emisními povolenkami na naftu a benzín.

Pokračují New York Times v potlačování uměleckého souboru Shen Yun ve prospěch Komunistické strany Číny?
Pokračují New York Times v potlačování uměleckého souboru Shen Yun ve prospěch Komunistické strany Číny?

New York Times útočí na Shen Yun kritikou financí, zatímco ignorují lidská práva v Číně a vliv čínského režimu globálně.