Michael Wing

26. 10. 2025

Jakmile Meshach Malley dorazil na Denison University, cítil se, jak sám přiznává, sociálně znevýhodněný. Pobyt u obědového stolu byl „náročný“, protože tehdy devatenáctiletý student z Columbusu v Ohiu se snažil zapadnout mezi spolužáky, kteří si vyměňovali příběhy ze střední školy. Malley neměl „kapitál pro konverzaci“, neboť nikdy nechodil na střední školu. Od mateřské školy byl vzděláván doma.

„Neměl jsem schopnost navazovat kontakty,“ řekl Malley, nyní 25letý absolvent, pro Epoch Times. „Kdybych trávil každý den s partou lidí, byl bych mnohem lepší ve small talku, byl bych mnohem lepší v konverzaci.“

Navzdory své neohrabanosti však získal bakalářský titul v oboru kinematografie a poté založil vlastní video produkční společnost Gentle Embers Media. Nedávno natočil svůj první nezávislý film I’ll see you at Thanksgiving (Uvidíme se na Díkůvzdání), k čemuž ho inspirovali filmaři jako Martin Scorsese a kultovní klasika z roku 1983 The Big Chill (Velké rozčarování). Říká, že jeho domácí vzdělávání mu dodalo motivaci k dosažení tohoto snu.

Meshach Malley jako student domácího vzdělávání a jeho otec na cestě poblíž jejich domu v Columbusu v Ohiu. (S laskavým svolením Ali Malleyho)
Nedávná fotografie Malleyho, jak si užívá hudební zábavu. (S laskavým svolením Meshacha Malleyho)

Ačkoli Malley v domácím vzdělávání prospíval, ví, že domácí vzdělávání není pro každého. Při pohledu zpět na svou cestu vidí její silné a slabé stránky a ví, že některé osobnosti mohou v takovém prostředí chřadnout.

„Moje osobnost – mně se v tom prostředí daří opravdu dobře,“ řekl. „Mým mladším sourozencům to šlo celkem dobře, ale znám lidi, kterým to nešlo. Nakonec šli do [veřejné] školy a to pro ně bylo mnohem lepší místo.“

Domácí vzdělávání má podle Malleyho klady i zápory, které vypadají přibližně takto.

Nevýhoda: Socializace

Malley říká, že mnoho studentů vzdělávaných doma netráví mnoho času s dětmi svého věku, a proto nezískávají „společné zážitky“, jako je účast na maturitním plese nebo hodinách tělocviku. To může být dostatečný důvod pro výběr veřejné školy pro děti, kterým to vyhovuje.
Na otázku, zda ho domácí vzdělávání učinilo nesociálním, odpověděl: „Myslím, že ano.“ Dodal však: „Domácí vzdělávání mi přineslo mnoho výhod, které tyto nevýhody vyvážily.“

Výhoda: Vůdčí schopnosti

Domácí vzdělávání „vychovává vůdce“ a „nezávislé myslitele“, řekl Malley. Pomohlo mu to ujmout se vedení při natáčení amatérských filmů v roce 2000, kdy shromáždil některé ze svých přátel z domácího vzdělávání ve své garáži, aby hráli v jeho remaku filmu „Charlie a továrna na čokoládu“. Film natočil pomocí kamery JVC svých rodičů z doby kamenné.

Vyvinul v sobě vůdčí schopnosti, ale ne všechny děti jsou předurčeny k tomu, aby rozhodovaly.

„Ne každý chce být vůdcem,“ říká. „Chtějí, aby jim někdo říkal, co mají dělat.“

Nedávná fotografie Meshacha Malleyho při natáčení podcastu. (S laskavým svolením Meshacha Malleyho)

Nevýhoda: Averze ke skupinám

Pro Malleyho znamená druhá strana mince vedení to, že není příliš týmový hráč. „Měl jsem velkou svobodu dělat, co jsem chtěl,“ říká. „Pracuji velmi dobře samostatně a řídím si své vlastní věci. Po maturitě jsem chtěl pracovat ve filmové a video produkci a neměl jsem vůbec zájem pracovat pro někoho jiného.“

Spolupráce je ceněna v mnoha zaměstnáních ve firmách a veřejná škola může formovat schopnosti budování vztahů pevněji než doma.

Výhoda: Našel svou kariéru

Malley vyrůstal bez médií v domácnosti – rodina neměla kabelovou televizi a sledovala jen málo filmů. Jeho rebelie spočívala v tom, že natáčel vlastní filmy pro projekty domácího vzdělávání.
„Během střední školy jsem natočil několik sérií televizních pořadů a filmů,“ řekl. „Takže v 18 letech jsem věděl, že tohle je to, co budu dělat. Takhle strávím svůj život.“

Založil si vlastní firmu, která natáčela nezávislé filmy a interní videa pro univerzitní kampusy. Domácí vzdělávání podnítilo dětský sen, který se stal kariérou.

Malley spolupracoval s ostatními studenty domácího vzdělávání na produkci amatérských filmových projektů pro své třídy. (S laskavým svolením Ali Malleyho)

Výhoda: Budování sebevědomí

Sám, svobodný a zabývající se projekty ve svém pokoji, byl Malley rodiči veden k tomu, aby objevoval věci samostatně. Získal „obrovské sebevědomí“ čelit problémům, které by jiné děti mohly považovat za skličující. 

Osvojil si umění číst návody k použití.

