První údaje o vývoji prodeje e-aut v Německu po zrušení příspěvku na nákup ukazují, že tzv. obrat v dopravě nebyl pro trh plánován. Spalovací motor zůstává pro kupující automobilů první volbou, zatímco plány EU na jejich zákaz se setkávají s kroucením hlavou. Analýza.
ADAC ve svém aktuálním přehledu počtu registrací nových automobilů Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (KBA) označuje elektromobily za „problémové dítě“. S celkovým počtem 217 388 nově registrovaných vozidel v únoru 2024 dochází k mírnému nárůstu trhu s vozidly jako celku. S nárůstem o více než 11 000 vozidel ve srovnání se stejným měsícem minulého roku dochází k mírnému oživení oproti smíšenému prodeji v předchozím roce.
Ukončení výkupní prémie dále urychlilo pokles počtu e-automobilů
V porovnání s lednem se jednalo o nárůst o necelé 4 000 vozidel. Předtím došlo k drastickému poklesu z 241 883 v prosinci 2023 na 213 553 v následujícím měsíci. Po ukončení příspěvku na nákup 17. prosince se e-auta podílela na nových registracích jen malou částí.
V únoru bylo nově zaregistrováno pouze 27 500 elektromobilů, což je o 15 procentních bodů méně než ve stejném měsíci loňského roku. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech se mezi prosincem a lednem rovněž prudce snížil z 22,6 na 12,6 %. Podle KBA činil podíl elektromobilů na celkovém počtu vozidel na začátku roku necelá tři procenta.
V únoru činil podíl vozidel s čistě bateriovým pohonem na celkovém trhu 12,6 %. To řadí e-auta daleko za benzinové vozy s 35,5 % a hybridní modely s 25,2 %. Dieselové modely však navzdory vysokým daním e-automobily také překonávají. Ty tvoří 19,2 % trhu – a se 42 000 novými registracemi zaznamenaly dokonce největší nárůst o 9,7 bodu. Plug-in hybridy s podílem 6,7 % zůstávají výklenkovým produktem.
Stále častěji jde o ztrátový byznys
Zdá se, že každodenní realita trhu se stále více vzdaluje cíli německé vlády, kterým je 15 milionů registrovaných elektromobilů v Německu do roku 2030. Jasné hodnocení nálady ukazuje i zpráva listu Berliner Zeitung, který provedl průzkum mezi berlínskými prodejci automobilů.
Prodejce z Marzahn-Hellersdorfu hovoří o nízké poptávce a dlouhých prostojích elektromobilů. Jedinou výjimkou jsou modely Tesla, které oslovují především malou, bohatou cílovou skupinu. Stejně jako v minulosti nehraje elektromobil jako celek „žádnou roli“.
Jiný prodejce ve východní části Berlína popisuje, že na internetových tržištích s e-modely BMW a Mercedesu prodělal. Nedostatečná poptávka ho přesvědčila, aby se přestal ve svém prodeji výrazně zaměřovat na e-auta:
„Nemůžete se jich zbavit, je to taková ztráta.“
Berlín by byl vlastně klasickou oblastí naděje pro e-auta, ale nálada je stále mizerná
Hodnocení z Berlína se zdají být obzvlášť seriózní, protože vzdálenosti jsou ve velkoměstě obvykle kratší a nabíjecí infrastruktura neporušenější. Všeobecně uváděné důvody proti nákupu e-aut, jako je obava z dojezdu a nedostatek nabíjecích míst, jsou zde méně relevantní.
Je stále jasnější, že takzvaná dopravní revoluce, která předpokládala zákaz spalovacích modelů a elektrifikaci mobility do roku 2035, je ideologický projekt elit bez jakéhokoli opodstatnění. Trh se ubírá zcela jiným směrem a tlak na politiky, aby zákaz spalovacích motorů zrušili, roste.
Již v době, kdy se před rokem rozhodovalo o zákazu spalovacích motorů na úrovni EU, byla podle průzkumu ARD Deutschlandtrend dvoutřetinová většina proti tomuto opatření. Pouze 25 % z nich bylo pro opatření – údaje nezjistily, kolik z nich samo vlastní automobil.
Hledá již EU „cestu ven pro hrdiny“?
Nejen v průmyslu, kde šéf BMW Oliver Zipse varuje před zákazem spalovacích motorů a generální ředitel Mercedesu Ola Källenius chce nechat rozhodnout trh, je stále více slyšet vzkaz kupujících. Také v politice se stále více šíří šok z reality a v Evropské lidové straně (EPP) se stále častěji ozývají hlasy pro zrušení zákazu spalovacích motorů.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová chce, aby byl tento stav vyhodnocen v roce 2026. Iniciovala také přezkoumání skutečné ekologické stopy elektromobilů. Političtí pozorovatelé v tom vidí snahu vyjít z experimentu obratu v dopravě nařízeného proti trhu, aniž by se ztratila tvář.
Prodejci automobilů již dříve považovali zákaz spalovacích motorů za katastrofální chybu. Nechtějí spoléhat ani na možné východisko v podobě e-paliv, které prosadil spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Jeden z prodejců v rozhovoru pro Berliner Zeitung považuje zákaz spalovacích motorů za „sešrotování našich klíčových kompetencí“.
Podobný názor zastávají i odborníci. Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou světovou špičkou v oblasti spalovacích technologií, jsou na trhu elektronických automobilů drceni americkým dodavatelem Tesla a levným čínským dovozem. Analytici navíc předpovídají, že v důsledku revoluce v dopravě, jak ji plánuje EU, dojde ke ztrátě až 160 000 pracovních míst.
Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.