„Byl jsem před dvěma týdny na pracovní návštěvě ve finském veřejnoprávním médiu ILE. Zpravodajství finské ILE nedůvěřuje pouze 6 % Finů,“ sdílí své nedávné zážitky místopředseda Rady České televize Pavel Matocha a podivuje se nad postoji vedení České televize k trojnásobně větší nedůvěře Čechů.
„V České republice je tento podíl zhruba třikrát tak velký,“ řekl Matocha tento týden na konferenci o dezinformacích a svobodě projevu, která se konala v Poslanecké sněmovně. Matocha dále popisoval přístup ILE a České televize k „faktu důvěry nebo nedůvěry“.
Lidé v ILE považovali 6 % za „hrozně moc“ a vedení zadalo úkoly zjistit proč tak velké množství lidí nedůvěřuje jejich zpravodajství a jak jejich množství snížit. Naproti tomu během diskusí na radě České televize byl trojnásobně velký podíl prezentován jako úspěch.
Bylo řečeno „jak je to skvělé, jak málo lidí nevěří České televizi a fakt, že důvěryhodnost podle výzkumu rok od roku klesá, byl interpretován tak, že je to důsledek hybridních válek a dezinformací“. Proto je podle Matochy, který působí jako publicista a šachista, rozhodující, jak se k situaci každé médium postaví.
Možné příčiny poklesu důvěry médiím
„Bohužel vidíme, že důvěryhodnost médií v posledních letech klesá,“ říká Matocha s tím, že spolu s ní klesá i prodaný náklad a sledovanost lineárních televizí a pro mnohé překvapivě klesá i sledovanost klasických médií na webu, přestože velikost populace připojené na internet roste.
„Za poslední roky klesl počet uživatelů Washington Post zhruba na polovinu. Podobné propady hlásí televize z obou stran ideologického spektra – jak CNN, tak FOX News,“ uvádí Matocha. „To samé hlásí agentury jako je Reuters nebo Bloomberg.“
Nabízí se otázka, jaké jsou důvody propadu důvěryhodnosti médií.
V této souvislosti zmínil Matocha otázku dezinformací. „Dnes si ji všichni podvědomě spojujeme v kontextu probíhající války na Ukrajině, ale vzpomeňme si na dobu tři, čtyři roky zpátky, kdy to téma dezinformací začalo intenzivně pronikat do veřejného prostoru a to bylo v souvislosti s covidem,“ říká Matocha.
Někdo se domníval, že ten vir je přírodního původu, někdo se domníval, že byl upraven v laboratoři. Intenzivně jsme tu zažili dobu, v níž kdo tvrdil, že byl upraven v laboratoři, byl označován za dezinformátora.
Pavel Matocha, místopředseda Rady České televize
„Vzpomenout na covid je vhodný příklad, protože na rozdíl od současných konfliktů, můžeme mít už trochu odstupu a čas ledacos ukázal. V době covidu přece byla řada otázek, o kterých jsme nevěděli stoprocentně, jak to je,“ říká Matocha.
„Někdo se domníval, že ten vir je přírodního původu, někdo se domníval, že byl upraven v laboratoři a intenzivně jsme tu zažili dobu, v níž kdo tvrdil, že byl upraven v laboratoři, byl označován za dezinformátora,“ uvedl místopředseda Rady České televize.
„Stejně tak jsme všichni zažili dobu, kdy oficiálně bylo tvrzeno, že kdo se nechá očkovat, už nebude covid šířit a bude nadosmrti ochráněn,“ dodal Matocha, za což sklidil od účastníků konference v Poslanecké sněmovně potlesk.
Stejně tak jsme všichni zažili dobu, kdy oficiálně bylo tvrzeno, že kdo se nechá očkovat, už nebude covid šířit a bude nadosmrti ochráněn.
Pavel Matocha, místopředseda Rady České televize
Tyto případy nálepkování titulem „dezinformátor“ pro ty, kdo předpokládali umělý původ viru, který se nakonec ukázal jako vysoce pravděpodobný, a informování o vakcínách, podle Matochy také přispěly k poklesu důvěryhodnosti médií mezi lidmi.
Dnes již byl shromážděn dostatek důkazů ukazujících na to, že virus byl nejenom geneticky upravený v laboratoři, ale že o tom řada vysoce postavených vědců od začátku věděla a pokoušela se to utajit. Jeho únik z wuchanského virologického institutu je dnes již téměř jistý.
Jako zaručená informace se na začátku očkovací kampaně šířilo prohlášení, že po vakcinaci novou mRNA vakcínou nebudou očkovaní přenášet virus a očkování bude postačovat jedno na dobu celého života. Dnes víme, že se tato prohlášení nezakládají na pravdě a nebyla pro ně faktická opodstatnění ani v době, kdy se tyto informace šířily.
Klesá důvěra mediálních domů v USA
V souvislosti s již zmiňovaným poklesem diváků a čtenářů velkých médií v USA souvisí také pokrývání zpráv o kandidátovi na prezidenta, poté prezidentovi a dnes bývalém prezidentovi Donaldu Trumpovi.
Na konferenci se v předcházejícím panelu hovořilo také o vykonstruovaném nařčení Donalda Trumpa ze spolupráce s Ruskem, což bylo využito ve volbách v USA v roce 2016. Operovala s ním FBI, CIA, političtí oponenti a v širokém záběru také americká média.
Redaktoři deníků The New York Times a Washington Post byli za články o spolupráci Trumpa s Ruskem dokonce oceněni prestižní Pulitzerovou cenou. Během šetření zvláštního vyšetřovatele Johna Durhama vyšlo najevo, že obvinění bylo vykonstruované na zakázku Demokratické strany USA a volební kampaně Hillary Clinton a postrádalo faktické základy.
Deník Epoch Times celou kauzu podrobně pokrýval jako skandál, který jsme nazvali Spy Gate. Jiná média se snažila naše zpravodajství označit jako „konspirační teorii“, přestože naše informace byly přesné, což ukázaly i závěry Durhamova vyšetřování. Níže nabízíme infografiku hlavních „hybatelů“ skandálu.
Pro zvětšení infografiky klikněte zde. (Epoch Times)
„Pro mě je klíčový přístup,“ říká Matocha. „Ať je to přístup státu k dezinformacím… může být rozumný a může být velmi nešťastný, jak jsme tady zažívali.“
„Stejně tak přístup médií, o jakých tématech budou nebo nebudou informovat, může být šťastný, nešťastný, dobrý nebo špatný,“ dodává místopředseda Rady České televize.