Ondřej Horecký

13. 9. 2024

Že je na tom Volkswagen špatně, se nějakou dobu ví. V kuloárech se o možném propouštění v Německu šuškalo už před víc jak dvěma roky, sdělila pro Epoch Times odborářka ze slovenského Volkswagenu, dle které je krize nezadržitelná. Obavy o další vývoj koncernu panují i mezi místními zaměstnanci.

Německá společnost má na Slovensku závody v Bratislavě, kde se vyrábějí automobily, a v Martině, kde se vyrábějí komponenty. S víc jak deseti tisíci zaměstnanci patří německý koncern k největším zaměstnavatelům a plátcům daní na Slovensku.

Když korporátní management hned v úvodu září oznámil, že je nucen přistoupit k úsporným opatřením, jejichž součástí může být i propouštění lidí v Německu, zavření až dvou závodů a vypovězení kolektivní smlouvy, která garantovala zaměstnancům zachování práce do roku 2029, vyvolalo to mezi německými zaměstnanci i politiky šok. Šlo by o historicky první propouštění tohoto tradičního výrobce vozů na domácí půdě.

Značka Volkswagen se již léta potýká s vysokými náklady a malou návratností. To se odrazilo i na akciích korporátu, jak poukazuje ekonom Lukáš Kovanda: „Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.“

Mluvčí Volkswagenu již vloni přiznal v souvislosti se slabým odbytem v závodě v Emdene, kde se vyrábějí především elekromobily, že mezi zákazníky panuje „neochota“ kupovat si elektrické vozy. V rámci šetření byly propuštěny stovky brigádníků a kmenovým zaměstnancům byla prodloužena dovolená o týden.

Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch vyzval 12. září Evropskou unii, aby změnila své emisní a klimatické cíle, které jsou podle něj příliš ambiciózní. Elektromobilita je budoucnost automobilového průmyslu, ale politici podle něj stanovili cíle pro toto odvětví, „aniž by byla k dispozici potřebná infrastruktura a bez ohledu na to, zda je zákazníci budou následovat“, řekl Pötsch ve středu na akci ve Vídni.

Krize je nezadržitelná

Slovenští zaměstnanci Volkswagenu si jsou vědomi krizové situace v koncernu již nějakou dobu. „Už víc jak dva roky před kolektivním vyjednáváním je tu neskutečný tlak na to, že může dojít k nějakému propouštění zaměstnanců v Německu a kolují tyto kuloární informace,“ uvedla pro Epoch Times právnička Alena Krajčovičová z Odborového svazu KOVO VW, který spadá pod zaštiťující Moderní odbory, hlavní odborovou organizaci ve slovenském Volkswagenu.

Situace je podle ní špatná už delší dobu a „krize je nezadržitelná“. Nízké prodeje elektromobilů ovlivňují zaměstnance nejenom na Slovensku, ale i v Česku, Maďarsku a Polsku, kde má německý koncern závody, vyjadřila se odborářka.

Vypovězení kolektivní smlouvy s německými odbory se podle ní dotkne všech zaměstnanců v rámci koncernu a nastaví precedens. „Taková situace ještě nenastala, že by zaměstnavatel jednostranně vypověděl kolektivní smlouvu jako takovou,“ dodala.

Práce je dost, jsme flexibilní

Slovenští odboráři v podniku právě vyjednali kolektivní smlouvu na roky 2024-2027, která, tak jako ta německá, obsahuje doložku o garanci zaměstnanosti. Ta zaručuje pracovní poměr na neurčitou dobu a obsahuje různé korekční mechanismy, jejichž cílem je „chránit existenci pracovních míst garantovaných zaměstnancům“, uvedla pro Epoch Times předsedkyně Moderních odborů Volkswagen a zároveň členka dozorčí rady Volkswagen Slovakia Jolana Julkeová.

Jisté obavy mezi členy odborů podle ní panují. „Všichni pociťujeme, že situace se mění poměrně dramaticky, ale vzhledem k tomu, že německé závody mají odlišné produkční portfólio než bratislavský závod, (zaměstnanci) cítí od tématu určitý odstup,“ uvádí šéfka odborů.

Obří fabrika na okraji hlavního města Slovenska vyrábí aktuálně osm modelů čtyř koncernových značek, včetně Škody Superb. Jde o modely se spalovacími motory, přičemž téměř všechny mají i alternativní hybridní pohon.

Podnik se nicméně připravuje na příchod čistě elektrického Porsche Cayenne, ale ani to by nemělo být důvodem k obavám. „Elektrifikované pohony jsou integrovány do výroby mezi spalovací vozidla. Díky tomu dokážeme flexibilně reagovat na měnící se poptávku na trhu a preference zákazníků,“ tvrdí Julkeová.

Výrobní plán je u nich na nejbližší roky zabezpečený, počet kmenových zaměstnanců je relativně stabilní a na změny výrobního programu reaguje podnik flexibilně, podotýká odborářka. Na to, jak se bude vyvíjet situace ve vedení korporace, však odpověď nezná.

„Do jaké míry se výroby dotknou změny, které budou výsledkem aktuálních nebo budoucích rozhodnutí koncernu Volkswagen, nedokážeme předpovědět,“ uzavírá šéfka odborářů.

Související články

Přečtěte si také

Začátek účasti KLDR ve válce? Podle ukrajinského ministra obrany došlo k první menší potyčce
Začátek účasti KLDR ve válce? Podle ukrajinského ministra obrany došlo k první menší potyčce

Ukrajinská vojska se poprvé střetla v boji se severokorejskými vojáky, nasazenými na straně Ruska, řekl ukrajinský ministr obrany Rustem Umerov jihokorejské televizi KBS.

Se Zdeňkem Weberem o duševních následcích doby covidové, spiritualitě Čechů a rozklížené společnosti
Se Zdeňkem Weberem o duševních následcích doby covidové, spiritualitě Čechů a rozklížené společnosti

Terapeut Zdeněk Weber vysvětlil, co je kruhová komunikace a jak probíhá. Probrali jsme důsledky doby covidové na duševní zdraví, nakolik si člověk může pomoci s následky traumat sám a na čem může stavět...

Za drobné přestupky jen domluva nebo nižší pokuta. Začal protest policistů
Za drobné přestupky jen domluva nebo nižší pokuta. Začal protest policistů

Za drobné přestupky vám tento týden od některých policistů nehrozí pokuty či sražené body. Pokud to zákon dovolí budou používat formu domluvy či pokárání. Tímto způsobem chtějí poukázat na nízké platy, nedostatečné počty v jejich řadách a vysokou byrokracii, která je odvádí od důležitější práce. Kolik policistů se do protestu zapojí není přesně známo.

Auto na alternativní pohon preferuje o polovinu méně Čechů, než je světový průměr
Auto na alternativní pohon preferuje o polovinu méně Čechů, než je světový průměr

Češi nadále výrazně méně fandí alternativním pohonům v porovnání s celosvětovým průměrem. Zatímco popularita alternativních pohonů, které Češi deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 procenty.

Asijské země diskutovaly technologie ovlivňování počasí. Mraky osévají již mnohé z nich
Asijské země diskutovaly technologie ovlivňování počasí. Mraky osévají již mnohé z nich

Asijští experti na počasí se sešli na semináři v Thajsku, aby diskutovali technologie pro ovlivňování počasí. Semináře se zúčastnila také Čína či Spojené arabské emiráty, které mají v tomto směru bohaté zkušenosti.