„Nic není opravdu tak těžké,“ řekl. „Domácí vzdělávání mi dalo obrovskou sebedůvěru a intelektuální schopnost přemýšlet o věcech od základů a rozebírat je – jaké kroky musíme udělat?“

Výhoda: Vyhýbání se programům veřejných škol?

V posledních letech stále více otevřených pravicových zastánců domácího vzdělávání obviňuje veřejné školy z vnášení ideologických programů do vzdělávání. Někteří rodiče chtějí mít kontrolu nad tím, jaké hodnoty se jejich děti učí, protože se domnívají, že veřejné školy překračují svou roli. To se stalo velkou motivací pro domácí vzdělávání.

Malley, který se nedávno oženil s učitelkou veřejného školství pro postižené děti a který také učil jako externí profesor, si je těchto motivů vědom, ale domnívá se, že jsou neopodstatněné.
Z vlastní zkušenosti říká, že tvrzení o propagandě veřejných škol jsou značně přehnaná. Veřejné školy však podle něj skutečně čelí problémům, které jsou „z velké části problémem zdrojů“. 

Učitelé jsou přetíženi velkým počtem žáků ve třídách a jsou přepracovaní.
„Pokud se pohybujete v určitém typu lidí, budou se objevovat určité myšlenky,“ řekl. Ale propaganda? „Toto tvrzení je absurdní,“ řekl.

Cesta do minulosti

Malleyho rané studium začalo v roce 2005, kdy bylo domácí vzdělávání stále považováno za „podivné“. V té době, předtím, než se díky lockdownům v souvislosti s pandemií stalo mainstreamovým, nebylo domácí vzdělávání tak populární jako dnes a nebylo spojováno s pravicovými názory. Jeho rodiče nebyli konzervativní ani nedůvěřiví vůči veřejným školám.

Jejich rozhodnutí vzdělávat Malleyho doma odráželo dobu, kdy rodiče měli jiné starosti. Malleyho starší sestra – o 12 let starší než on – chodila do veřejné školy a tato zkušenost ovlivnila pohled jeho rodičů na to, jak se děti v tomto prostředí mění.

Malley a jeho sourozenci během let domácího vzdělávání. (S laskavým svolením Ali Malleyho)

„Nemyslím si, že to bylo tolik kvůli samotné školní práci,“ řekl Malley. „Jedna z věcí, které mi nedávno řekl můj otec, bylo, že měl pocit, že se s mou starší sestrou často hádal o věcech, které podle něj byly v nesouladu s kulturou.“

Pod vlivem svých vrstevníků začala odmlouvat a odmítala v sobotu umývat nádobí nebo dělat domácí práce, protože její kamarádi to doma nemuseli dělat. Změnila se i její móda a způsob vyjadřování. Jako bývalí učitelé proto jeho rodiče změnili svůj přístup k Malleymu, který právě nastupoval do mateřské školy.

Domácí vzdělávání v roce 2000 bylo více „hmatatelné“, říká. Internet byl tehdy ještě v plenkách. Hodně kreslil, četl skutečné knihy, stříhal papír a měřil obvod stromu pod širým nebem, nikoli na tabuli.

Malley za kamerou během natáčení filmu. (S laskavým svolením Ali Malleyho)

„Moji rodiče chtěli, abychom měli velmi praktické zkušenosti,“ řekl. „Měli za cíl nás vypustit do světa.“ Příroda byla jeho velkou součástí.
„V prvních letech se tolik nezabývali akademickými výsledky,“ řekl. „Chtěli se ujistit, že nás učení bude bavit.“ Věděli, že čtení, psaní a matematika přijdou s časem.

Od kuchyňského stolu k nezávislosti

Ačkoli bylo domácí vzdělávání v roce 2000 „podivné“, Malley nebyl sám. I když byl izolován od veřejné školy, chodil do „domácí tělocvičny“ K–12 v Columbusu, kde se scházely stovky rodin s domácími školami, aby spolu sportovaly.

Ale jak roky plynuly, viděl, jak mnoho jeho přátel přešlo na veřejnou školu, zejména na střední škole. Mnoho rodičů se cítilo nedostatečně vybaveno k výuce pokročilých ročníků.
Malley však ne. Řekl svým rodičům: „Ne, jsem v pohodě“ a zůstal doma s plánem studovat na vysoké škole. Ale už neseděli vedle něj u kuchyňského stolu, aby spolu dělali matematiku.

„Stalo se to mnohem nezávislejším domácím vzděláváním,“ řekl. „Říkali věci jako: „Podívej se na všechny ty úžasné zdroje, které existují online pro výuku matematiky!“ a „Budeš chodit do Khan Academy.“

(Vlevo) Malley a jeho žena Grace; (Vpravo) Malley nyní provozuje vlastní společnost zabývající se produkcí videí, která vytváří interní obsah pro vysokoškolské instituce. (S laskavým svolením Meshacha Malleyho)

Ačkoli se Malley cítil sociálně nepřipravený na vysokou školu, probojoval se. O několik let později dokázal, že je dostatečně společenský na to, aby se stal manželem, když v roce 2022 potkal svou ženu Grace na seznamovací aplikaci. Loni v létě se vzali.

„Ve svých dvaceti letech jsem vynaložil spoustu úsilí, abych se změnil v někoho, koho by si někdo chtěl vzít,“ řekl.

„Podařilo se mi vyjít do světa a najít někoho, kdo má stejné hodnoty a stejný pohled na svět a kdo se chce v životě posunout stejně jako já.“

V poslední době zvažují klady a zápory, aby se rozhodli, zda budou jednoho dne své děti učit doma.

-ete-

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.