Několik nákladních lodí obviněných ze sabotáží podmořských kabelů v posledních týdnech zůstalo kotvit v Číně či zmizelo z monitorovacích systémů.
Nákladní loď Yi Peng 3, vlastněná a provozovaná čínským subjektem, údajně loni v listopadu přerušila dva životně důležité komunikační kabely v Baltském moři tím, že za sebou táhla kotvu více než 160 km.
Dánské námořnictvo plavidlo po určitou dobu střežilo, zatímco mezinárodní tým vyjednával s čínským komunistickým vedením o vstupu na palubu v rámci vyšetřování možné sabotáže.
Poté, co mezinárodní tým vyslechl některé členy posádky, však loď Yi Peng 3 náhle sama od sebe opustila oblast a z důvodu chybějící jurisdikce v mezinárodních vodách nebyla zastavena.
Mezinárodní vyšetřování o záměru plavidla stále probíhá.
Loď a její posádka se však v mezičase vrátily do Číny a podle automatického identifikačního systému lodi (AIS) bezpečně kotví v přístavním městě Qinzhou.
Stejně tak loď Newnew Polar Bear plující pod hongkongskou vlajkou nyní kotví v čínském městě Zhoushan poté, co údajně v říjnu 2023 koordinovala s ruskou kontejnerovou lodí sabotáž plynovodu a dvou nedalekých optických kabelů spojujících Finsko a Estonsko.
Estonsko tehdy požádalo orgány Komunistické strany Číny (KS Číny), aby mu od plavidla a jeho posádky umožnily získat důkazy, ale bylo odmítnuto.
Téměř o rok později KS Číny prohlásila, že provedla vlastní vyšetřování a uvedla, že plavidlo způsobilo škody následkem nehody během silné bouře.
Estonsko a Finsko ve věci vedou nadále trestní vyšetřování.
Další plavidla provozovaná čínskými a hongkongskými subjekty, která jsou podezřelá ze sabotáže, z „očí veřejnosti“ zmizela.
Předpokládá se, že nákladní loď Shunxin 39, známá také jako Xing Shun 39, vlastněná společností se sídlem v Hongkongu, měla letos 3. ledna poškodit jeden ze 14 kabelů spojujících Taiwan s pevninskou Asií.
Tajwanská pobřežní stráž tehdy vyslala loď k vyšetřování poté, co obdržela zprávu o problémech se spojením od místní telekomunikační firmy s tím, že u severního pobřeží ostrova byl poškozen podmořský kabel.
Pobřežní stráž s lodí navázala rádiové spojení, ale kvůli špatnému počasí se nemohla nalodit.
Následně nařídila nákladní lodi, aby zamířila do tchajwanského přístavu Keelung kvůli vyšetřování, ale loď pokračovala k čínskému pobřeží.
Situaci zkomplikovala skutečnost, že plavidlo mělo na palubě dvě nebo možná tři zařízení AIS, která ho různě identifikovala jako loď plující pod čínskou vlajkou, loď plující pod vlajkou Tanzanie a loď plující pod vlajkou Kamerunu.
Údaje GPS získané tajwanskými úřady ukázaly, že loď křižovala několik podmořských kabelů, a mohla je tedy při „vlečení“ spuštěné kotvy přerušit.
Krátce po incidentu loď Shunxin 39 při plavbě směrem k Číně vypnula své identifikační systémy a od té doby zůstala v „digitální tmě“, případně nyní pluje pod jinou identitou.
Několik dní po zmizení Shunxin 39 z navigačního systému se nákladní loď Bao Shun, plující pod mongolskou vlajkou, ale provozovaná Čínou, začala pohybovat klikatým způsobem ve vodách poblíž Taiwanu, než ji tamní pobřežní stráž zahnala. Loď v tu dobu zapínala a vypínala systém AIS.
Bao Shun se vrátila 30. ledna a v tajwanských vodách proplula nad několika podmořskými kabely.
Navzdory více než 50 žádostem o zakotvení v tajwanských přístavech za poslední tři roky plavidlo zaznamenalo pouze jedinou zastávku v jiném přístavu, v Hongkongu, poté, co jej tajwanská Pobřežní stráž vyhnala.
Podle údajů AIS se Bao Shun v současné době nachází v Tajwanském průlivu.
–ete–