Podle odborníků se Čína v souvislosti s obchodní válkou se Západem zaměřuje na investice ve „spřátelených zemích“, protože jí nyní chybí finance.
Čínské investice v Evropě loni klesly na nejnižší úroveň od roku 2010. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou 6. června zveřejnily americká skupina Rhodium a německý ústav Mercator Institute for China Studies, MERICS.
V roce 2023 činily přímé čínské investice v Evropě celkem 6,8 miliardy eur. To je podle zprávy o 300 milionů eur méně než v předchozím roce a nové minimum za posledních 13 let od roku 2010.
Ze zprávy vyplývá, že přímé čínské investice v Evropě, zejména v 27 zemích Evropské unie a ve Spojeném království, dosáhly v roce 2016 vrcholu 47,5 miliardy eur a od té doby klesají.
V roce 2019, před pandemií covidu, dosáhly investice 14,2 miliardy eur a poté do roku 2023 klesly zpět na méně než 15 % vrcholu z roku 2016.
„Z tohoto údaje (o investicích) je nepochybně patrné, že hospodářská situace Číny je velmi špatná,“ uvedl Cheng Cheng-Ping, profesor na Národní univerzitě vědy a technologie v Yunlinu na Taiwanu.
„Od roku 2023 se čínská ekonomika zhoršila. Ačkoli oficiální tempo růstu HDP (hrubého domácího produktu) je přibližně pět procent, skutečná situace je velmi špatná a situace v oblasti vývozu je také velmi špatná, takže klesají i celkové zahraniční investice,“ řekl Cheng 8. června deníku Epoch Times.
K podobnému závěru dospěl i Wang Guo-Chen, výzkumný pracovník taiwanského Institutu pro ekonomický výzkum Chung-Hua.
„Čínské finance jsou v současné době napjaté a vláda má obrovské deficity, takže většina peněz ze státních podniků v zahraničí proudí zpět do Číny,“ řekl deníku Epoch Times. „Domácí ekonomika na tom není dobře, takže možnosti expanze do zahraničí jsou omezené.“
Elektromobily vedou – prozatím
Zpráva uvádí, že v roce 2023 bude 69 % čínských investic v Evropě připadat na sektor elektromobilů, což je výrazný skok oproti 41 % v roce 2022.
Mezitím se vyostřil obchodní spor mezi EU a Čínou kvůli levným čínským elektromobilům, které zaplavily evropský trh. EU zahájila v říjnu 2023 vyšetřování čínských elektrovozidel dotovaných čínským komunistickým režimem a zvažuje zavedení cel na tato vozidla.
„Nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v Evropě je automobilový průmysl. Čínské dotace na elektromobily a masivní dumping rozhodně povedou k obchodním konfliktům mezi Čínou a Evropou,“ řekl Wang. Nevěří, že Evropa ze svého postoje ustoupí.
Maďarsko je nejdůležitějším cílem čínských přímých zahraničních investic v Evropě
44 % celkových přímých zahraničních investic Číny v Evropě směřovalo v roce 2023 do Maďarska, přičemž v roce 2022 to bylo 21,3 %. Za tímto nárůstem stojí především investice společností CATL a Huayou Cobalt do závodů na výrobu baterií pro elektromobily, uvádí zpráva.
Čínský gigant v oblasti elektromobilů BYD oznámil, že v roce 2026 plánuje v Maďarsku postavit továrnu na výrobu elektromobilů. Podle zprávy přilákalo Maďarsko v roce 2023 více přímých čínských investic než velká trojka (Francie, Německo a Velká Británie) dohromady, a to celkem 35 %.
Protože Čína nemá dostatek peněz, „zaměřuje své peníze na investice v ‚přátelštějších zemích‘,“ řekl Wang.
Cheng uvedl, že Orbánova vláda v Maďarsku je velmi „proruská a pročínská“.
„Proto Čína postavila největší továrnu na elektromobily a baterie v Maďarsku. Tímto způsobem se může v budoucnu vyhnout dopadům obchodní války mezi Čínou a Evropou,“ řekl.
„Je vidět, že (čínský) obchod a investice v západní Evropě stále klesají, ale ve střední a východní Evropě je stále mnoho mezer,“ řekl Cheng.
Geopolitické faktory
Čínské investice v Evropě klesají také kvůli geopolitické bezpečnosti, uvedl Wang. „Evropa a Spojené státy nyní zpřísňují kontrolu zahraničních investic z hlediska národní bezpečnosti. Je to trend posledních let a je stále přísnější.“
Dále uvedl, že čínské investice v Evropě jsou brzděny od května 2021, kdy Evropský parlament zmrazil komplexní investiční dohodu mezi EU a Čínou.
V současné době „problémy mezi Čínou a Spojenými státy nebo Čínou a Evropou již nejsou vnímány pouze jako ekonomické spory, ale více souvisejí s ekonomickou bezpečností. Proto bude v této situaci docházet ke stále většímu počtu hospodářských a obchodních sporů (mezi Čínou a Západem),“ řekl Wang.
Cheng poznamenal, že EU uznala, že čínský komunistický režim je od invaze na Ukrajinu v roce 2022 hlavním podporovatelem Ruska.
„Takže od roku 2023 je celá Evropa proti Číně, ať už tomu říkáte decoupling nebo minimalizace rizik, v podstatě se pomalu přibližují Spojeným státům. Pokud se válka rozšíří do Evropy, je to hlavně proto, že Čína zezadu podporuje Rusko.“
Dodal: „Co se týče budoucnosti, obchod mezi Čínou a Evropou, který v roce 2023 zjevně poklesl, bude mít i nadále klesající tendenci. Rovněž čínské investice v Evropě budou nadále výrazně klesat.“
Na této zprávě se podíleli Luo Ya a Li Su.
Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.