Ani ne týden po úspěšných britských volbách do Dolní sněmovny chce zřejmě premiér Velké Británie Boris Johnson zaútočit na některé „posvátné krávy“. Co se Národních zdravotních služeb týká, sází na reformu. Levicové vysoké školy a veřejnoprávní BBC se však budou muset připravit na jednoznačné změny.

Podle zprávy „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ (FAZ) chce Johnson dekriminalizovat odmítání placení rozhlasových poplatků. V současnosti činí povinný poplatek každé domácnosti, která má televizi, 154,50 britských liber za rok (asi 165 euro). Ročně žaluje BBC zhruba 180 000 osob za neplacení poplatků a ve více než 150 000 případech také úspěšně.

Zástupci konzervativní politiky požadují reformu vysílání

Výtka o zaujatosti přichází od konzervativců ze strany toryovců, ale i ze strany labouristů. Johnson bojkotoval v předvolebním boji jako jediný kandidát číslo jedna tradiční vysílání křížového výslechu s moderátorem BBC Andrewem Neilem, který – podobně jako Armin Wolf u rakouského ORF – je znám svým obzvláště útočně vedeným interview.

Krom toho by nová vláda už v předvolebním boji zmíněné výzvě Johnsonova vrchního stratéga Dominica Cummingse nemohla vystoupit v ranním vysílání „Today“ v Radio 4, které vystupuje jako politická agenda protistrany. Cummings se vyjádřil jasně, že reforma vysílání je zapotřebí.

Labouristé vytýkají BBC, že jejich předsedu Jeremyho Corbyna představila velmi nelichotivým způsobem. Stanice podle nich příliš jednostranně tématizovala radikální a levicové zaměření programu labouristů a antisemitismus.

Podle nich je BBC prý „hlásná trouba“ konzervativců, stěžovali si stoupenci labouristů na sociálních sítích. Pro tezi, že BBC dalo příliš široký prostor Corbynovu antisemitismu, mluví však i to, že se samotná stanice BBC dostala několikrát do podezření, že informuje o Izraeli jednostranně, a to nelichotivým způsobem.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k našemu Newsletteru.

Německé veřejnoprávní stanice jsou ještě více levicové

Zhruba před dvěma týdny podle „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ bylo podáno nejméně 24 000 stížností ohledně zaujatého zpravodajství ze strany BBC – z obou stran politického spektra.

Vyšetřování Univerzity Oxford s Institutem Reuters pro studium žurnalistiky o veřejnoprávních a předních soukromých médiích v osmi evropských zemích, které bylo zveřejněno v září, zařadilo BBC vedle finského Yle a španělského RTVE mezi takové veřejnoprávní instituce, na které je pohlíženo jako na relativně vyvážené. Alespoň u diváků středního, levého a středopravého spektra, co se BBC týče.

Zcela jiné je to u německých veřejnoprávních stanic. Ty vysílají výlučně pro jednu část diváků, kteří se sami považují za středolevé až za úplně levicové. Ještě více doleva stojí mezi sledovanými veřejnoprávními institucemi pouze řecký vysílač ERT.

Z původního článku německé edice The Epoch Times přeložila Bohumila Chocholová.