„Je to teprve začátek,“ uvedla firma Vow z australského Sydney, specializující se na kultivované maso.
Japonský křepelčí masový výrobek, vypěstovaný z buněk, se brzy začne podávat v australských restauracích poté, co místní firma získala souhlas od australského úřadu pro potravinové standardy.
„Nejde jen o regulační milník. Je to začátek něčeho nového: způsobu výroby masa, jaké jste dosud neochutnali. A poprvé bude dostupné hostům v Sydney a Melbourne letos v červenci,“ uvedla na sociálních sítích sydneyská společnost Vow.
„Je to teprve začátek.“
Nový potravinový standard, zveřejněný 18. června, potvrzuje, že laboratorně vypěstované maso bylo schváleno.
„Společnost Vow Group Pty Ltd požádala o schválení použití kultivovaných křepelčích buněk v kombinaci s dalšími přísadami pro výrobu produktů, jako jsou výrobky ve tvaru válečků, rolek a karbanátků,“ zmínil australsko-novozélandský úřad pro potravinové standardy (FSANZ).
FSANZ dospěl k závěru, že kultivovaný produkt je „bezpečný pro lidskou spotřebu“ a nejsou u něj „zjištěny žádné toxikologické, nutriční ani alergenní obavy“.
„Buněčná linie křepelky byla shledána geneticky stabilní a mikrobiologická rizika spojená s její výrobou lze účinně řídit pomocí zavedených bezpečnostních opatření,“ sdělil úřad.
FSANZ odpovídá za dohled nad potravinovou bezpečností v Austrálii, včetně označování, manipulace a výroby potravin.
„Aby bylo možné zavést kultivovanou křepelku i další budoucí potraviny z buněčné kultivace, FSANZ vypracoval nové normy, které stanovují jasné požadavky na označování, výrobu a prodej,“ dodal.
Co nová pravidla vyžadují?
Nové normy FSANZ stanovují, že potraviny z buněčné kultivace musí být výslovně označeny jako „cell-cultured“ nebo „cell-cultivated“ (tedy „z buněčné kultivace“).
Jakákoli taková potravina musí být před prodejem v Austrálii posouzena a schválena jako „bezpečná“ úřadem FSANZ.
Singapur byl v roce 2020 první zemí na světě, která schválila prodej kultivovaného masa.
V roce 2023 pak americké ministerstvo zemědělství (USDA) a Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) schválily prodej laboratorně vypěstovaného kuřecího masa od společnosti Good Meat na americkém trhu.
„Od uvedení v Singapuru v roce 2020 jsme byli jedinou firmou, která prodávala kultivované maso kdekoliv na světě. A nyní máme schválení i k prodeji spotřebitelům v největší ekonomice světa,“ oznámila tehdy společnost.
Další země, které se laboratorním masem zabývají, zahrnují Izrael, Nizozemsko, Japonsko a Jižní Koreu. První laboratorně vypěstovaný hovězí burger byl vyvinut v Nizozemsku už v roce 2013.
Studie Kalifornské univerzity v Davisu z roku 2023 však upozorňuje, že laboratorní maso není „samo o sobě ekologičtější“.
„Výzkumníci z Kalifornské univerzity v Davisu zjistili, že environmentální dopad laboratorního (kultivovaného) masa je podle současných a blízkých výrobních metod pravděpodobně ‚řádově vyšší‘ než u běžného hovězího masa,“ uvádí studie.
Není to křepelka, jak ji známe
Vow poznamenala, že kultivovaná křepelka konečně přichází domů – do Austrálie – po letech, kdy „budila pozornost“ a „sbíhala se na ni slina“ v Singapuru.
„Začali jsme s japonskou křepelkou, protože nabídla něco jiného: jemnější strukturu, výraznější chuť a zcela nový zážitek z masa. Nejde o napodobeninu ani náhradu – je to něco původního,“ uvedla firma.
„Z této jediné suroviny jsme vytvořili několik delikátních produktů, ze kterých už jsou šéfkuchaři nadšení. Vše vyrobeno v Sydney. Vše brzy na jídelních lístcích. Nože, vidličky, lžíce, ruce – cokoliv funguje. Připravte se.“
Generální ředitel a zakladatel společnosti Vow, George Peppou, řekl, že cílem firmy není vyrábět „maso, jaké známe“.
„Soustředíme se na využití technologie kultivovaného masa k vytvoření zcela nové kategorie potravin,“ vysvětluje na síti LinkedIn.
„Kultivované maso, na rozdíl od živočišného zemědělství, není omezeno na zvířata, která rychle rostou a dobře se množí v zajetí. Ve skutečnosti se na jídelníček může dostat jakékoli zvíře, které má buňky.“
Peppou potvrdil, že do konce měsíce bude kultivované maso poprvé dostupné k ochutnání ve „více než desítce“ australských restaurací v Sydney a Melbourne.
„Uvést na trh zcela novou kategorii potravin je mimořádně složitý úkol,“ dodal.
–ete–