Reinhard Werner

26. 3. 2024

První údaje o vývoji prodeje e-aut v Německu po zrušení příspěvku na nákup ukazují, že tzv. obrat v dopravě nebyl pro trh plánován. Spalovací motor zůstává pro kupující automobilů první volbou, zatímco plány EU na jejich zákaz se setkávají s kroucením hlavou. Analýza.

ADAC ve svém aktuálním přehledu počtu registrací nových automobilů Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (KBA) označuje elektromobily za „problémové dítě“. S celkovým počtem 217 388 nově registrovaných vozidel v únoru 2024 dochází k mírnému nárůstu trhu s vozidly jako celku. S nárůstem o více než 11 000 vozidel ve srovnání se stejným měsícem minulého roku dochází k mírnému oživení oproti smíšenému prodeji v předchozím roce.

Ukončení výkupní prémie dále urychlilo pokles počtu e-automobilů

V porovnání s lednem se jednalo o nárůst o necelé 4 000 vozidel. Předtím došlo k drastickému poklesu z 241 883 v prosinci 2023 na 213 553 v následujícím měsíci. Po ukončení příspěvku na nákup 17. prosince se e-auta podílela na nových registracích jen malou částí.

V únoru bylo nově zaregistrováno pouze 27 500 elektromobilů, což je o 15 procentních bodů méně než ve stejném měsíci loňského roku. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech se mezi prosincem a lednem rovněž prudce snížil z 22,6 na 12,6 %. Podle KBA činil podíl elektromobilů na celkovém počtu vozidel na začátku roku necelá tři procenta.

V únoru činil podíl vozidel s čistě bateriovým pohonem na celkovém trhu 12,6 %. To řadí e-auta daleko za benzinové vozy s 35,5 % a hybridní modely s 25,2 %. Dieselové modely však navzdory vysokým daním e-automobily také překonávají. Ty tvoří 19,2 % trhu – a se 42 000 novými registracemi zaznamenaly dokonce největší nárůst o 9,7 bodu. Plug-in hybridy s podílem 6,7 % zůstávají výklenkovým produktem.

Stále častěji jde o ztrátový byznys

Zdá se, že každodenní realita trhu se stále více vzdaluje cíli německé vlády, kterým je 15 milionů registrovaných elektromobilů v Německu do roku 2030. Jasné hodnocení nálady ukazuje i zpráva listu Berliner Zeitung, který provedl průzkum mezi berlínskými prodejci automobilů.

Prodejce z Marzahn-Hellersdorfu hovoří o nízké poptávce a dlouhých prostojích elektromobilů. Jedinou výjimkou jsou modely Tesla, které oslovují především malou, bohatou cílovou skupinu. Stejně jako v minulosti nehraje elektromobil jako celek „žádnou roli“.

Jiný prodejce ve východní části Berlína popisuje, že na internetových tržištích s e-modely BMW a Mercedesu prodělal. Nedostatečná poptávka ho přesvědčila, aby se přestal ve svém prodeji výrazně zaměřovat na e-auta:

„Nemůžete se jich zbavit, je to taková ztráta.“

Berlín by byl vlastně klasickou oblastí naděje pro e-auta, ale nálada je stále mizerná

Hodnocení z Berlína se zdají být obzvlášť seriózní, protože vzdálenosti jsou ve velkoměstě obvykle kratší a nabíjecí infrastruktura neporušenější. Všeobecně uváděné důvody proti nákupu e-aut, jako je obava z dojezdu a nedostatek nabíjecích míst, jsou zde méně relevantní.

Je stále jasnější, že takzvaná dopravní revoluce, která předpokládala zákaz spalovacích modelů a elektrifikaci mobility do roku 2035, je ideologický projekt elit bez jakéhokoli opodstatnění. Trh se ubírá zcela jiným směrem a tlak na politiky, aby zákaz spalovacích motorů zrušili, roste.

