Newyorský startup z oblasti sociálních médií se snaží odlišit od technologických praktik zaběhnutých firem tím, že zaujímá přísný postoj k ochraně osobních údajů.
Podle Nicka Janickiho, PR ředitele zábavní platformy Gan Jing World, která připomíná YouTube, je jejich společnost, pokud jde o shromažďování dat, minimalistou.
Tento závazek vůči uživatelům začíná tím, že umožňuje používání aplikace bez registrovaného účtu. Tato funkce byla povolena minulý měsíc. Registrace není nutná ani pro lajkování nebo sdílení videa. Komentování videa však bude vyžadovat účet z důvodu zachování komunitních pravidel. Ale i v tomto případě Gan Jing zkoumá další technická řešení, jak požadavek zrušit, uvedl Janicki a dodal, že startup shromažďuje data pouze pro splnění právních požadavků a potřeb základních funkcí, jako je e-mailová adresa pro potvrzení registrace.
„Gan Jing World neshromažďuje informace o uživatelích ani nesleduje uživatele, když opustí stránky nebo aplikaci. Ke sledování uživatelů na internetu vůbec nedochází, což je opravdu důležité,“ řekl Janicki deníku The Epoch Times.
Jak vysvětluje, Gan Jing, což čínsky znamená čistý, přistupuje ke spotřebitelům spíše jako k žákům než jako ke koncovým produktům. Umožňuje uživatelům nastavit si preference tak, aby algoritmus pracoval v jejich prospěch, aby vedl k sebezdokonalování v čistém prostředí bez násilného, erotického, kriminálního či škodlivého obsahu.
Zacházení s uživateli jako s koncovými produkty má přímý dopad na ochranu osobních údajů, protože společnosti vlastní údaje o svých koncových produktech, tvrdí Janicki, podle kterého je ochrana soukromí v současné době důležitější než kdy jindy. Umělá inteligence může narušování soukromí posunout na zcela novou úroveň, jelikož vytěžuje osobní data nebývalou silou a rychlostí.
Pokud jsou koncovým produktem uživatelská data, znamená to, že soukromí je na prodej, včetně otevřených a přečtených e-mailů, nákupů v drogerii, údajů o poloze, kontaktů, zvyklostí při psaní textových zpráv a dalších údajů.
Gan Jing a reklama
Jak může reklama fungovat bez osobních dat? Podle Janického se chce společnost Gan Jing vrátit k tradiční reklamě, kde se demografické údaje shromažďovaly prostřednictvím dobrovolných odpovědí na průzkumy a nebyly vázány na osobní údaje.
Dodal, že přesné cílení založené na osobních datech je přeceňováno, protože cílový jedinec je obvykle kulturně neviditelný, a proto chybí kontext. Navíc přesné cílení může nést riziko přehnané optimalizace do neoptimální situace. A Gan Jing věří v cílení reklamy jako celek – podle věku, pohlaví, geografie, zájmů a dalších – bez zapojování individuální identity, říká zástupce firmy.
„Stále existuje určité zachycení dat, které umožňuje věci jako doporučení, ale Gan Jing vás po opuštění webu nebo aplikace dál nesleduje a neprodává vaše údaje jako jednotlivce inzerentům. Myslím, že to jsou dva největší prvky, kterými se společnost Gan Jing odlišuje,“ vyjmenovává Janicki rozdíl oproti klasických sociálním médiím.
Uvedl, že prozatím může společnost Gan Jing kontrolovat pouze své vlastní prostředí a vyzvat partnery k vytvoření ekosystému, který chrání soukromí uživatelů. Uživatel se však stále může setkat s cílenými reklamami, pokud inzerent provádí porovnávání dat sám a cílí na uživatele někde jinde na internetu. Dodal však, že pokud se spojí více partnerů, může vzniknout nový ekosystém, který bude respektovat soukromí uživatelů v širší míře.
Z anglického originálu na The Epoch Times přeložil Ondřej Horecký.