Vozidla nyní shromažďují obrovské množství osobních údajů, od historie navigace po textové zprávy, které se společnosti stále více snaží zpeněžit, což vyvolává obavy o ochranu osobních údajů.
Automobily jsou dnes jako chytré telefony, které mají řadu aplikací připojených k internetu, jež shromažďují a sdílejí velké množství dat. Většina majitelů neví, jaké množství osobních údajů jejich vozidlo shromažďuje a přenáší, kdo je shromažďuje a jak a za jakým účelem jsou využívány.
Podle Privacy4Cars, technologické firmy, jejímž cílem je řešit problémy s ochranou soukromí v automobilovém ekosystému, může mít jedno moderní auto až 60 palubních počítačů, na kterých běží přibližně 100 milionů řádků kódu a které shromažďují 25 gigabitů dat za hodinu.
Andrea Amico, zakladatel a generální ředitel společnosti Privacy4Cars, řekl deníku New York Post, že existují dva hlavní zdroje dat o vozidlech. Prvním jsou palubní senzory ve vozidlech, které shromažďují údaje mimo jiné z hlasu, otisků prstů, sítnice a oční duhovky.
Druhým zdrojem jsou různá zařízení, která jsou připojena k vozidlu, jako jsou USB a chytré telefony. Při připojení takových zařízení k automobilům lze stáhnout řadu dat včetně textových zpráv, příspěvků na sociálních sítích a fotografií.
Mezi mnoha informacemi, které běžně zůstávají v paměti automobilu, jsou telefonní seznamy, záznamy hovorů, hesla, biometrické údaje, textové zprávy, historie navigace, adresa bydliště, aplikace třetích stran, přihlašovací údaje k vozidlu, kódy garážových vrat, zdravotní informace a finanční údaje.
Stále více společností se snaží získat přístup k údajům o vozidlech. Výrobci automobilů shromažďují údaje, které se používají pro údržbu a silniční asistenci. Společnosti zabývající se navigací a infotainmentem ve vozidle mají přístup k údajům týkajícím se jízdy, hudby a aplikací třetích stran.
Telekomunikační operátoři, kteří nabízejí řešení konektivity, mohou shromažďovat telematická data z vozidla. Pojišťovny využívají údaje o vozidlech k vytváření pojistných produktů a rozhodování o ukazatelích, jako je pojistné a slevy.
Společnost Markup identifikovala 37 takových společností, které jsou součástí ekosystému dat o vozidlech.
Zpeněžení dat o vozidlech
Firmy se stále více snaží zpeněžit data o vozidlech. V roce 2021 si společnost Ford podala patent na technologii, která bude zobrazovat reklamy uvnitř automobilů.
Příkladem může být kamera, která během jízdy snímá data z billboardů u silnic a zobrazuje je v informačním a zábavním systému uvnitř vozidla, doplněná o telefonní čísla a odkazy na webové stránky, uvedl deník New York Post.
Amico vyjádřil obavy z „obrovského tlaku“ automobilového průmyslu na přeměnu vozidel v softwarové platformy. „Průmysl tomu říká ,softwarově definované vozidlo‘,“ říká expert.
Téměř všechny vozy vyjíždějící z továren jsou podle něj vybaveny telematikou. Telematika označuje telekomunikační a informační systémy ve vozidle, které umožňují odesílat a přijímat informace, tedy něco podobného jako chytré telefony. Pan Amico očekává, že tento trend bude nadále růst.
Cílem výrobců automobilů „je dramaticky rozšířit již tak velký ekosystém společností, které nabízejí služby a předplatné a shromažďují, sdílejí a prodávají data,“ řekl.
Pan Amico se domnívá, že „automobily se budou stále více stávat platformou pro vytváření poznatků o spotřebitelích, tak jako notebooky a chytré telefony, jen mnohem zákeřněji a bude těžké se jim vyhnout“.
Výrobci „budou přidávat další a další senzory. Pokud se tedy nic nezmění, mohou se spotřebitelé těšit na stále větší dohled a pokračování současných laxních postupů v oblasti bezpečnosti a ochrany soukromí v odvětví“.
Hrozba hackerských útoků
Dalším velkým problémem v oblasti ochrany soukromí, pokud jde o údaje o automobilech, je hackerství. Podle organizace Privacy4Cars byla v posledním desetiletí nejčastější kybernetickou bezpečnostní hrozbou vůči automobilovým společnostem narušení soukromí dat a jejich zneužití, což představuje 30 % těchto hrozeb.
Na druhém místě se umístily krádeže a vloupání do automobilů, následované získáním kontroly nad systémy automobilů a narušením služeb.
Pokud jde o majitele automobilů, hackeři mohou k získání kontroly nad vozidlem využít software i hardware, uvedl deník USA Today. Zločinci mohou využít chyby v softwaru a získat přístup k uživatelským jménům a heslům aplikací, které umožňují odemknout a nastartovat vozidlo na dálku.
Zločinci se mohou nabourat do telematických dat vozidla, což jim umožní určit přesnou polohu majitele, který ve vozidle cestuje. Mohou také použít sady pro zneužití, které využívají palubní diagnostické porty automobilů k replikaci klíčů a k naprogramování nových klíčů, aby mohli vozidlo odcizit.
Pan Amico upozornil, že majitelé automobilů budou nyní muset čelit „útokům“ ze dvou stran. První bude ze strany „hackerů, které bude lákat rostoucí množství a hodnota dat, jež společnosti v širokém ekosystému automobilů shromažďují“.
Druhou budou „obyčejní zlí lidé, kteří budou tyto technologie využívat k pronásledování, obtěžování, podvodům, krádežím a poškozování lidí“.
Z anglického originálu na The Epoch Times přeložil Ondřej Horecký.