Umělecký soubor Shen Yun Performing Arts se během svého působení často musel vypořádávat se zasahováním čínského komunistického režimu, který se pokouší zabraňovat v pořádání jeho představení po celém světě.
Během 13 let od založení společnosti Shen Yun, použil čínský režim řadu taktik, včetně nátlaku na divadla, aby zamezil vystupování souboru. Zaměstnanci čínských ambasád přesvědčovali divadla, aby se společností Shen Yun nepodepisovala smlouvy o pronájmu nebo již podepsané smlouvy zrušila. Byly zaznamenány také sabotáže autobusů souboru při jejich turné nebo on-line útoky na stránky souboru.
Proč tedy čínský režim vynakládá tak velké úsilí na potlačení představení klasického čínského tance?
Konferenciér společnosti Leeshai Lemish v nedávném rozhovoru pro Epoch Times uvedl, že tato rozsáhlá kampaň Komunistické strany Číny vznikla ze strachu z toho, co Shen Yun na jevišti ukazuje.
Shen Yun je společnost, jejímž posláním je obnova tradiční čínské kultury. Byla založena v roce 2006 skupinou umělců v New Yorku. Soubor používá k obnově pěti tisíc let tradiční čínské kultury umělecké formy – hudbu, tanec a vyprávění příběhů prostřednictvím klasického čínského tance.
„Toto je příběh, o kterém Peking nechce, aby se lidé dozvěděli.“ – Leeshai Lemish
Kromě příběhů z dávné čínské historie, společnost Shen Yun také umělecky zobrazuje scény ze současné Číny a odhaluje příběhy ze stále trvajícího násilného pronásledování duchovní praxe Falun Gong, kterou čínský režim podrobuje násilným represím od roku 1999.
Tato praxe je metodou rozvoje těla a mysli vycházející z čínské tradice kultivace nebo zušlechťování těla a mysli. Obsahuje pět meditativních cvičení a nauky vztahující se k morálním principům pravdivosti, soucitu a snášenlivosti, hodnotám po tisíciletí šířených v učeních buddhismu nebo taoismu.
Čínský režim praktikování Falun Gongu zakázal v roce 1999, kdy v Číně podle vládních statistik dosáhl počet příznivců Falun Gongu 70 až 100 milionů lidí. Generálního tajemníka komunistické strany Ťiang Ce-mina údajně znepokojoval velký počet příznivců, neboť v té době bylo „pouze“ 60 milionů členů komunistické strany.
Být příznivcem této praxe se stal důvodem k zatčení, zadržení, umístění do center pro vymývání mozku (centra pro převýchovu), mučení či dokonce k usmrcení. Rostoucí důkazy o dopadech pronásledování, včetně závěrů mezinárodního soudního tribunálu v Londýně, ukazují, že čínský režim určil vězněné příznivce Falun Gongu k fyzické likvidaci, v důsledku čehož dochází k jejich zneužívání jako nedobrovolných dárců orgánů za účelem prodeje orgánů na transplantačním trhu.
„Toto je příběh, o kterém Peking nechce, aby se lidé dozvěděli.“, říká konferenciér Leeshai Lemish.
Shen Yun považuje komunistická strana za „hrozbu“
Dále Lemish uvádí, že „čínský režim považuje společnost Shen Yun za hrozbu právě kvůli tomu, že umělecky zobrazuje pronásledování praxe Falun Gong, tedy téma, které je v pevninské Číně tabu“.
„Snažili se o to, aby tato skupina byla umlčena a vyhlazena, a najednou se jejich příběh hraje v Lincolnově kulturním centru na Manhattanu a po celém světě ho vidí umělci, politici, manažeři, a další,“ říká Lemish.
Také zmiňuje, že poslání umělecké společnosti je v rozporu s cíli komunistického režimu. „To, co dělá Shen Yun je v přímém protikladu s tím, co se komunistická strana snažila docílit,“ míní Lemish.
První věcí, kterou se pokusili udělat poté, co byla na počátku 20. století založena komunistická strana Číny, bylo „zničit tradiční kulturu a nahradit ji ze Sovětského svazu importovaným marxismem, ateismem, leninismem a nakonec i maoismem“.
„Během různých kampaní, zejména pak během kulturní revoluce, řídila strana proces vykořeňování čínské kultury,“ říká Lemish.
Čínská kulturní revoluce byla politická kampaň rozpoutaná vůdcem Mao Ce-tungem v 60. až 70. letech minulého století s cílem vyhladit „čtyři tradice“, jak říkal Mao (tradiční myšlení, tradiční kulturu, tradiční mravy a tradiční zvyklosti). Prvky tradiční kultury byly tehdy označeny za „feudalistickou pověru“ a byly považovány za takzvaně antirevoluční. V důsledku toho byly ničeny historické památky, starověké texty a sochy kulturních postav.
„A dnes po tom všem vidíme, že současné generace mají už pouze velmi malou a neurčitou představu o tom, jaká ta kultura předtím byla,“ dodává Lemish.
Shen Yun přináší tradiční kulturu zpět
„Naše publikum říká věci jako: ‘Když jsem Shen Yun viděl, tak jsem pochopil, že toto je naše pravá kultura’, nebo ‘Pamatuji si to z vyprávění mých prarodičů’, nebo ‘Je to prostě úžasné, že jsem mimo Čínu našel své kořeny’“, vzpomíná Lemish na několik citací diváků.
To, že čím dál více lidí chápe, že tradiční kultura byla čínským režimem zničena, se stává hrozbou pro kontrolu informací a propagandu, které zamlčují, zkreslují nebo dokonce přepisují historii.
Když lidé toto zjistí, tak se začnou ptát, ‘Co to tu ta komunistická strana dělá?’ Jakou kulturu nám to chce importovat?
„Toto je pro ně vážný problém,“ tuší Lemish důvody pro negativní postoj režimu vůči Shen Yun.
Překlad původního článku newyorské redakce: HCHN