Nová čínská obojživelná výsadková loď třídy Typ 076 údajně obsahuje letecký katapult, který není na jiných plavidlech k vidění.
Čínské námořnictvo 27. prosince spustilo na vodu svou nejnovější obojživelnou výsadkovou loď a představilo první z nové třídy válečných lodí, které mohou vypouštět letadla s pevnými křídly podobně jako letadlové lodě.
Nová válečná loď se jmenuje Sichuan a je první z obojživelných výsadkových lodí čínského námořnictva třídy Typ 076. Čínská státní tisková agentura Xinhua informovala, že nová loď byla spuštěna na vodu během slavnostního ceremoniálu v Šanghaji 27. prosince.
Nová třída válečných lodí musí ještě projít řadou testů vybavení a námořních zkoušek, než se zapojí do pravidelných operací čínského námořnictva.
Nová čínská válečná loď má údajně výtlak přibližně 40 000 tun a velikostí i výtlakem se podobá nejnovější americké třídě obojživelných válečných lodí, známé jako výsadková vrtulníková loď třídy America (LHA). Na rozdíl od válečné lodi třídy America má však podle agentury Xinhua válečná loď Typ 076 elektromagnetický katapultovací systém pro vypouštění letadel s pevnými křídly.
Zatímco obojživelné výsadkové lodě jsou obvykle určeny k tomu, aby fungovaly jako mateřské lodě pro menší výsadková plavidla převážející vojáky z lodi na břeh, různé třídy obojživelných výsadkových lodí mají v sobě zabudovaný palubní prostor pro vypouštění a vyzvedávání letounů, který podporuje tyto operace z lodi na břeh.
Systém katapultů je prvek, který se u jiných typů obojživelných lodí nevyskytuje. Bez takového systému vypouštění letadel mohou lodě typu LHA obvykle vypouštět a vyzvedávat pouze rotační letadla nebo letadla s pevnými křídly, která jsou speciálně navržena pro krátký nebo vertikální vzlet a přistání; jako je Harrier nebo varianta B stíhacího letounu F-35 Lighting.
Zařazení katapultovacího systému by mohlo umožnit, aby Typ 076 nesl větší letadla s pevnými křídly. Díky možnosti nasadit větší letadla může Typ 076 pojmout větší škálu schopností letecké podpory.
V srpnové zprávě Centrum pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) vyhodnotilo, že konstrukce katapultu by znamenala, že Typ 076 bude přinejmenším schopen vypouštět bezpilotní letouny a drony s pevnými křídly a mohl by být schopen vypouštět letouny s pevnými křídly a posádkou.
„Katapult plavidla, širší letová paluba a absence výtahů, které by bránily přistávací dráze, naznačují, že by mohlo být schopné vypouštět letadla s posádkou,“ napsali autoři z CSIS Matthew P. Funaiole, Brian Hart, Aidan Powers-Riggs a Joseph S. Bermudez Jr. „To by Typ 076 zařadilo do své vlastní třídy, někam mezi loď třídy LHA a plnohodnotnou letadlovou loď.“
I když Typ 076 může nést pouze bezpilotní letouny, autoři CSIS uvedli, že křídlo této lodi „bude vysoce schopné“.
Zdá se, že Typ 076 prošel před testováním rychlým vývojem.
Agentura Xinhua uvedla, že čínští stavitelé lodí dokončili v roce 2019 první obojživelnou útočnou loď Typ 075 – přímého předchůdce Typu 076. Tento první Typ 075 vstoupil do aktivní služby v dubnu 2021 a od té doby vstoupily do služby další dvě lodě třídy Typ 075.
„Přesný časový harmonogram stavby Typu 076 není znám, ale i na čínské loděnice je tempo výstavby lodi mimořádné,“ napsali autoři CSIS v srpnu.
Čína v posledních letech pracuje na rychlém rozšíření svých námořních sil.
Americké ministerstvo obrany ve zprávě z roku 2020 vyhodnotilo, že Čína oficiálně předstihla Spojené státy a je největší námořní silou podle počtu válečných lodí ve službě. Spojené státy mají stále více aktivních letadlových lodí a obojživelných výsadkových lodí ve službě, ale čínské námořní síly nadále zvyšují svou celkovou početní převahu nad Spojenými státy.
Podle odhadu amerického ministerstva obrany z letošního roku disponuje Čína flotilou bojových sil čítající více než 370 lodí a ponorek. Pro srovnání, podle Výzkumné služby Kongresu má americké námořnictvo v současné době aktivní bojové síly čítající 297 lodí.
–ete–