Již v době, kdy se před rokem rozhodovalo o zákazu spalovacích motorů na úrovni EU, byla podle průzkumu ARD Deutschlandtrend dvoutřetinová většina proti tomuto opatření. Pouze 25 % z nich bylo pro opatření – údaje nezjistily, kolik z nich samo vlastní automobil.

Hledá již EU „cestu ven pro hrdiny“?

Nejen v průmyslu, kde šéf BMW Oliver Zipse varuje před zákazem spalovacích motorů a generální ředitel Mercedesu Ola Källenius chce nechat rozhodnout trh, je stále více slyšet vzkaz kupujících. Také v politice se stále více šíří šok z reality a v Evropské lidové straně (EPP) se stále častěji ozývají hlasy pro zrušení zákazu spalovacích motorů.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová chce, aby byl tento stav vyhodnocen v roce 2026. Iniciovala také přezkoumání skutečné ekologické stopy elektromobilů. Političtí pozorovatelé v tom vidí snahu vyjít z experimentu obratu v dopravě nařízeného proti trhu, aniž by se ztratila tvář.

Prodejci automobilů již dříve považovali zákaz spalovacích motorů za katastrofální chybu. Nechtějí spoléhat ani na možné východisko v podobě e-paliv, které prosadil spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Jeden z prodejců v rozhovoru pro Berliner Zeitung považuje zákaz spalovacích motorů za „sešrotování našich klíčových kompetencí“.

Podobný názor zastávají i odborníci. Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou světovou špičkou v oblasti spalovacích technologií, jsou na trhu elektronických automobilů drceni americkým dodavatelem Tesla a levným čínským dovozem. Analytici navíc předpovídají, že v důsledku revoluce v dopravě, jak ji plánuje EU, dojde ke ztrátě až 160 000 pracovních míst.

Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

ČR by podle migračního paktu přispívala půlmiliardou Kč ročně, řekl Rakušan
ČR by podle migračního paktu přispívala půlmiliardou Kč ročně, řekl Rakušan

Česká republika by podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) přispívala na základě migračního paktu částkou zhruba 480 milionů korun ročně.

Díky vyzbrojování Ukrajiny se z opraváře tanků ze SSSR stal miliardář
Díky vyzbrojování Ukrajiny se z opraváře tanků ze SSSR stal miliardář

Otec Michala Strnada s opravami bojových vozidel začal v 90. letech. Nyní jeho syn díky válce na Ukrajině vydělává obrovské peníze a stará továrna na okraji moravského Šternberku je součástí komplexu, který produkuje těžkou techniku v situaci, kdy je v Evropě nejsilnější poptávka po zbraních od konce studené války.

Cizinci ze sedmi zemí nebudou v ČR potřebovat povolení k práci dle nového návrhu vládního nařízení
Cizinci ze sedmi zemí nebudou v ČR potřebovat povolení k práci dle nového návrhu vládního nařízení

Cizinci z Austrálie, Japonska, Kanady, Jižní Koreje, Nového Zélandu, Británie a USA nejspíš nebudou potřebovat od července v Česku pracovní povolení či zaměstnanecké karty.

Jihočínská provincie Kuang-tung se po silném dešti připravuje na stoleté povodně
Jihočínská provincie Kuang-tung se po silném dešti připravuje na stoleté povodně

Silný vytrvalý déšť v jihočínské provincii Kuang-tung by mohl způsobit vylití velkých řek, umělých vodních toků a nádrží z břehů a rozsáhlé záplavy, které mohou ohrozit až 127 milionů lidí v regionu.

Zákon o miliardové vojenské pomoci Tchaj-wanu prošel Sněmovnou reprezentantů USA
Zákon o miliardové vojenské pomoci Tchaj-wanu prošel Sněmovnou reprezentantů USA

Americká Sněmovna reprezentantů dnes většinou 385 ku 34 hlasům přijala návrh zákona, který vyčleňuje téměř osm miliard dolarů (190 miliard korun) ve vojenské pomoci pro Tchaj-wan a další americké spojence v jihovýchodní Asii.