Naveen Athrappully

23. 1. 2023

„Mánie“ elektromobilů je podle průzkumů možná u konce nebo přinejmenším polevuje, protože obavy z dodavatelských řetězců, zdrojů lithia, inflace a dalších faktorů ovlivňují nabídku i poptávku v celosvětovém měřítku. Dokazuje to i společnost Tesla, která snížila ceny, aby zvýšila prodeje.

V Evropě výrobci elektromobilů zpomalují výrobu kvůli nejistotě ohledně dodávek lithia pro baterie a také kvůli tomu, že elektromobily se pro střední třídu ukazují jako drahé, uvádí se v článku   Institute for Energy Research (Institutu pro výzkum energie, IER) z 18. ledna. V letošním roce se v Evropě očekává výroba 12 milionů elektromobilů, což je o milion méně než dřívější odhady.

Průměrná cena elektromobilu v Evropě v první polovině roku 2022 činila 55 821 eur (cca 1,34 mil. Kč), což je o více než 14 % více než v roce 2015, uvádí zpráva společnosti JATO zabývající se výzkumem automobilového trhu. Elektromobil je v Evropě o 27 % dražší než auto se spalovacím motorem.

Ve Velké Británii byly odhady výroby elektromobilů a dodávek pro rok 2025 sníženy z 360 000 na 280 000 kusů. Spotřebitelé ve Velké Británii se obávají provozních nákladů elektromobilů, protože průměrné náklady na nabíjení elektromobilu vzrostly od loňského května o 58 %.

Dle geopolitického stratéga Petera Zeihana je další problém získávání lithia, na což upozornil v září minulého roku.

„Lithium pochází z jednoho místa a všechno se zpracovává v Číně. Takže jen vybudování alternativní zpracovatelské infrastruktury … a mimochodem, musíme také napadnout Rusko …,  abychom získali materiály pro výrobu elektromobilů ve velkém měřítku pro příští desetiletí, je prostě úsměvné,“ řekl tehdy.

I když prodej elektromobilů v roce 2022 ve Spojených státech vzrostl, IER se domnívá, že „elektromobilová mánie může být u konce nebo alespoň zpomaluje“ vzhledem ke zvyšování úrokových sazeb, nedostatkům v dodavatelském řetězci, inflaci a omezení daňových úlev.

„Ačkoli někteří politici následují kroky Kalifornie a zakazují vozidla s benzinovým pohonem a prezident [Joe] Biden má za cíl, aby 50 % prodejů nových automobilů v roce 2030 bylo elektrických, tyto cíle nemusí být dosažitelné kvůli problémům při výrobě a prodeji elektromobilů,“ uvedla IER.

„Stále existují problémy s dojezdem a výkonem, kvůli nimž jsou spotřebitelé obezřetní. A vzhledem k rostoucím sazbám za elektřinu nemusí být provozní náklady nižší než u benzinových vozidel, jak je tomu v Evropě.“

Z prosincové analýzy deníku The Wall Street Journal vyplývá, že řidiči vozu Tesla Model 3 museli u supernabíjecí stanice Tesla v Evropě zaplatit 18,46 € (cca 442 Kč) za ujetí 160 km (tj. 2,76 Kč/km).

Řidiči v Německu museli za ujetí stejné vzdálenosti na čtyřdveřové Hondě Civic, což je obdoba Tesly Model 3, zaplatit skoro stejnou částku – 18,31 € (tj, 2,74 Kč/km).

Celosvětový prodej elektromobilů, snížení cen Tesla

Průzkum společnosti KPMG provedený v loňském roce mezi více než 910 vedoucími pracovníky automobilového průmyslu ukázal, že očekávání celosvětového prodeje elektromobilů se zmírnila.

V roce 2021 byli vedoucí „velmi optimističtí“, pokud jde o vyhlídky celosvětového prodeje elektromobilů, a očekávali, že do roku 2030 získají tyto vozy až 70% podíl na trhu. V průzkumu z roku 2022 však očekávaný tržní podíl klesl na 40 %.

„Čím blíže je odborník k zákazníkovi, tím nižší se zdají být očekávání podílu elektromobilů,“ uvádí zpráva. „Například američtí ředitelé tvrdí, že prodejci automobilů očekávají, že elektromobily do roku 2030 získají 22 % trhu, což je o osm procentních bodů méně, než předpovídají výrobci OEM,“ čímž odkazují na výrobce originálních zařízení/dílů.

Tesla ve snaze zvýšit poptávku v Evropě a ve Spojených státech snížila ceny svých vozů až o 20 %. Společnost tak obětuje část svých zisků, aby zvýšila objem prodeje.

Překlad a redakční zkrácení původního článku J. S.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu
Jak se vypořádat s migranty? Dánsko a Maďarsko jako příklad funkčního přístupu

Jak řešit otázku nelegální migrace? Jak odradit nezvladatelné množství běženců? S neschopností EU dohodnout se na funkčním přístupu přicházejí jednotlivé země bloku s vlastními řešeními, která by mohla sloužit jako příklad účinné migrační politiky. Podíváme se na situaci v Dánsku a Maďarsku.

Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren
Politický skandál v Německu – Zelení údajně zmanipulovali doporučení odborníků ohledně zavření jaderných elektráren

Podle zprávy časopisu Cicero nové vládní dokumenty ukazují, že zelení odpůrci jaderné energie na německých ministerstvech překrucovali doporučení odborníků ve prospěch odstavení jaderných elektráren.

Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány
Ministerstvo zdravotnictví „varuje před transplantačním turismem do Číny“ a násilně odebíranými orgány

„Ministerstvo zdravotnictví varuje před transplantačním turismem do Číny, kromě zdravotního rizika můžete dostat orgán násilně odebraný vězni,“ uvádí na svém X účtu náměstek ministra zdravotnictví.

Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte
Chcete od nás hypotéku? Topit uhlím ale nesmíte

Vliv ESG proniká už i do sféry hypoték pro fyzické osoby.

Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv
Biden řekl, že chce předvolební debatu, Trump je k ní prý připraven kdykoliv

Když dnes dostal Biden otázku, zda bude s Trumpem debatovat, odpověděl: "Budu, někde. Nevím, kdy, ale rád s ním budu debatovat."