5. 8. 2024

„Komunistická strana Číny často používá reverzní inženýrství a její vlastní inovace jsou omezené,“ uvedl tchajwanský vojenský expert.

Čínská stíhačka J-35 je nyní připravena ke startům z čínské letadlové lodi a podle posledních zpráv čínských médií je schopna bojovat s americkými stíhačkami F-35. A to za situace, kdy se napětí okolo Tchajwanského průlivu neustále zvyšuje.

Analytici však poznamenali, že F-35 má oproti J-35 absolutní výhodu ve schopnostech stealth, avionice, motoru a dalších výkonnostních faktorech. Oba letouny prý nejsou na stejné úrovni.

Během třetí námořní zkoušky třetí čínské letadlové lodi Fujian v tomto měsíci byla na palubě „zelená verze J-35“, která by mohla být v okamžiku připravena ke startu, uvedla čínská média včetně společnosti Tencent.

Podle zpráv čínských médií jsou trup a vnější uspořádání tohoto letounu velmi podobné americkému letounu F-35 a stíhačka je navržena tak, aby mu mohla konkurovat.


Přečtěte si také:


Stíhačku J-35 vyvinula čínská státní společnost Shenyang Aircraft Industry Group. Poprvé byla veřejně představena na leteckém veletrhu v Zhuhai v roce 2014 pod kódovým označením FC-31 „Falcon“. Ve zprávách pevninských čínských médií je tento letoun často považován za čínský letoun nové generace s možností startu z letadlové lodi a je označován jako J-35.

„Co víme, je, že KS Číny [Komunistická strana Číny] často používá reverzní inženýrství a jejich vlastní inovace jsou omezené,“ řekl Sheu Jyh-Shyang, asistent výzkumného pracovníka Ústavu čínských politických, vojenských a operačních studií v tchajwanském Ústavu pro výzkum národní obrany a bezpečnosti, deníku Epoch Times. „Hlavní stíhací letouny PLA, od řady J-11 po J-16, jsou většinou napodobeninami a reverzním inženýrstvím ruských Su-27 a Su-30, s několika málo originálními díly navíc. Protože postavit letadlo od začátku do konce není pro současný letecký průmysl KS Číny zjevně tak snadné.“

Zkratku PLA použil pro označení armády KS Číny, Čínské lidové osvobozenecké armády.

Vojensko-strategické myšlení KS Číny je takové, že chce vyvinout jakékoli zbraňové systémy, které mají Spojené státy, „ale nemá výzkumnou základnu ani možnosti samotného výzkumu a vývoje, takže samozřejmě jedinou možností je ukrást západní technologie,“ řekl listu Epoch Times generálmajor ve výslužbě Yu Tsung-chi na Tchaj-wanu ,poradce Republikového sdružení Formosa.

„Klíčové je, že krádeží technologie lze získat technologii aktuální pouze v době jejího odcizení, nicméně americká vojenská technologie se neustále zdokonaluje a dělá průlomy. Následný výkon se tak neustále zlepšuje, což KS Číny nedokáže napodobit. Kromě toho je téměř nemožné, aby výrobky vyrobené napodobováním nebo krádeží překonaly výkonnost původního návrhu ve všech ohledech,“ uvedl Yu.

KS Číny chce různými způsoby ukrást nebo zavést mnoho vojenských technologií ze Spojených států, uvedl pro Epoch Times Shen Ming-shih, výzkumný pracovník a ředitel divize výzkumu národní bezpečnosti v tchajwanském Institutu pro výzkum národní obrany a bezpečnosti.

„Například čínský J-20 okopíroval americký F-22, J-31 okopíroval F-35, a dokonce i těžký bombardér H-20 zjevně okopíroval B2.“

„Protože nemá možnost provádět nezávislý výzkum a vývoj, je tím ovlivněna vlastní základní věda KS Číny, věda o materiálech a vývoj systémů nebo bojových systémů.“

Pilot stíhacího letounu J-11 Čínské lidové osvobozenecké armády provádí nebezpečný manévr během zachycení letounu RC-135 amerického letectva, který prováděl rutinní operace nad Jihočínským mořem v mezinárodním vzdušném prostoru, 21. prosince 2022, snímek z videozáznamu. (S laskavým svolením Velitelství USA pro Indopacifik/Snímek z obrazovky prostřednictvím The Epoch Times)

„I když může kopírovat a učit se z plánů jiných zemí, materiály nebo kovy používané jinými zeměmi jsou velmi kvalitní a její vlastní materiály a kovy nejsou dostatečně dobré. Kromě toho, pokud jde o systémovou integraci, ačkoli může napodobit systémy jiných, integrační efekt nemusí být tak dobrý jako u ostatních. Takže při kopírování cizích věcí může být vzhled velmi podobný, ale skutečná bojová síla může být jen 70 až 80 procent [originálu].“

Výhody F-35

Ve srovnání s J-35 je nejvýznamnější výhodou F-35 technologie stealth. Konstrukce F-35 využívá materiály pohlcující radarové vlny a unikátní tvar trupu, který podle odborníků a veřejných záznamů výrazně snižuje radarový odraz.

