Vzhledem k tomu, že čínské mediální společnosti jsou v zahraničí již „profláknuté“ a Konfuciovy instituty jsou (obzvláště v USA a Kanadě) jeden po druhém zavírány, utrpěl vývoz ideologie čínské komunistické strany újmu. Čína však získala podíly v již téměř 100 strategicky významných přístavech po celém světě, což svědčí o jejích zjevných politických ambicích.

K dnešnímu dni získala společnost China Ocean Shipping (COSCO) a další čínské společnosti podíl v 96 strategických přístavech po celém světě.

V Německu získala společnost China Logistics Group 99letou nájemní smlouvu na výstavbu logistického centra v novém komerčním přístavu ve Wilhelmshavenu. Pouhých 5 km od přístavu se nachází Heppenser Groden, největší německá vojenská námořní a logistická základna, kde se staví a opravují lodě německé námořní pěchoty a NATO zde provádí společná cvičení.

Komunistická strana Číny (KS Číny) se nyní zaměřuje na svůj cíl č. 97, kdy usiluje o získání 35procentního podílu na provozu kontejnerového terminálu Tollerort v německém Hamburku.

„Je pravda, že kontejnerový terminál Tollerort je jen malou částí celého hamburského přístavu, přesto prostřednictvím této části může Čína ovlivňovat obchod a politické směřování hamburského přístavu,“ uvedl německý ministr hospodářství Robert Habeck.

Jan Ninnemann, profesor logistiky na Vysoké škole obchodní v Hamburku, řekl týdeníku Newsweek: „Získání podílu v terminálu má velký strategický rozměr.“ Může například ovlivňovat, které lodě připlouvají a odplouvají, kdy se náklad nakládá a vykládá a kam směřuje.

Jiní analytici vyjádřili obavy, že provozovatelé přístavů a logistiky zpracovávají velké množství podnikových, dopravních a osobních údajů ve stále více digitalizovaných dodavatelských řetězcích. Podle časopisu Newsweek může Čína pro zpracování těchto dat instalovat internetovou infrastrukturu čínské výroby, což by mohlo KS Číny potenciálně umožnit přístup k místním samosprávám.

Strategická nadvláda a vojenská agenda

V článku bývalého britského ministra mezinárodního obchodu Liama Foxe a bývalého amerického poradce pro národní bezpečnost Roberta McFarlanea z roku 2021 se uvádí, že KS Číny má podíl v 96 přístavech po celém světě, z nichž některé se nacházejí na klíčových místech pro námořní obchod, což Pekingu umožňuje získat strategickou nadvládu, aniž by musel nasadit jediného vojáka, loď nebo zbraň.

V roce 2013 navrhl čínský vůdce Si Ťin-pching strategickou myšlenku „námořní hedvábné stezky 21. století“, která se snaží propojit přístavy v různých zemích, od čínského pobřeží přes Indický oceán až po jižní Pacifik a dokonce i Evropu.

KS Číny získala řecký Pireus, který se nachází v Egejském moři a je známý jako „přístav tří kontinentů“. Nachází se na křižovatce Evropy, Asie a Afriky.

V Panamě, nejjižnějším přístavu Střední Ameriky, má Čína podíl ve třech ze čtyř hlavních přístavů. Panamský průplav spojuje Atlantský a Tichý oceán.

Společnost COSCO Shipping také získala 60procentní podíl v peruánském přístavu Chancay a získala podíl v 61 přístavech ve 30 afrických zemích.

Na Blízkém východě nyní KS Číny vlastní přístavy v Egyptě, Saúdské Arábii, Iráku, Spojených arabských emirátech, Ománu, Maroku, a dokonce i v Izraeli, který je tradičním spojencem USA.

Jedním z důvodů úsilí KS Číny získávat přístavy v různých zemích je to, že by mohly sloužit vojenským účelům režimu.

Výzkum Isaaca Cartona, námořního experta z U.S. Naval War College na Rhode Islandu, ukazuje, že čínské námořní lodě uskutečnily přístavní zastávky nebo „technické zastávky“ ve 32 přístavech, kde čínské společnosti získaly komerční infrastrukturu.

Eyal Pinko, bývalý izraelský zpravodajský důstojník, v rozhovoru pro Hlas Ameriky uvedl, že přístavy lze snadno využít ke sběru informací o vojenském námořnictvu.

Stěhování „pevností“

KS Číny považuje čínské námořní flotily za svá „pohyblivá území“ a „válečné pevnosti“.

Ačkoli společnost COSCO Shipping tvrdí, že pokud jde o spolupráci se zahraničními subjekty, je moderním obchodním partnerem, Sü Li-žung (Xu Lirong), bývalý předseda a stranický tajemník společnosti COSCO Shipping, uvedl, že společnost „pluje za vlast“ s „vlajkou strany jako naší vlajkou a směrem strany jako naším směrem“.

Podle zprávy deníku Guangming Daily z října loňského roku byla společnost COSCO založena v roce 2016 v souladu s „implementací strategie hlavních rozhodnutí Ústředního výboru KS Číny“ a byla jedním z prvních podniků, které do stanov společnosti zahrnuly pokyny a „štábní orgán“ KS Číny. Má 205 stranických výborů a 144 stranických poboček a tvrdí, že její flotily jsou „plovoucí vlastí“ a že organizace KS Číny je její duší.

„Se stranickou organizací na palubě se každá loď stala silnou válečnou pevností,“ tvrdí společnost.

Podle seznamu, který získal deník The Epoch Times, má nejméně 40 poboček společnosti COSCO stranické pobočky, včetně COSCO Houston, COSCO New York, COSCO France, COSCO Holland a COSCO Piraeus.

Překlad a redakční zkrácení původní zprávy: J. S.