Obyčejné brambory mají špatnou pověst. Kdysi levná potravina, která byla základem jídelníčku v mnoha zemích, v posledních letech bývá označována za „nezdravou“ potravinu, které je lepší se vyhýbat.

Jíst příliš mnoho jakéhokoli druhu nebo skupiny potravin (např. sacharidů) není zdravé a některé výzkumy naznačují, že konzumace příliš velkého množství bramborových výrobků může být spojena s vyšším krevním tlakem. Obvykle však negativní účinky přináší způsob, jakým brambory připravujeme a konzumujeme (například smažení).

Ve skutečnosti brambory obsahují mnoho vitamínů a dalších živin, které jsou důležité pro zdraví. Zde je šest důvodů, proč jsou pro vás brambory dobré:

1. Vitamín C

Lidé si vitamín C obvykle spojují s pomeranči a citrusovými plody, ovšem důležitým zdrojem vitamínu C ve stravě Britů po většinu 20. století byly ve skutečnosti brambory. Malá (150 g) brambora nám v průměru dodá asi 15 % denního množství vitamínu C.

Vitamín C je důležitý, protože podporuje nejenom imunitní systém a obsahuje antioxidanty, ale hraje také zásadní roli při tvorbě pojivové tkáně, která pomáhá kloubům fungovat – a také drží zuby na svém místě. Proto je nedostatek vitamínu C (kurděje) spojen s vypadáváním zubů.

2. Vitamín B6

Vitamín B6 je v těle nezbytný kofaktor (malá molekula). Napomáhá správnému fungování více než stovky enzymů v těle, což jim umožňuje štěpit bílkoviny – proces klíčový pro dobrou funkci nervů. To může být také důvod, proč je vitamín B6 spojován s dobrým duševním zdravím. Malá brambora obvykle obsahuje přibližně čtvrtinu doporučené denní dávky B6 pro dospělého člověka.

3. Draslík

Draslík v našich buňkách je důležitý pro regulaci elektrické signalizace ve svalech a nervech. Pokud je tedy draslíku příliš mnoho nebo naopak málo, může to vést k zástavě činnosti srdce.

Zapékané, pečené v alobalu a smažené brambory obsahují vyšší množství draslíku než vařené brambory nebo bramborová kaše, přičemž pečené brambory obsahují přibližně třetinu doporučené denní dávky. Je to proto, že při vaření brambor nakrájených na kostky se může přibližně polovina draslíku vytratit do vody.

Lidé s onemocněním ledvin, které může omezovat schopnost odstraňovat přebytečný draslík z těla, však mohou být nuceni omezit množství konzumovaných brambor. A pokud brambory pečete nebo smažíte, dávejte pozor na množství oleje, které používáte.

4. Cholin

Cholin je malá sloučenina, která se váže na tuk a vytváří fosfolipidy, stavební kameny buněčných stěn, a také neurotransmiter acetylcholin (který nám pomáhá stahovat svaly, rozšiřovat cévy a zpomalovat srdeční tep). Brambory obsahují druhé nejvyšší množství cholinu vedle potravin bohatých na bílkoviny, jako je maso a sója.

Konzumace dostatku cholinu je důležitá, protože ten je nezbytný pro zdravý mozek, nervy a svaly. Menší rozdíly v genech mohou znamenat, že někteří z nás mají přirozený nedostatek cholinu. Pečené brambory obsahují přibližně 10 % denní potřeby cholinu. Cholin je důležitý zejména v těhotenství, protože rostoucí dítě vytváří spoustu nových buněk a orgánů.

5. Dobrý pro žaludek

Vaření a ochlazení brambor před jejich konzumací umožňuje tvorbu rezistentního škrobu. Tento zdravý škrob pomáhá našemu tělu mnoha způsoby, mimo jiné působí jako prebiotikum (důležité pro zdravý střevní mikrobiom).

Chlazení nadýchaných vařených škrobů způsobuje jejich rozpad. To sice ve skutečnosti ztěžuje jejich trávení, ale zároveň to znamená, že bakterie v tlustém střevě je pak fermentují a vytvářejí sloučeniny podobné octu, tzv. mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Tyto mastné kyseliny vyživují naše střeva a udržují je zdravá.

Mastné kyseliny s krátkým řetězcem mohou také v dobrém slova smyslu změnit náš metabolismus a pomáhají snižovat hladinu tuků a cukru v krvi. To spolu s vysokým obsahem vody a nízkým obsahem tuku činí z vařených a dušených brambor nízkokalorickou, výživnou a sytou potravinu.

6. Přirozeně bezlepkové

Brambory jsou přirozeně bezlepkové, takže jsou skvělou volbou pro lidi s celiakií nebo pro ty, kteří se musí vyhýbat lepku.

Totéž platí pro sladké brambory, které mají také nižší glykemický index. To znamená, že nezpůsobují prudký nárůst hladiny cukru v krvi, což může pomoci kontrolovat hmotnost a chuť k jídlu. Sladké brambory však mají o něco vyšší obsah kalorií a sacharidů než běžné brambory, obsahují však více betakarotenu (forma vitamínu A).

Brambory na vašem talíři

Někteří lidé se možná rozhodnou vyhýbat bramborám kvůli obavám, že z nich přiberou, ale typická vařená brambora má jen asi 130 kalorií, což je ve skutečnosti méně než banán stejné velikosti. Je však důležité mít na paměti, jak se brambory připravují a s čím se jedí.

Vaření nebo vaření v páře (případně s ochlazením pro zvýšení obsahu rezistentního škrobu) je nejlepší způsob, jak udržet nízký počet kalorií na gram. Pečení zvýší počet kalorií na gram (protože se ztrácí voda), stejně jako rozmačkání s máslem nebo smetanou. Nejméně zdravý způsob konzumace brambor jsou hranolky nebo chipsy, protože nasáknou olej jako houba.

Vyhněte se zeleným bramborám. K tomu dochází, když se brambory skladují na světle a produkují toxin, který může dráždit střeva. Jinak je pro většinu lidí zařazení brambor do zdravé a pestré stravy prospěšné.

Kromě toho, že jsou brambory zdravé, mají také ekologické výhody. K jejich výrobě je zapotřebí méně vody než k výrobě rýže a vzniká méně skleníkových plynů než u rýže či pšenice. To může být další dobrý důvod, proč brambory zařadit do svého jídelníčku.

Duane Mellor je proděkanem pro vzdělávání (zvyšování kvality) na Aston University ve Velké Británii. Tento článek byl poprvé publikován na stránkách The Conversation.

Originální článek zde.