Sheu uvedl, že pokud jde o stealth, americké stíhací letouny obvykle používají barvu, která napomáhá zlepšit jejich stealth schopnosti.

„Spojené státy jsou jedinou zemí na světě, která má tyto schopnosti,“ řekl. „Zatím není známo, kolik této technologie KS Číny získala.“

Letoun Lockheed Martin F-35 na letecké výstavě ILA v Berlíně 25. dubna 2018. (Axel Schmidt/Reuters)

Další klíčovou výhodou F-35 jsou jeho pokročilé senzory a avionika. Je vybaven radarem AN/APG-81 AESA, který poskytuje vynikající možnosti pro sledování, zaměřování a elektronický boj. Systém distribuované apertury poskytuje letounu F-35 360stupňové situační povědomí, což pilotům umožňuje odhalit a reagovat na hrozby z jakéhokoli směru. Elektrooptický zaměřovací systém integruje funkce zaměřování, infračerveného vyhledávání, sledování a laserového označování. Tento komplexní fúzní systém senzorů překonává možnosti čínských stíhacích letounů řady J a poskytuje pilotům F-35 bezkonkurenční situační přehled a bojovou sílu.

Yu uvedl, že údaje zveřejněné KS Číny ukazují, že detekční dosah letounu J-35 je srovnatelný s detekčním dosahem stíhacích letounů páté generace a tchajwanského letounu S6V.

„Rozdíl je však v tom, že čísla zveřejněná Západem jsou skutečné bojové parametry, zatímco údaje zveřejněné KS Číny jsou experimentální parametry a mezi nimi je velký rozdíl,“ řekl.

Letecké motory byly vždy slabým místem čínského leteckého průmyslu. Vojenské letecké motory KS Číny mají údajně nedostatečný tah a krátkou životnost. To je podle odborníků také důležitý cíl technologických krádeží ze strany KS Číny pro její cíl „Made in China 2025“.

Yu uvedl, že největším problémem stíhacích letounů vyrobených v Číně je, že tah motorů letounů je nedostačující. Životnost jeho motoru je pravděpodobně také nižší než jedna třetina životnosti amerických vojenských motorů.

„Dalším problémem pak je, že počet kvalifikovaných pilotů pro nové stíhací letouny KS Číny je vážně nedostatečný, což je také hlavním důvodem přetrvávajících pochybností vnějšího světa o bojových schopnostech nové generace stíhacích letounů,“ uvedl. „Obsluha softwaru a výcvik pilotů stíhaček páté generace jsou velmi obtížné.“

Na této zprávě se podíleli Song Tang a Yi Ru.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

V Česku pokračuje vlna záplav, nejdramatičtější situace je na severu Moravy, aktualizováno
V Česku pokračuje vlna záplav, nejdramatičtější situace je na severu Moravy, aktualizováno

Dramatická je situace zejména v Moravskoslezském kraji a na severu kraje Olomouckého. Na řece Opavě ve městě Opava byl překročen stoletý průtok.

Lijáky a záplavy dál sužují střední Evropu, Polsko a Rakousko mají první oběti
Lijáky a záplavy dál sužují střední Evropu, Polsko a Rakousko mají první oběti

Polsko a Rakousko dnes oznámily první oběti vytrvalých dešťů a záplav, které od pátku sužují střední a východní Evropu včetně Česka.

Jak pomoci blízkému člověku, který prožívá těžké chvíle
Jak pomoci blízkému člověku, který prožívá těžké chvíle

Život je plný výzev a každý si někdy projde těžkým obdobím. V takových chvílích se přítomnost blízkých vztahů a sociální podpory stává klíčovou.

Kvůli odporu veřejnosti a akcionářů upouštějí některé velké korporace od politiky inkluze a diverzity
Kvůli odporu veřejnosti a akcionářů upouštějí některé velké korporace od politiky inkluze a diverzity

Od roku 2021 bylo 25 společností upozorněno svými akcionáři, že jejich programy inkluze, rovnosti a diverzity (DEI) představují nezákonnou diskriminaci a porušení fiduciární povinnosti.

Beethoven: Ideál svobody v jeho životě a díle
Beethoven: Ideál svobody v jeho životě a díle

Od svých raných let až po svou poslední skladbu ctil Beethoven ideál svobody. Téma svobody se...